מהי התמכרות? סוגי התמכרויות ודרכי טיפול

התמכרות היא אחת התופעות הנפוצות והרווחות ביותר בעידן המודרני. אם בעבר נהוג היה לייחס אותה רק למקרים קשים וקיצוניים, הרי היום ברור שאנשים רבים סובלים מהתמכרות כלשהי ברמה כזאת או אחרת. למרבה המזל, בעזרת עבודה קשה וכלים נכונים אפשר לטפל בהתמכרות. במאמר זה נדבר על התמכרויות, על הסיבות להתמכרות ועל הסוגים הנפוצים של התמכרויות, וגם נגע באפשרויות הטיפול הקיימות. 

מהי התמכרות?

התמכרות היא הפרעה נוירולוגית מורכבת וכרונית המאופיינת בהתנהגות כפייתית ומזיקה הקשורה למרדף אחר חומר (למשל סמים או אלכוהול) או פעילות (כמו הימורים או גלישה ברשתות חברתיות) למרות השלכות שליליות נלוות. התמכרות כרוכה הרבה פעמים באובדן שליטה ובקושי גדול להפסיק את ההתנהגות או אפילו למתן אותה. התמכרות עלולה להוביל לתלות פיזית ופסיכולוגית, ואף לשינויים בתפקוד המוח ובהתנהגותו. היא משפיעה לרעה על הבריאות, על מערכות יחסים ועל איכות החיים הכללית ומצריכה טיפול מקצועי ותמיכה סביבתית כוללת, שכן זהו מצב שלעיתים קשה להתגבר עליו. 

מהן הסיבות להתמכרות?

יש לא מעט סיבות אפשריות להתמכרות ולרוב גם מדובר בצירוף של סיבות ונסיבות, אך באופן כללי אפשר להצביע על ארבע סיבות עיקריות:

  • נטייה גנטית: לגנטיקה יש תפקיד מכריע בהתמכרות. אנשים בעלי היסטוריה משפחתית של התמכרות, נמצאים לרוב בסיכון גבוה יותר בגלל גורמים תורשתיים העשויים להשפיע על האופן שבו המוח שלהם מגיב לחומרים או לפעולות מסוימות.
  • גורמים סביבתיים: גורמים סביבתיים, למשל חשיפה לשימוש בסמים, טראומה או מתח כרוני, יכולים לעודד להתמכרות. חוויות ילדות, לחץ חברתי ותנאים סוציו-אקונומיים יכולים להגביר את הסבירות לפתח התנהגויות ממכרות.
  • הפרעות נפש: הפרעות נפש כמו דיכאון, חרדה או טראומה, יכולות לגרום לאנשים לחפש הקלה באמצעות חומרים או התנהגויות ממכרות כניסיון להתמודדות עם כאבים.
  • שינויים נוירו-ביולוגיים: חשיפה חוזרת לחומרים או לפעילויות ממכרות עלולה להוביל לשינויים נוירו-ביולוגיים במרכזי התגמול וההנאה של המוח. שינויים אלו יכולים ליצור מעגל של השתוקקות ושימוש כפייתי ולחזק התנהגויות ממכרות.

מהם סוגי ההתמכרויות הנפוצים?

באופן כללי, אפשר להתמכר לכל פעילות שגורמת להנאה ולתגמול במוח. לא תמיד חייב להיות מדובר בחומר כלשהו שצורכים, ההתמכרות יכול להיות לכל דבר, אפילו למערכות יחסים. בואו נדבר על כמה מסוגי ההתמכרויות הנפוצים ביותר הקיימים. 

התמכרות לפורנו

התמכרות לפורנוגרפיה היא תת קטגוריה תחת הקטגוריה של התנהגות מינית כפייתית. ההתמכרות מוגדרת כעיסוק מוגזם וצריכה של תוכן מיני מפורש על בסיס קבוע. התמכרות זו עלולה לשבש מערכות יחסים זוגיות ושאינן כאלו, להוביל להפרעות בתפקוד המיני ולפגוע באיכות החיים באופן כללי. הנגישות לתכנים היום באינטרנט בהחלט מעצימה את הבעיה. פנייה לעזרה מקצועית חיונית לא אחת ואפשר לפנות לטיפול, להשתתף בקבוצות תמיכה ולפנות אל נציגי בריאות הנפש בקופות החולים. 

