ברוכים הבאים, אורח

חוטא? חולה!
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1
  • 2

נושא: חוטא? חולה! 3932 צפיות

חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14587

  • אסירותודה
  • רצף ניקיון נוכחי: 6040 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 3448
ראיתי שיש לא מעט מבאי הפורום שמתלבטים בנוגע להתייחסות לבעייתנו כמחלה, ולכן העליתי את המאמר הזה, הנני תפילה שיהא לתועלת, למרות אריכות הדברים כדאי לקרוא עד הסוף.
                   
  התמכרות לתאוה –  מחלה.                          
                                                           
לא מעט מהמכורים עצמם משוכנעים שהם רעים, רשעים, וחוטאים שפשעו כנגד אלוקים ואדם, לרבים שבאים עימם במגע, רבנים ובני משפחה קרובים נשמע ההסבר למעשים הנוראים - "מחלה"  במקרה הטוב, תירוץ שבא לפטור מאחריות, מעין מסתור רעוע הבא להכהות את תחושת האשמה. סוג של נסיון נואל הבא לרכך את העובדה הפשוטה לכאורה - חיסרון ביראת שמים שהוביל להרגל עבירה נורא.

לא פשוט לומר על מי שמגיל צעיר חיפש ישועה לבעייתו ופנה לכל אדם בוגר משמעותי בחייו – ממשגיח בישיבה קטנה ועד לגדול הדור באופן ישיר, בבקשת עזרה אמיתית, התפלל צם בכה והתחנן לאביו שבשמים שיגאל אותו מיסוריו, כן יסורי המצפון שחיסלו כל חלקה טובה באישיותו הצעירה, על מי שמחשבות אובדניות היו מנת חלקו מדי יום, שאילולא פחד היה שולח יד בנפשו מרוב סבלו - שהוא רע, רשע וכדומה, ומי שכן אומר משהו מהסוג הזה, מוכיח שאין לו הבנה מינימלית במה שמכור לתאווה סטנדרטי חווה.

נראה שנקודה זו ראויה להתייחסות מיוחדת אצל שומרי מצוות בפרט, הואיל וחשבון הנפש - ההלקאה העצמית ויסורי המצפון מושרשים אצלם מקטנות, ננסה בסייעתא דשמיא להציג ברשימה זו תמונה ברורה יותר של מיהו 'מכור' ולא נעסוק כלל בפיתרון הנפלא שמאפשר למכור לחיות את חייו בנחת ובשלווה ללא שימוש כלל. בנוסף כדאי לציין שרשימה זו לא מתיימרת 'להבין', להציג או לפרש את מניעיו של בעל עבירה, הדברים עמוקים מהבנתו של הכותב, כל שניתן הוא להאיר במידת מה את המתרחש בנפשו הסוערת של מכור ירא שמים.

כן יש דבר כזה, יראת השמים של המכור יצרה עבורו בעיה חמורה נוספת שמקננת כמחלה ממארת בנשמתו של מכור ירא שמים, הוא הרי יודע כמה חמורים מעשיו, וביאוש מוחלט הוא מתחבט בתהיה מה בוראו רוצה ממנו, מצד אחד ברור לו שמדובר בחטאים איומים, ומאידך ברור לו גם שהוא ימות, כן ממש ימות, פיזית, אם לא יפעל כפי שרצונו החולה כופהו...

לא ברור מתי ולמה, וזה משתנה מאדם לאדם, אבל חשוב לציין שאצל רבים מהמכורים ממש מתחילת הדרך, המעשה לא היה כרוך בהנאה בלבד, היה לו ערך מוסף, סוג של חובה קיומית מפחידה שאין דרך להימנע ממנה, שהצורה היחידה להשכיח ולו במעט את עוצמתה היא לעשותה, חוסר הברירה הזה גם עקר מהיסוד אצל רבים 'מהמכורים הפוטנציאלים' את האמונה בבחירה חופשית, במקרים שהיא עדיין היתה אפשרית, יש לציין שלא מעט מהמכורים בתחילת דרכם מלאים בבושה עצומה וחרטה גדולה שמונעים קבלת עזרה נכונה (האמת חייבת להאמר שגם במידה והיתה מגיעה העזרה במתכונת הנכונה, סביר להניח שהיא לא היתה מועילה, כי המכור בשל בושתו מגלה טפח ומכסה טפחיים, ורק מי שסבל את הבלתי נסבל יסכים לאמץ עקרונות שמנוגדים לעצם אישיותו)

רבים מהמכורים הפוטנציאלים בעל רקע דתי בהתפתחותם פנו בצורה זו או אחרת לעזרה לסמכות התורנית הישירה שלהם, להורים או אפילו לרבנים גדולי דור, חוץ מחום אהבה והערכה, חשובים מאוד לכשעצמם, הם לא קיבל מענה ופיתרון, הן בגלל שהמכור לא היה כנה לחלוטין, והן בגלל שהרבנים לא הבינו במה מדובר ולא היה להם מושג מהי תחושת האין אונים אל מול הכפייתיות, והעובדה שפעם אחר פעם היא מוכיחה למכורים שהם חסרי סיכוי וברירה מולה.

