מדריך שמור עיניך

הקדמה למדריך

אם בעבר, צפייה בתמונות לא ראויות הייתה משימה לא פשוטה שכללה שבירה של כמה מחסומים, הסתכנות בחשיפה ואף יותר מכך, היום הכול נמצא במרחק קליק, ובתוך רגע התמונות יכולות להופיע על מסך המחשב או בסמארטפון.

סיפור אישי: היציאה לחירות

לפני חמש שנים בערך לא יודע באיזו זכות, התחלתי לנסות לטפל במה שקורה איתי, הגעתי לאט לאט להבנה מה קורה איתי, בכל תחומי חיי, הכל קשור אחד בשני, התחושה שלי מול עצמי ומעשיי משפיעים בלי שארצה על הכל.

הכלי הראשון: תפסיק!

לפני שאנחנו מתחילים בהצגת הכלים והדרכים השונות שיסייעו לנו להישאר בהפסקה, יש משהו שהוא הבסיס לכל זה, ובלעדיו למדנו שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להתחיל את התהליך. מדובר כמובן על ההחלטה להפסיק.

הכלי השני: גישה נכונה

כאשר אנחנו יוצאים לדרך, חשוב שנדע (עד כמה שניתן) מהי הבעיה שלנו, ולפי זה נוכל לנסות להתאים לעצמנו פתרון נכון. מאידך, גישה לא נכונה או לחלופין גישה מבולבלת, עלולה לעכב אותנו בהתקדמות לעבר הפתרון.

הכלי השלישי: שמירת העיניים

בכל כלי שנבחר להתחלת התהליך שלנו, המקום הראשון בו נצטרך לפעול הוא בשמירת העיניים. זה נשמע כמו משהו שאין צורך לומר, אבל האמת היא שיש חשיבות גדולה לפעולה הפשוטה הזאת, והיא גם אפשרית.

הכלי הרביעי: הקמת גדרות

אם המטרה שלנו היא לא ליפול, ודאי שאנחנו צריכים להקים גדרות, בדומה לאדם שהולך על הגג ואינו רוצה ליפול ולהתרסק. העולם שלנו הופך להיות מסוכן יותר ויותר, ודברים שבעבר לא היו צריכים להיזהר מהם, הפכו היום לקרובים מאוד.

הכלי החמישי: אימייל חיזוק יומי

כאשר התחלנו את התהליך, הבנו שלאין מדובר על בהחלטה בלבד. אנו יודעים שבמידה כזו או אחרת, נצטרך לאורך זמן להיות בחיבור קבוע למקורות שיעניקו להם תזכורת וכוח להתמודדות.

הכלי השישי: מימוש עצמי

קשה עד בלתי אפשרי להפסיק את הצפייה בפורנו רק על בסיס התנגדות וכוח הרצון, ובלי תחליף שיתפוס את מקומה. הדבר נכון לגבי כל המתמודדים, הן צעירים הרוצים להפסיק לאונן, והן מבוגרים שהתאווה הפכה אצלם להתמכרות אמיתית.

הכלי השביעי: פעילות גופנית

כמו כל עשייה, פעילות גופנית נותנת לנו הרגשה טובה של הצלחה והתקדמות – ההפך מהריקנות המלווה את השיטוט והשימוש בתאווה. אלא שנוסף על כך, פעילות גופנית גם משפיעה באופן ישיר על המוקד במוחנו שבו מתחוללת ומתרחשת התאווה.

הכלי השמיני: פעולות הפוכות

אנו מרגישים חצויים מבפנים, ומתפתחת אצלנו אחת התחושות הכי שליליות וכואבות: פיצול אישיות, כאילו קיימים בתוכנו שני אנשים שונים הפוכים לגמרי. לא שאנחנו פשוט רוצים ליפול, אלא שהרצון שלנו לאמחזיק מעמד כאשר מגיעה שעת המבחן.

הכלי התשיעי: אתגר התשעים יום

הפעם אנחנו עומדים מול הבעיה עצמה, ומנסים "ללכת על כל הקופה" ולהפסיק את השימוש לחלוטין. הכלי הנוכחי יכול לעזור, רק במקרה בו אנו מוכנים נפשית להשקעה רבה שתימשך על פני תקופה, אתגר שיתפרס על פני 90 הימים הקרובים.

הכלי העשירי: הפחתת הצריכה

לעתים, הפסקת הנפילות לחלוטין היא משימה מאוד קשה, ולכן במקום לנסות "ללכת על כל הקופה" יש אפשרות אחרת, והיא לנסות להפחית את המינון. במקום להחליט שוב להפסיק לתמיד, ננסה להחליט על יעד ריאלי יותר.

הכלי האחד עשרה: הרגלים חדשים

כעת איננו מתמודדים עם התאווה, איננו מנסים להכריח את עצמנו שלא ליפול, וכל מה שאנו נדרשים הוא לעשות פעולה קבועה מראש, שאותה אנו מכריחים את עצמנו לבצע בכל מחיר, למשל ריצה או לימוד של רבע שעה.

הכלי השתיים עשרה: שבירת הבדידות

אחד המאפיינים הבולטים ביותר בשימוש בתאווה בכלל, ובשימוש בתאווה באינטרנט בפרט, הוא הבדידות. כך אנו נותרים עם עומס עצום של רגשות שליליים, שבראשם הבדידות כמובן, ואחריהם הבושה, האשמה והחרטה.

הכלי השלוש עשרה: תמיכה חיצונית

מה שאנו מחפשים זה אדם נוסף שיהיה שותף במסע שלנו. זה יכול להיות חבר שמתמודד בעצמו עם בעיה דומה, או מישהו שאינו מתמודד בעצמו אבל מבין אותנו ומוכן ללוות אותנו בתהליך, להעניק לנו תמיכה וקבלה.