הצטרפו עכשיו לתכנית הגמילה העצמאית של GYE, ההרשמה חינם ואנונימית >

ההתמכרות לסמארטפון: האם אנחנו כבר לא יכולים להתנתק?

התמכרות לסמראטפון היא בעיה הולכת וגוברת בעידן המודרני. שימוש מופרז בסמארטפונים עלול להוביל לבעיות בריאות גופניות ונפשיות, כולל הפרעות שינה, חרדה וירידה בתפוקה בעבודה. התראות קבועות ומעורבות במדיה חברתית מקשים על אנשים להתנתק ולעשות הפרדה. מציאת איזון בין אינטראקציות דיגיטליות ואינטראקציות בעולם האמיתי היא חיונית כדי להילחם בהתמכרות הזאת ולשמור על אורח חיים בריא.

התמכרות לרשתות החברתיות: בדידות דיגיטלית

התמכרות לרשתות חברתיות היא בעיה נפוצה ביותר גם כן בעידן הדיגיטלי של היום. הגלילה האין-סופית, הלייקים והתגובות וההצצה לחיים של אחרים, עלולים ללכוד אנשים במעגל של שימוש כפייתי. לפעמים ההתמכרות הזאת מובילה להפחתת אינטראקציות חברתיות פנים אל פנים, חרדה מוגברת ותחושת ערך עצמי נמוך. השתחררות מההתמכרות הזאת כרוכה בהצבת גבולות והתמקדות בקשרים מהעולם האמיתי כדי להחזיר איזון בריא יותר לחיים.

התמכרות לסוכר: מאחורי המסכים של המזון

התמכרות לסוכר היא נושא מדאיג ודבר מסוכן ביותר ברחבי העולם כולו. צריכה מופרזת של מאכלים ומשקאות ממותקים עלולה להוביל לשלל בעיות בריאותיות כמו עלייה במשקל, לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות לב ועוד. הטעם המתוק מפעיל את מערכת התגמול של המוח ומקשה על ההתנגדות. כדי לשבור את ההתמכרות הזאת יש להפחית את צריכת הסוכר, לעבור היטב על רשימת הרכיבים כשעושים קניות בסופר ולאמץ תזונה בריאה יותר.

התמכרות למשחקים מחשב: כשהווירטואליות מתערבבת במציאות

התמכרות למשחקי מחשב נפוצה מאוד ובעיקר בקרב בני נוער ואנשים צעירים. שעות ארוכות של משחק בלי יכולת להפסיק עלולות להוביל להזנחה של תחומי אחריות, שיבוש בדפוסי השינה ובידוד חברתי. האופי הסוחף והמתגמל של משחקים הוא מה שבעצם הופך אותם לכל כך מועדים לפורענות בקושי של ממש לעצור. חשוב מאוד לדעת להציב גבולות, לאזן בין זמן המשחק לבין פעילויות אחרות ולחפש עזרה אם ההתמכרות למשחקים מפריעה לחיי היום-יום, למערכות היחסים ולרווחה הכללית.

התמכרות לטלוויזיה: כשהסדרות והסרטים משתלטים על חיינו

כמו התמכרות למסכים ולרשתות החברתיות, גם התמכרות לטלוויזיה נפוצה מאוד ומדאיגה למדי בעידן שבו אנחנו חיים. צפייה מוגזמת בטלוויזיה עלולה להוביל לבעיות פיזיות כמו הפרעות שינה ובעיות אורתופדיות, כמו גם בעיות נפשיות כמו חרדה ודיכאון. שמירה על איזון בחיי יום-יום והגבלת השימוש היא לא דבר פשוט כלל ובעיקר למכורים, אך זוהי הדרך היחידה להתגבר על הבעיה הזאת. 

התמכרות לקניות

התמכרות לקניות (הידועה גם בתור הפרעת קנייה כפייתית) היא בעיה התנהגותית המאופיינת בדחף בלתי נשלט לעשות קניות ולבצע רכישות וגורמת לרוב למצוקה כלכלית ורגשית. אנשים הסובלים מהתמכרות כזאת עשויים להשתמש בקניות כדרך להתמודד עם מתח או עם רגשות שליליים, מה שמוביל להוצאות מוגזמות ולצבירת חובות. ההתמכרות הזאת עלולה להוביל לפירוק משפחות ולבעיות בין אנשים. 