לא היתה להם האפשרות לדעת שהעומד מולם לוקה במחלה הדומה לסכרת, 'הסוכר' עולה, אין מי ומה שיווסת את רמת הסוכר בדם... והם אומרים לו: למד מוסר... תתגבר... שבע יפול צדיק... ואינם יודעים שהדבר האחרון שהוא יכול לשמוע על עצמו עכשיו שהינו צדיק (אין פלא על התסכול ההדדי שבין מכורים ורבניהם) לא היתה להם היכולת לדעת שהעומד מולם "אלרגי" לחומרים כימים שמשתחררים בגופו (סרוטונין, דופאמין, אדרנלין..) שמהרגע שעשה את הצעד הראשון לקראת מחלתו, כל הלך מחשבתו משתנה, הוא נהפך לאדם לא רציונלי שניטלה ממנו לחלוטין הבחירה ביחס לפעולותיו, מנין להם לדעת שברגע 'שזה הגיע' הוא חסר סיכוי, בחלק מהמקרים הם ניחמוהו, בחלק אחר הוא הואשם בחוסר רצינות... ובמקרים גרועים יותר היחס אליו היה כאל רשע. מושפל, מבוייש, הוא הלך להיכן שתמיד חש עצמו מוגן ובעל ערך... הוא השתמש שוב ושוב... 

לא מעט מהמכורים שומרי המצוות עצמם, מתרגשים לראות בקבוצה מכורים שאינם כאלו (חילוניים בלע"ז) משהו בתוכם אומר (יש כאלו הכנים דים בכדי לומר זאת בפה מלא...) אם אני לא הייתי 'נדפק' על ידי הבורא, אילו לא הייתי נולד כשומר מצוות לא הייתה לי בעיה מצפונית לעשות את המעשים הללו... כאילו אומרים לו, לשאינו שומר המצוות, מה אתה עושה כאן?! צא וחגוג... גם הם לא זוכרים באותה העת שמדובר במחלה, רק כשהם – מי שאינו שומר מצוות בהגדרה, אומרים סבלנו, זה לא קשור כלל להנאה, זו היתה חובה קיומית... הם – שומרי המצוות, מבינים, נזכרים.

כאן המקום להתמקד קצת במתרחש בנפשו של המכור לפני הפעולה.. הוא באמת משוכנע שהפעם זה יהיה אחרת, כשהוא מתחיל את הפעולה הראשונה, סביר להניח שהיא לא תהיה מפורשת כל כך כמו שבוודאות יעשה לאחר מכן, מערכת הרמאות העצמית נכנסת לפעולה ואט אט מורידה ממנו את כל מנגנוני הגנה שבנה בעמל רב במשך הזמן שעבר מאז הפעם האחרונה שהשתמש, היא משכיחה ממנו את הסבל וההשפלה הנוראיים שהיו מנת חלקו רק לפני ימים ספורים וגם אם הוא זוכר הוא משכנע את עצמו בק"נ טעמים מדוע הפעם זה יהיה אחרת...

משהגיע לנקודת האל חזור, משהרגיש את הכאב שוב, ומנסה להימלט מהשימוש הסופי זה כבר מאוחר מדי, הוא אומר לעצמו כיון דאיפליג... כשמסתכלים על מגוון פעולותיו של המכור נראה שפשוט אין לו את ההגנה שמרחיקה ילד קטן מתנור חם... הוא יודע שזה חם, שזה כואב, ובכל פעם הוא מספר סיפור שהוא באמת מאמין בו. השיכחה והרוגע שהשימוש נוסך בו שווים עבורו, לפני השימוש, את הכאב שהוא חש לאחריו... הצרה שלא כך הם פני הדברים אחרי... ברגע שהכל מסתיים הוא מתייסר שבעתיים, דימויו העצמי פוחת, הוא מתמלא בושה חרטה ואשמה, ומחליט שזהו זה, גמרנו, ואז לתדהמתו הוא שוב, שם...

זר, מי שלא נסחט 'במסחטה' הזו, לעולם לא יבין עד הסוף כמה נואש יכול להיות אדם שכזה, הוא יכול לחוש בכאב, ואולי יצליח לטעת בלב המכור את התחושה שהוא מבין אותו, אבל סביר להניח שבתוכו פנימה הוא יתפלא, מה זה הדבר הזה?!

ננסה להרחיב מעט יותר על 'הדבר הזה' – החובה הקיומית התפתחה עם כל שימוש, אך למעשה כבר מההתחלה היה לה ערך מוסף, היא הקלה על תחושת הבדידות, הפחדים, הדיכאון, לרבים היא נתנה מקום מיפלט מכל מעמסות החיים ותחושה של צבירת כח... מה שהחל 'כאקמול', תרופת פלא מהירה המספקת הקלה, הפך בתוך זמן לכאב עצום, חוסר הבשלות הרגשית וההתמודדות עם מה שהחיים מזמנים, הוביל להחמרה בלתי נמנעת, שימוש = כאב = צורך גובר להכהות את הכאב = הגברה של השימוש 'בתרופה'... החרפה משמעותית של שימוש 'בתרופה' הכריחה את המשתמש להעלות את המינונים.. הן של תדירות השימוש והן של רמת השימוש עצמו, המכור חייב לחצות גבולות כל הזמן. מה שעבד עבורו אתמול, כבר לא מספק. הרי אתמול, ממש אחרי, עדיין כאב לו... בגלל שהוא לא מכיר משהו אחר, הוא מוכרח לשכנע את עצמו 'שהדבר הבא', שהגבול הבא שיחצה, יביא עימו את הרגיעה המיוחלת... ההידרדרות חייבת להתרחש, מה שמתחיל כאוננות פשוטה, עלול להפוך ליחסים מופקרים בכל קנה מידה.

