ברוכים הבאים, אורח

ט"ו הצעדים.
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: ט"ו הצעדים. 157 צפיות

ט"ו הצעדים. לפני 2 שנים #142310

כת' אור החיים הקדוש על פרשת אחרי מות בפתיחת פרשיות עריות (ויקרא יח, ב) כך:

"ידוע הוא כי כל מצות אשר צוה ה' לעם קדושו הם מצות שיכול האדם לעמוד בהם ויטה עצמו אל הרצון לעשותם, זולת מצות פרישת העריות הוא דבר שנפשו של אדם מחמדתן ואונסתו עליהם לעשותם, זולת בהתעצמות הרחקת ב' דברים מהאדם, והם מרחק הרגש ראות העין, ומרחק בחינת החושב, ואם ב' אלו לא יעשה אין אדם שליט ברוח זה לכלותה ממנו, כי כל שלא תהיה לו הרחקת הרגש הראות בדבר הגם שירחיק בחינת החושב לא ישלוט בעצמו לכלות ממנו הכרח החשק".

"נמצאת אומר שבא' מהב' תהיה מושללת מהאדם שליטה בעצמו בדבר זה ואין צריך לומר בהצמד ב' דברים ראות וחושב הן האדם חלוש כנגד תאותו, ואין צריך לומר אם ישלח ידו ואכל מעט מן הרע הזה הנה הוא מסור ביד תאותו. מעתה תחבולות האדם להעריך מלחמה נגד בחינה זו היא בשלילת ממנו ב' דברים ובזה תהיה נרכבת באדם תכונה לבל יתלהט אחר זה וישלוט הרצון בחפץ הטבעי והוא טעם אמרו ז"ל (ברכות לד ב) במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד, כי הצדיקים גמורים תכונת רצונם נוצחת החפץ מבלי צורך התעצמות מה שאין כן בעלי תשובה".

"הנה האדון ה' צבאות נתחכם בצוותו מצוה זו ודבר נגד יצר הרע, שיאמר איך יכול אנוש טבעי למשול בתאותו אשר היא אנסתו דבר זה הוא מושלל מהדעת שיחייב ה' שמירתו לכל" וכו'.

"ולצד שיאמר אדם כי אין מעצור ברוחו בדבר זה, לכן הקדים ה' בתחלה דברו הטוב ואמר "דבר אל בני ישראל ואמרת אליהם אני ה' אלהיכם", כי הן אמת במין אנושי זולת ישראל ישנו בטענה זו, כי לא ימצא בכחו למנוע עוצם חשקו ממנו, מה שאין כן אתם בני ישראל לצד היותי ה' אלהיכם והיא השגה אלהות בכח האלהי ינוצח כח הטבעי גשמי, כי הצורה תשלוט בחומר כשיסכים איש ישראל להתדבק בה' אלהיו ישלוט בטבעו," וכו'.

ושמעתי מהרב דודי פוטש שליט"א[1] שאף שלעולם יש י"ב צעדים – לנו יש ט"ו צעדים, והם סימני סדר ליל פסח[2]: קדש ורחץ וכו', והמטרה בסוף זהה. ונראה לומר שבכוחנו להגיע יותר מכוחם של הגויים, ולמנוע ממש עוצם החשק ממנו. מי יתן ויתגלו לנו הדברים יותר ויותר בבהירות ונזכה.

[1] https://www.youtube.com/watch?v=xyJouDIEPM4 , בסוף השיעור.

[2] https://betzilo.co.il/wp-content/uploads/2019/04/הגדה-של-פסח_בצלו_לדיוור-1.pdf

  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.36 שניות

Are you sure?

כן