התמכרות לכדורגל ולווינר 

התמכרות להימורים היא תופעה נפוצה וקשה ביותר. בארץ, הימורים על משחקי כדורגל וספורט הם חוקיים וממוסדים על ידי המדינה, מה שאומר שכל אדם מעל גיל 18 רשאי להשתתף בפעילות הזאת. ההתמכרות הזאת יוצאת הרבה פעמים משליטה כאשר אנשים מפסידים סכומי כסף ונכנסים לחובות כבדים. כמו התמכרות לקניות, גם ההתמכרות הזאת יכולה לפרק לא אחת משפחות. אנשים נכסים לחובות, לווים כספים, שוברים את כל החסכונות שלהם ופשוט לא מצליחים להפסיק. 

אהבה לספורט – כשאהבה לספורט יוצאת משליטה

התמכרות לספורט היא לעיתים דבר חיובי כאשר אנשים מתמסרים לפעילות גופנית ולאורח חיים ספורטיבי. עם זאת, יש מצבים שבהם ההתמכרות יוצאת משליטה, מה שיכול להביא לבעיות כמו פציעות, בעיות נפשיות וקושי לעסוק בכל דבר אחר. כמו סוגים אחרים של התמכרות, גם כאן העיקרון הבסיסי והחשוב ביותר הוא מציאת האיזון הנכון. 

התמכרות לתרופות

התמכרות לתרופות היא בעיה רצינית שיכולה להוביל אנשים למקומות מאוד חשוכים בחיים. היא עלולה לגרום לבעיות פיזיות שונות כמו פגיעה במערכות הגוף השונות, וכן למגוון בעיות נפשיות כמו חרדה ודיכאון. פנייה להתערבות רפואית והכוונה מקצועית בנקודה הזאת היא חיונית כדי להחזיר את השליטה לחיים. 

וורקוהוליק – התמכרות לעבודה

התמכרות לעבודה (וורקוהוליזם), היא אובססיה לעבודה או לקריירה במידה לא בריאה. כפייתיות זו מובילה לעיתים קרובות לשעות ארוכות במקום העבודה, להזנחה של החיים האישיים ולמתח כרוני. התמכרות לעבודה עלולה לפגוע ברווחה הפיזית והנפשית, לפגוע במערכות יחסים ולפגוע באיזון החיים הכללי. הצבת גבולות היא חיונית כדי להילחם בהתמכרות הזאת וחשוב מאוד לפעול כדי להשיג איזון בריא יותר בין העבודה לחיים עצמם.

התמכרות לסמים, לאלכוהול ולסיגריות

התמכרות לסמים, לאלכוהול ולטבק היא התמכרות נפוצה וחמורה בהחלט בעולם המערבי. ההתמכרות משפיעה על הבריאות הפיזית והנפשית כאחד, יוצרת לתלות פיזית ופסיכולוגית ומובילה אנשים לתוך מעגל הרסני של תלות. כמעט מיותר לציין כי ההתמכרות הזאת מביאה עימה סכנה מוחשית לבעיות רפואיות ונפשיות. ההתמכרות הזאת גם מתחברת עם עוד לא מעט התנהגויות הרסניות וכדי לטפל בה צריך לעקור את הבעיה מהשורש. חשוב מאוד להיות כנים עם בני הזוג ובני המשפחה בשלב הזה. 

התמכרות להימורים

התמכרות להימורים, הידועה גם בשם לודומניה, היא התנהגות כפייתית שבה אנשים אינם מסוגלים לשלוט בדחף שלהם להמר, מה שמוביל לתוצאות שליליות. ההתמכרות עלולה לגרום להרס כלכלי, למערכות יחסים הרוסות ולבעיות נפשיות כמו דיכאון וחרדה. ההתרגשות שבזכייה היא מה שמתדלק את ההתמכרות ומקשה על השחרור. פנייה לטיפול ולקבוצות תמיכה היא חיונית לנאבקים בהתמכרות להימורים כדי להחזיר את השליטה על הכסף ועל החיים שלהם ושל כל הסובבים. 

האם אפשר לטפל בכל התמכרות?

יש התמכרויות בדרגות שונות ולכן קשה לענות על השאלה הזאת באופן חד משמעי. ככלל, אפשר לטפל בכל התמכרות אם יש הרצון, התמיכה והכלים לעשות את זה. הטיפול תלוי בעיקר במצבו של המכור – האם הוא מודע לבעיה ורוצה להיגמל בעצמו? האם יש סביבה תומכת שתחזק אותו? האם יש מוכנות לשינוי כולל בחיים? יש התמכרויות שאפשר לטפל בהן באופן נקודתי, אך רבות אחרות מצריכות טיפול ושינוי כולל באורח החיים. אז כן, אפשר לומר כי אפשר לטפל בכל התמכרות, אם רק יש הרצון, הכלים והסביבה שתתמוך ותאפשר זאת. 