האמת על עצמו כל כך מחרידה את המכור שבלא מעט מהמקרים הוא חייב להקצין את ההתנהגות החולה שלו עוד הרבה יותר, רק כדי לברוח ממה שהוא מרגיש וחושב על עצמו, והדבר הנורא מכל הוא, שהפתרון היחיד שהוא מכיר זה לעשות את זה שוב... ושוב... יש מכורים שמונעים על ידי דחפים בלבד, לא מחשבה, לא רגשות, פשוט דחף, אני משתמש כי אני משתמש... יש שיודעים בידיעה מוחלטת שההנאה מהם והלאה, הם גם יודעים שזה לא יפטור כלום, ובלי שום סיבה, סתם כי הם יודעים שימותו בלי, הם הולכים שוב, ושוב... התרופה הפכה לרעל.

לסיום: נראה שהקונפליקט גדול בגלל שהמעשה החולה אסור הלכתית ומגונה מבחינה מוסרית, האם יהיה מי שיחשיב 'כחוטא' את מי שהתגנב ללא תשלום "ללונה פארק" ודקות לאחר שנתפס על הגלגל הענק, הוזהר והושלך אל מחוץ לאתר הוא שוב נתפס עליו? האם היינו נותנים מוסר ומבטיחים גהינום למי שפעם אחר פעם למרות הבזיונות הגדולים שכרוכים באזהרות וסילוקים נוספים אינספור פעמים לא נרתע מלזחול מתחת ומעל לגדר, בדרכו שוב אל רכבת ההרים... למרות שכבר בילה בתא המעצר, ומששוחרר בערבות, לתדהמת הכל הוא פנה בצעד בוטח ישירות אל... הלונה פארק... הגלגל... רכבת ההרים... צו הרחקה... מעצר, וחוזר חלילה?!

יקל עלינו אם נפריד את ההתנהגות החולה מהאיסור ההלכתי, אם נוכל להבין שזו מחלת נפש, לכל דבר ועניין,  שיש לה ביטוי באיסור הלכתי, מהות המחלה היא דייסה נוראה של פחד, אנוכיות, חוסר כנות, גאווה עצומה, טינה וזעם, ועוד רבים וטובים מפגמי האופי. למרות שיש הבדלים בין המכורים (גם כאן פרצופיהם שונים וסגנונם אינו אחיד) בצורת הפעולה, ובתדירות שלה, חשוב להדגיש, שבין 'המכור הפוטנציאלי' לבין מי שהרחיק לכת בנוגע לדפוסי הפעולה של מחלתו, אין כמעט הבדל, שניהם נמצאים באותו המצב, מבחינה נפשית ורגשית. שניהם סובלים מאובססיה חולנית בלתי נשלטת, שניהם משתמשים בתאווה בכדי 'לשכך' את מה שיש להם בנשמה, 'חוצה הגבולות' פשוט זקוק למנת סם גדולה וחזקה יותר... ובאם לא יקבל 'המכור הפוטנציאלי' מזור לכאביו, במוקדם או במאוחר, בכפוף למבנה האישיות שלו, הוא יגיע בוודאות לחציית הגבולות האישית שלו...
מכה אב התשס"ה הנס האישי שלי ממשיך, רק להיום. אפשר לקרוא עליו כאן
נערך לאחרונה: לפני 11 שנים, 8 חודשים על ידי .

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14590

  • נתן במתנה
  • רצף ניקיון נוכחי: 1823 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 1001
תודה רבה.
היטבת לתאר. אם היית מחפש דרך להפיץ את הפורום, הייתי מציע לפרסם חלק מהקטע הזה כפרומו...
נתן
אבא אוהב העלה אותי לרכבת ההחלמה בכ אדר תשע"ב, היום בו הפנמתי שהתאווה היא חלק ממני, והיא תשאר כזו עד ליומי האחרון, ופניתי לעזרה.
סיפורי האישי

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14591

  • אסירותודה
  • רצף ניקיון נוכחי: 6040 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 3448
לאדם יסודו, תודה לך, אולי הגיע באמת הזמן שאכתוב את הסיפור שלי במלואו, רק שיקח לי זמן, הוא יהיה ארוך מהפוסט הזה...

ערכתי את הפוסט בשל דבריך, אכן יש רבים שנהגו כפי שנהגתי אני, ביחס לבקשת עזרה, אך יש את השונים. תודה על הארתך.

בנוגע למקורות מוסמכים ומהימנים בנוגע להתמכרות, עסקתי בנושא הזה בעבר, יש לי מראה מקומות  שקיבץ עבורי החברותא שלי. איש תלמיד חכם.

הספונסר שלי אמר לי לעזוב את זה כדי שלא אכנס לתיסבוך מסביב לעניין. אשאל אותו שוב, אם יאמר שכן, ארים את הכפפה.
מכה אב התשס"ה הנס האישי שלי ממשיך, רק להיום. אפשר לקרוא עליו כאן

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14592

  • אסירותודה
  • רצף ניקיון נוכחי: 6040 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 3448
תודה לך נתן, אם תשים לב לא כתבתי את הפוסט הזה בלשון נוכח - על עצמי - והסיבה היא שנתתי לכמה תלמידי חכמים לקרוא את זה... הם אמרו שהכתוב שינה להם את התפיסה ביחס לאי אלו נושאים.

ב"ה קשרתי קשר קרוב עם מו"צ חשוב שהפך 'למורה ההוראה של המכורים' ביחס לכל מיני שאלות עדינות...

אתה גם מוזמן לעשות שימוש בכל דבר שכתבתי פה ובפורום בכלל.

שנמשיך יחד.
מכה אב התשס"ה הנס האישי שלי ממשיך, רק להיום. אפשר לקרוא עליו כאן

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14599

  • mi ani
  • רצף ניקיון נוכחי: 1568 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 1618
בס"ד
אסיר תודה יקר!
מצטער, אבל התחושה שלי ממש הפוכה (באופן אישי כמובן)
חולה? חוטא!
ממש לא מסוגל לומר:
"ברור לו גם שהוא ימות, כן ממש ימות, פיזית, אם לא יפעל כפי שרצונו החולה כופהו...

לא ברור מתי ולמה, וזה משתנה מאדם לאדם, אבל חשוב לציין שאצל רבים מהמכורים ממש מתחילת הדרך, המעשה לא היה כרוך בהנאה בלבד, היה לו ערך מוסף, סוג של חובה קיומית מפחידה שאין דרך להימנע ממנה, שהצורה היחידה להשכיח ולו במעט את עוצמתה היא לעשותה, חוסר הברירה הזה גם עקר מהיסוד אצל רבים 'מהמכורים הפוטנציאלים' את האמונה בבחירה חופשית, במקרים שהיא עדיין היתה אפשרית, יש לציין שלא מעט מהמכורים בתחילת דרכם מלאים בבושה עצומה וחרטה גדולה שמונעים קבלת עזרה נכונה (האמת חייבת להאמר שגם במידה והיתה מגיעה העזרה במתכונת הנכונה, סביר להניח שהיא לא היתה מועילה, כי המכור בשל בושתו מגלה טפח ומכסה טפחיים, ורק מי שסבל את הבלתי נסבל יסכים לאמץ עקרונות שמנוגדים לעצם אישיותו)

כיוון שבאופן אישי הרבה פעמים שרציתי שלא להגיע לחא באמת הצלחתי...
אמנם בפעמים רבות כשנפלתי ("נקודת האל חזור") היה קשה לקום
אך העובדה מוכיחה שגם משם בסופו של דבר הצלחתי לקום...

אולי באמת יש אצלי הכחשה חריפה והייתי שמח שיאירו את עיני...
אבל גם בחז"ל מתוארים חטאים כאלה בהרבה מקומות בש"ס
האם חז"ל לא הכירו את המחלה?
האם זו מחלה חדשה? ????????????
האם "ויחל העם לזנות אל בנות מואב" זה התמכרות? מחלה?
או חטא שבעקבותיו מתים 24000 מישראל (וגם זה בחסדי שמיים בזכות פנחס...)
לסיכום - כמו שפתחתי

התחושה האישית שלי מכור? חולה? חוטא!
אך בעזרת ה' עושה ואעשה את כל המאמצים לחזור בתשובה!
כי נפלתי קמתי! כי אשב בחושך ה' אור לי!
הסיפור שלי
forum.gye.org.il/index.php?PHPSESSID=a76822ede5e4cf190e1b2fdb3243da39&topic=1081.0

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14600

  • מוטי ראוי
  • רצף ניקיון נוכחי: 100 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • חי ומרגיש בזכות אלוקים ובאמצעות שמור עיניך וחברים
  • הודעות: 1095
אסירות תודה אסירותודה
חיכיתי למאמר שכזה מאז שנכנסתי לתוכנית,
משום שאני עדיין לא מקבל את עצמי כחולה אלא כחוטא,
ולמרות שדורשי טובתי פימפמו לראשי ש"אני לא אדם רע שמטיב דרכו, אלא חולה בהחלמה" (באנגלית זה יותר מוצלח).
עדיין יותר מידי מאמרי חז"ל סותרים את התזה הזו,
וכבר אני נסחף למערבולת הסוגיה, והלימוד המוסרי מלקה אותי ללא רחם...

אז תודה חבר יקר על הבהירות של דבריך, ולמרות שלא כל הסתירות נתיישבו ,
נקל לי לקבל את עצמי כפי שאני באמת, ולצעוד כל הדרך אל ההחלמה.
שוב תודה
מוטי
חבר שמור עיניך,
ובחסדי ה' ולא בכוחי נקי מט"ז שבט תשע"ב, 09/02/2012,
והנני אסיר תודה על כך, ומתפלל לשפיות גם היום.