מה הדרך לטפל בהתמכרות?

אם כך, חשוב להבין כי הטיפול בהתמכרות הוא במהותו טיפול הוליסטי כוללני. כלומר, מתמקדים לא רק בגמילה עצמה מהחומר או מההתנהגות הכפייתית, אלא גם בשינוי דפוסים בכל מישורי החיים – תזונה, פעילות פיזית, טיפול נפשי מעמיק וכיו״ב. בשלב הראשון מומלץ לפנות לרופא המשפחה ולשירותים הפסיכולוגיים במקום המגורים. דרכם נוכל לקבל המלצות לטיפול, הפניות לקבוצות תמיכה, למטפלים וכדומה. מומלץ למצוא מטפל שילווה או מטפלת שתלווה את התהליך ובאופן כללי להסתמך על ליווי מקצועי רציף, מה שבהחלט יכול לקדם חיים בריאים יותר בלי התמכרות. שווה לדעת שבכל מקום בארץ כמעט אפשר למצוא סניף של מכורים אנונימיים וללכת לקבוצות תמיכה. 

איך מתנהל תהליך גמילה מהתמכרות?

תהליך הגמילה מהתמכרות יכול להיות קשה ואף מייסר. עם כל כך הרבה סוגי התמכרויות שקיימים, תהליך גמילה מהתמכרויות הוא שונה ומצריך גישה מותאמת אישית לכל מכור. ברוב המקרים השלב הראשון חייב להתחיל בהכרה של המכור בבעיה שלו כשהוא מודה בפני עצמו ובפני אחרים שיש לו בעיה. מכאן, כל תהליך הוא שונה ויותאם באופן אישי למטופל. יש מקרים שבהם הגמילה תהיה עצמאית בליווי בני המשפחה ומקרים אחרים שבהם יהיה צורך במסגרת סגורה לתקופת זמן מסוימת. אפשר לפנות למגוון תוכניות ואפילו למצוא קבוצות תמיכה וטיפול ברשת.  

לסיכום

התמכרות נעה על ספקטרום רחב של התנהגויות. היא מתחילה להיות בעיה כשהיא מתחילה לפגוע באדם ובסובבים אותו וחשוב לטפל בה בהקדם.  עזרו לעצמכם להחזיר לעצמכם את השליטה בחייכם על ידי קבלת עזרה וטיפול נכון בהתמכרות ממנה אתם סובלים.

בחן את עצמך

בדוק איפה אתה על הרצף בין נפילות להתמכרות בעזרת 7 שאלות פשוטות (3 דק'), וקבל המלצות אישיות בדרך שלך לחופש מפורנוגרפיה.

אנונימי

חינמי

מוכח מחקרית

התחל עכשיו

רוצה להשקיע בשינוי?

מחקרים מראים שהרבה יותר קל ויעיל להפסיק צפייה קבועה בפורנוגרפיה בעזרת כמה כלים ממוקדים.

מה תקבל?

  • תקבל בחינם: תוכנית מקיפה ומקצועית
  • תלמד: לזהות את הגורמים
  • תלמד: לצמצם את האתגר
  • תלמד: להתגבר גם על דחף חזק
  • תקבל בנייה הדרגתית ויציבה של היכולות שלך

כולל בונוסים בשווי מאות דולרים:

מעקב יומי

מדיטציות

סרטונים

דפי עבודה

סטטיסטיקות

הירשם בחינם

חופש מפורנו - לאנשים עסוקים

יצרנו אתגר אימיילים, במיוחד למי שרוצה לעבוד קצר, לעניין, מסודר ומקצועי:

משימה יומית חדשה
העקרונות הכי חשובים
בלי בזבוז זמן
התקדמות מסודרת - מהבסיס למעלה
חינם!
מידע נוסף

חופש מפורנו - לאנשים עסוקים

יצרנו אתגר אימיילים, במיוחד למי שרוצה לעבוד קצר, לעניין, מסודר ומקצועי

משימה יומית חדשה

העקרונות הכי חשובים

בלי בזבוז זמן

התקדמות מסודרת - מהבסיס למעלה

חינם!