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14603

  • סוד הכניעה
  • רצף ניקיון נוכחי: 2477 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 4172
אין ספק - אחד הפוסטים החשובים ביותר שנכתבו כאן. תודה על הדברים ועל ההשקעה.

בספר הלבן יש קטע שכותב שאצל רבים לקח הרבה זמן עד שהם נכנעו ויש כאלו שזה היה מיידי - זכיתי להיות מהאחרונים. מהרגע הראשון שהגעתי לתכנית, לא הרגשתי חוטא וידעתי באופן ברור שאני חולה. היום זה אולי הדבר הכי ברור בחיים שלי.

ולמי שמרגיש שהוא חוטא וטוען שהצליח לקום, אצטט רק קטע אחד מהספר הגדול:

אם אתה עדיין מאמין שאתה חזק מספיק לנצח את התאווה לבדך - זו בעיה שלך.

כל הקטע של "לקום" אחרי נפילה נשמע לי כמו הבדיחה על לעשות דיאטה בין האחרונות. ברור שהצלחתי "לקום" אחרי כל נפילה, אבל רק כדי ליפול שוב פעם חזק יותר ומהר יותר...
הכינוי שלי הוא 'סוד הכניעה' ואני מכור בהחלמה. בחסד א-לוהים - לגמרי לא מובן מאליו - אני נקי מאז כ"ו בכסלו תשע"ב, כל יום - רק להיום.

הסיפור האישי שלי: goo.gl/mShRFs

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14609

  • שמואל
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • (דיל לשעבר) אלי תן לי שלווה, אומץ ותבונה
  • הודעות: 1221
אסירתודה היקר,

תודה רבה על הפוסט הענק הזה.

השאלה הראשונה ששאלתי מישהו משמור עיניך היתה: "האם זה לא רק יצר הרע גדול שקשה להשתלט עליו?"
התשובה שקיבלתי היתה "לא" מוחלט.
רק יותר מאוחר הבנתי שאני בעצם הייתי מכור כל ה-20+ שנים האחרונות
ושפשוט ייצר הרע כבר מזמן הפסיק להלחם אצלי מהסיבה הפשוטה שהמחלה שלי עושה לו את העבודה יופי !!!

מה שבעצם לא מובן לי היום, זה איך יכולים מכורים לחשוב אחרת.
כלומר, איך מכורים שהבינו שהם מכורים, הבינו שהם לא יכולים לבד, הבינו שכשהמחלה "תוקפת" אי אפשר להשתלט עליה,
עדיין יש להם קושיות מחז"לים למיניהם.

למה עדיין אתה צריך להיות בקשר עם מו"צ?
(אני מבין שצריך לשאול שאלות הלכתיות פרקטיות כמו האם להתקשר לספונסר בשבת וכולי...)
למה עדיין צריך למצוא סימוכין מחז"ל לזה שאני פשוט חולה?

את זה עדייו לא הבנתי.
אני מאוד אודה לך ולשאר החברים אם יואילו להסביר לי את זה.

תודה.
שלום, שמי שמואל ואני מכור לתאווה.
בס"ד גדולה אלוקים שומר אותי נקי היום כנגד כל הסיכויים כל יום רק להיום

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14610

  • אסירותודה
  • רצף ניקיון נוכחי: 6040 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 3448
שלום לכולם, אענה בקצרה ראשון ואחרון, למיאני: זו המציאות של 'אבּיק' בה טובא.... ודו"ק. אין ספק שעשית חטאים בחייך, מה שעשית בהקשר לתאווה הוא חולי, ארשה לעצמי לקבוע זאת רק בשל יסורי מצפונך והרצון לצאת ממה שאתה קם ממנו לאחר נפילתך בו... שאל נא את עצמך בכנות: בשורה התחתונה מה גורמת לך המחשבה שהינך חוטא, להפסיק להשתמש בתאווה או ההפך?!

למוטי ראוי: אכן, רגילים אנו לייסר את עצמנו, ולא, לא כאשר ייסר איש את בנו, אלא הלקאה עצמית הבאה להשאירנו במקום הנורא ממנו אנו באים (בהזדמנות אעלה פוסט שכתבתי לעצמי בעבר בנושא ההבדל שבין אשמה לאחריות) זו הסיבה שספונסרי אמר לי להתרחק לעת עתה - לפני כשנה - מהנושא... אני מאמין שאם נשאר נקיים לאורך זמן ייקל לנו להבין את ההבדלים, יש יסוד סביר להניח שככל שנצעד נקודת המבט תתרחב... לא? (תראה מה קרה לך מהיום שבאת לכאן ועד עתה. מדהים לקרוא מה שכתבת רק באזור פורים השנה...)

לסוד: אשריך שראית זאת מיד כשבאת, אני הקטן ידעתי זאת לפני שבאתי, מגיל 14 פניתי לסמכויות תורניות כאלו ואחרות ולא קיבלתי מענה ומזור. ידעתי שיש בי משהו דפוק רק לא ידעתי לקרוא לזה בשם מחלה. הייתי מוטרד מהעונש על החלקים בהם כביכול היתה לי בחירה, ברגע שהבנתי שזו מחלה ידעתי שזו היתה בחירע למראית עין (בל"נ אכתוב על כך פוסט בנפרד) מהרגע הראשון נלכדתי.

אחרון חביב, לשמואל: בהקשר למו"צ, אכן צדקת, כמי שגדל והתחנך על ברכי ה'לשאול' את הרב, מכשרותו של אתרוג ועד לעניני רפואה החופפים להלכה, נראה שיש לנו החולים אפשרות להעזר במו"צ  - ביחס להתקשרות בשבת, אישות, מה מותר למכור ומה אסור... וד"ל - יש דברים שכדאי לקבל עליהם אישור סמכות רבנית, אם אפשר למה לא?

ובנוגע לחז"לים: אין לי צורך בהוכחה שאני חולה. אני יודע זאת, כל השאלה - והיא לא נוגעת הלכה למעשה כי את התוכנית אני רואה כרפואה לכל דבר ועניין - מה זה אומר - אני חולה, כמי שתקפו בולמוס ומותר להאכילו ביוהכ"פ? מה הנפ"מ? לעניין העונש... וכן הלאה על זה הדרך.

אני 'חופר', סקרן בלתי נלאה. זהו חוסר הסיפוק התמידי שמדריך אותי, זו הסיבה שהספונסר שלי אמר לי להרפות.
מכה אב התשס"ה הנס האישי שלי ממשיך, רק להיום. אפשר לקרוא עליו כאן

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14614

  • שמואל
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • (דיל לשעבר) אלי תן לי שלווה, אומץ ותבונה
  • הודעות: 1221
אסירתודה,

נראה לי שיש לחלק את העניין לשני חלקים לפני ה"בולמוס" ולאחריו:
א. לפני ה"בולמוס"-
לא כ"כ הייתי רץ לשאול מו"צ להתיר לי איסורים גמורים, אלא מנסה לעשות את הכל כדי לא להגיע לזה.
הספונסר שלי סיפר לי על כל מיני עצות כמו לישון על הרצפה ולעשות מקלחת קרה וכולי...

ב. אחרי ה"בולמוס" - אחרי שכבר נפלתי, אני חייב לומר לעצמי שזה קרה בעקבות מחלתי ולא בגלל שהיה לי ייצר הרע.
ולכל המקשנים מכל מיני חז"לים אני אומר שמקושיות לא מתים ושערי תירוצים לא ננעלו.
ברגע שאני אומר לעצמי שאני חוטא - כאן אני קובר את עצמי במחלה עוד יותר ועוד יותר !!!
שלום, שמי שמואל ואני מכור לתאווה.
בס"ד גדולה אלוקים שומר אותי נקי היום כנגד כל הסיכויים כל יום רק להיום
נערך לאחרונה: לפני 11 שנים, 8 חודשים על ידי .

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14617

  • נעם ה'
אסירותודה. תודה!
שבוע שעבר עשיתי את הצעד הראשון בפני הקבוצה של שמור עיניך. שם היישרתי מבט אל ההיסטורה של התאווה וההתפתחות שלה. זה עזר לי מאוד.
בעקבות הפוסט שלך אני מנסה להרים עיניים אל ריגשות האשם והנזקים שנגרמו לי בעקבות כך ואני מרגיש שיש שם מקום כל כך כואב שאני ממש מתקשה לחשוב עליו.

אני נזכר בכאב גדול שגם אני לא פניתי לעזרה מעולם ורק משגיח אחד שאל אותי פעם אחת על הנושא. אני לא זוכר את תוכן השיחה איתו אני רק זוכר שלפני השיחה הזו דיברתי איתו המון ולאחריה לא דיברנו עוד. כואב שלא העזתי לגשת לאף אחד וכואב שלא הרגשתי אצל אף אחד מספיק נוח לפתוח את הנושא.

אוי מה היה לנו. יש לי סיבה טובה לבקש מה' שישאיר אותי נקי רק להיום. לדידי, סבלתי מספיק.

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14626

  • נעם ה'
אדם יסודו,
1. ברור שהיה לטובה. תכלית הטוב להיטיב. אבל זה בהחלט כואב. יום אחד אודה גם על כאב הפגיעה באישיות. אנסה לקרב את היום הזה.
2. הספונסר שלי הורה לי להוסיף לצעד הראשון את הנזקים של התאווה. הם היו איומים. אחד החברים אמר כי זה מה שזיעזע אותו יותר מכל הצעד שלי. גם אני מרגיש שהם תרמו רבות לכניעה שתהיה כמה שיותר מוחלטת.

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14629

  • כנוע
  • רצף ניקיון נוכחי: 3 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 334
תודה רבה לך אסירותודה על כתיבת הדברים. הדיון הזה חשוב מאוד.
האמת היא שאני זקוק לקרוא את הדברים עוד פעם (כבר קראתי פעמיים שלוש!). אבל יש כמה דברים שהייתי רוצה כבר להגיב.
גם לי היו וישנם עוד מחשבות בנושא הזה. האם אני חולה או חוטא. רק לפני כמה זמן התחלתי לחשוב שאולי אני באמת זקוק לעזרה מקצועית אבל גם אז חשבתי שאני עדיין חוטא.
אני פתרתי את הבעיה לעצמי אולי בדרך מקורית. אני החלטתי שזה לא משנה הרבה. אני הרי בטוח שהן אני והן רבש"ע רוצים שאפסיק עם זה. ואם השתכנעתי מתוך נסיון רב שנים שרגשי אשמה לא עוזרים לי אלא להיפך מפריעים לי אז אני בטוח שרצון ד' הוא שאפסיק להאשים את עצמי. וכל דרך שיכולה לעזור לי לצאת מזה מקובלת על בורא עולם והוא יעזור לי בה. פשוט לא? ונראה לי גם נכון.
יחד עם זאת מצאתי בספרי מוסר עזרה כשקראתי אותם בקריאה מאוד שונה ממה שאולי מקובל. לקרוא אותם בקריאה חיובית ולא שלילית. אני בעז"ה אכתוב על זה אבל דרוש לי עוד קצת זמן לסדר את הדברים.
אני גם מצטרף לבקשה של אדם יסודו. מאוד מעניין אותי מקורות בנושא התמכרות.
עֲנֵה עָנִי שְׁפַל כָּל הַשְּׁפָלִים        וְשָׂא חֶטְאוֹ מְקַבֵּל הַתְּפִלּוֹת
וְהַאֲרֵךְ נָא בְּרַחֲמֶיךָ שְׁנוֹתָיו         וְצַוֵּה כָּל שְׁאֵלוֹתָיו לְמַלֹּאת
וְתַחְשׁוֹב כָּל תְּפִלּוֹתָיו קְטֹרֶת          לְפָנֶיךָ כְּקָרְבָּנוֹת וְעוֹלוֹת
וְהָאֵל הַמְּקַבֵּל הַתְּפִלּוֹת       שְׁמַע קוֹלִי אֲשֶׁר יִשְׁמַע בְּקוֹלוֹת
נערך לאחרונה: לפני 11 שנים, 8 חודשים על ידי .

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14636

  • מוטי ראוי
  • רצף ניקיון נוכחי: 100 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • חי ומרגיש בזכות אלוקים ובאמצעות שמור עיניך וחברים
  • הודעות: 1095


חיכיתי למאמר שכזה מאז שנכנסתי לתוכנית,
משום שאני עדיין לא מקבל את עצמי כחולה אלא כחוטא,
ולמרות שדורשי טובתי פימפמו לראשי ש"אני לא אדם רע שמטיב דרכו, אלא חולה בהחלמה" (באנגלית זה יותר מוצלח).
עדיין יותר מידי מאמרי חז"ל סותרים את התזה הזו,
וכבר אני נסחף למערבולת הסוגיה, והלימוד המוסרי מלקה אותי ללא רחם...


שלום
הבהרה
העירוני שמדברי משתמע שאיני מקבל את מחלתי, ועדיין בוחר אני לראותה כחטא,
ברצוני להבהיר שברמת העיקרון קיבלתי את עצמי ואת מחלתי כעובדה מוצקה,
אך דא עקא שברקע , באחורי מוחי ישנו זמזום טורדני שמערער על הקביעה הזו,
אני יודע שזו המחלה ששואפת לטורדני מן העולם, אבל הזמזום אינו פוסק,
הטענות והראיות מחז"ל והנביאים (דוגמת "כעבותות העגלה חטאה" וכו') מציקים לי.

בשבת כששמעתי את הכרזת "ראש חודש אלול יהיה..." נזכרתי באגרת י"ד ב"אור ישראל"
"לפנים כל איש ישראל תאחזנו פלצות מכל הקורא קדוש אלול"
מיד התחלתי לפתוח ספרי מוסר מתוך החלטה שהשנה זה יהיה אחרת,
כי יש לי תוכנית , כי יש לי סיכוי לעמוד מאחורי ההבטחות שלי, הפעם אעשה תשובה מאהבה,
עד שזדונות יעשו כזכויות,
ואז תפסתי את עצמי ועצרתי, אם אני חולה אז סביר להניח שדרכי התשובה שונים בשבילי, החלטתי להתייעץ עם ותיקים.
אז הספונסר שלי אמר בשם הספונסר שלו שאמר בשם הספונסר שלו, שמוסר ותשובה יבואו בזמנם, עדיין לא!!!
ואז שמעתי משפט חשוב (על משקל האמרה בעמוד האחרון בספר הלבן באנגלית)
"תעשה תשובה כאילו זו לא התמכרות, תעבוד תוכנית כאילו זה לא חטא"
אני מנסה להפנים את הדברים מבחינתי עדיין יש סתירות,
אבל איך אמר שמואל מקושיות לא מתים.
תודה
מוטי
חבר שמור עיניך,
ובחסדי ה' ולא בכוחי נקי מט"ז שבט תשע"ב, 09/02/2012,
והנני אסיר תודה על כך, ומתפלל לשפיות גם היום.

בעניין: חוטא? חולה! לפני 11 שנים, 8 חודשים #14646

  • גשש
  • מנותק
  • חבר ותיק
  • הודעות: 40
שלום לכם אנשים יקרים.
אני רוצה להציע פתרון "מדעי" לשאלה אם אנחנו חוטאים או חולים.

אם למשל היינו מוצאים אוכלוסיה שיש בה רק "חוטאים" ואוכלוסיה אחרת שיש בה רק "חולים" היינו יכולים לשאול כל מיני שאלות לגביהם, כמו - איפה יש יותר מכורים? איפה ההתמכרות פוגעת בפרטים יותר חזק?  וכו... ולהשוות ביניהן.
אז איפה אפשר למצוא אוכלוסיות כאלו?
לא קשיא!  יש לא מעט אנשים שאצלם מושג החטא כמעט ולא שייך לבעיית התאווה. אצל חילונים או גויים, בד"כ יש רק "חולים".
ומאידך, אצל יהודים מקפידים יש רק כמעט רק "חוטאים". (ברור שהחלוקה לא כל כך נקיה, אבל לצורך הדיון זה מספיק).

נו, ועכשיו אפשר לשאול אם זה בכלל משנה משהו? גם מי שחולה וגם מי שחוטא נמצא בדיוק באותו מקום! בהחלט ייתכן שאצל "החוטאים" יש יותר תשומת לב והשתדלות בשלבים המוקדמים של ההתמכרות, אבל אני מהמר שבדרגות הבאות אין שום הבדל! שתי האוכלוסיות אינן שונות במאום בדבר היחיד שחשוב - המחיר העצום שהנפגעים וסביבתם משלמים.

היות והפורום הזה לא מתרגש מכך שגם הגויים יכולים להיות צינור לדברי אלוהים חיים, אביא משל קצר משל הבודהא:
נניח שאדם נפגע מחץ משוח ברעל וחבריו וקרוביו מביאים אותו לרופא ... והפצוע אומר כך: "לא אתן להוציא ממני את החץ עד שלא אדע מי ירה בי; אם הוא ממעמד הלוחמים או ממעמד הכוהנים; ממעמד הסוחרים או ממעמד העבדים; מה שמו ומה שם משפחתו; אם הוא גבוה, נמוך או שגובהו ממוצע; אם פניו שחורות, חומות או זהובות; מאין בא – מאיזה כפר, עיירה או עיר ... מה סוג הקשת שממנה ירו את החץ, מה סוג המיתר שבה, מה סוג החץ, מה סוג הנוצות בקצה החץ ומהו החומר שממנו עשוי חוד החץ" ... אדם זה ימות לפני שיידע דבר מכל אלה ...    הבודהא אומר משהו מאוד פשוט במשל הזה.

אבל החכמה הזו מוכרת היטב גם לנו: למשל בפרקי אבות זה נאמר בצורה חדה עוד יותר:
..."ולא המדרש הוא העיקר אלא המעשה
      וכל המרבה דברים מביא חטא".

אני לא רוצה לקבוע כאן חלילה הלכות, אני רוצה להציע את האופן הבא של התבוננות בשאלה שהועלתה: את מה משרתת האבחנה בין חולה לחוטא?
ז"א האם כאשר אני מגדיר את עצמי כשייך לקטגוריה מסויימת (ורק אני יכול להגדיר), אני מתחזק או נחלש במאבק?

ויש לשאלה ארבע תשובות אפשריות: (אמרתי "מדעי", נכון?)
1. אם אומר שאני חוטא, ייתכן שאז אתגבר כארי, ואטהר עצמי מכל הטומאות.
2. אם אומר שאני חוטא, יש חשש שאז שתיפול רוחי ואחלש במאבק, ואשקע עוד ועוד...
3.אם אומר אני חולה, ייתכן שאצא לחפש תרופה למחלתי ולא אנוח עד שאירפא.
4. אם אומר אני חולה, יש חשש שכחולה אני מקבל "הכשר רפואי" ופטור מן המאבק, ואשקע עוד ועוד...

אני יודע שלגבי אישית - אם אני מגדיר את עצמי "רק" כחוטא, אין לי שום סיכוי.  (יש לי אפילו "תמיכה" מקוהלת בכבודו ובעצמו: "כי אדם אין צדיק בארץ, אשר יעשה טוב ולא יחטא"  אני איכשהו יכול גם להמשיך וגם לצאת מזה קצת צדיק... והלואי שזו היתה רק בדיחה).

לשמחתי, ההגדרה שלי את עצמי  כ "חולה" מעירה אצלי את החלק הבריא שראה עד כה בחוסר אונים איך העסק הרע הזה שהסתבכתי בו משתלט ומכלה אותי. כעת משנתגלה לי  ש: 1. יש תרופה 2. יש רופא  3.יש סיכוי להחלים! - אני יוצא למערכה.

אז לסיכום - ההצעה שלי היא שכל אחד יכול לעשות את הניסוי "המדעי" הזה לגבי עצמו. לגלגל בינו לבינו את שתי ההגדרות, לבדוק מה מחזק ומה מחליש אותו. ואולי גם כדאי להכיר בכך שהגדרה זו היא אישית, ולא להיות מאויים מזה שמישהו מגדיר עצמו אחרת...

ושכולנו - חוטאים וחולים - ניטהר ונחלים. אמן!
  • עמוד:
  • 1
  • 2
זמן ליצירת דף: 0.78 שניות

Are you sure?

כן