ברוכים הבאים, אורח

פולמוס נוקב במגזר דתי לאומי על להטביו"ת
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: פולמוס נוקב במגזר דתי לאומי על להטביו"ת 217 צפיות

פולמוס נוקב במגזר דתי לאומי על להטביו"ת לפני 2 שנים, 3 חודשים #141066

  • יהודה מ
  • רצף ניקיון נוכחי: 54 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 538
מצו"ב המאמר בקובץ והתגובה

Attachment C:\fakepath\מאמר.docx not found









בעיתון "בשבע" פרסם מאיר סיידלר טור הטוען ש"אין פתרון לבעיה הלהט"בית". מצד אחד הוא יוצא נגד המרה וזה יפה, אולם מהצד השני מסרב "לקבל" אותנו. הרב אבישי מזרחי, העתיד לפתוח בקרוב מחזור שני להשתלמות אנשי חינוך דתיים בנושא להט"ב, משיב לו:



קראתי בעיון רב והערכה גדולה את מאמרו של ד"ר מאיר סיידלר. מאיר לקח חלק בהשתלמות פורצת דרך במכון באר אמונה, ועבר ביחד עם קהל מחנכים יראי שמיים מסע פוקח עין ומרעיד לב אודות "ההתמודדות החינוכית עם נערים/ות הנמשכים לבני מינם בחמ"ד" מאיר הוא איש חכם וישר, מעמיק וסקרן, מאיר פנים ומלא ענווה ואחרי כל אלה חשוב לי לומר כי הכי קל לכתוב כפילוסוף ותיאורטיקן, כמה פשוט לכתוב טור מנומק על כך ש"אין פתרון ללהט"בים דתיים" ולהישאר ב"צריך עיון" כאילו מדובר כאן בסוגיא מופשטת או בדיון סמינריוני.

אני איש חינוך. בתוך עמי אנכי יושב. יש שבועות שאני מקבל פניות מדי יום והלב נשרף מכאב וחמלה ואהבה. הכי קל להגיד "צריך עיון" או "אין פתרון". אך יש אנשים שאלו חייהם. הם לא סוגיא תיאורטית, הם החיים עצמם.

פגשתי עשרות להט"בים דתיים במרוצת השנים, קראתי מאות טקסטים אישיים, בלוגים ויומנים של אלה כחלק מעבודת הדוקטורט שלי, ולא פגשתי אף לא אחד שהנטייה האובדנית לא הייתה אצלו על השולחן, במחשבה, דיבור או מעשה. תוסיפו לזה את הדחק הנפשי, את המעמסה של האיסור ההלכתי, את המחשבה המכווצת של "אני טמא, משוקץ, מתועב, סוטה", את התחושה שאין מוצא, ש"כל בחירה תהיה רעה", ובקצה את האמירה המהדהדת שהם אומרים לא פעם לעצמם "טוב מותי מחיי". הם גם מועדים יותר להיפגע מינית ולהידחות חברתית ולעתים גם משפחתית, גזירת בדידות מרחפת מעליהם ואחרי כל אלה - בסוף בסוף, רבים מהם, לא מוצאים את עצמם בעולם דתי. כשהקהילה הדתית מדירה ומרחיקה, כשהיא עסוקה בלשמור על המרחב הציבורי שלה, גם על ידי הקרבת הפרטים האומללים שלא בחרו בנטייתם – אזי התלמידים שלנו, שגדלו והתחנכו במוסדותינו, לא מוצאים את עצמם בתוך עולם דתי. הם לא רק עלולים לעבור על "משכב זכר" אלא גם על חילול שבת ואכילה ביום הכיפורים. כל אלה לא מטרידים את ד"ר סיידלר כשלמולו עומדת "טובת הכלל".

חשוב להזכיר כי התלמיד הבודד, המכווץ והמיוסר היושב בכיתה לא יודע מה זה תנועות פרוגרסיביות ואין לו מושג מה מבקשות תנועות להט"ביות רדיקאלית לחולל בעולם. יתכן שהוא אפילו לא ראה מצעד גאווה אחד בחייו אך כל מלחמת התרבות הזו רובצת על כתפיו – הוא לא בחר בנטייה הזו, הוא נקלע אליה, הוא נולד לתוכה, יתכן שהוא אפילו לא מימש אותה – הוא בוודאי לא אשם בכל התהליכים הגלובאליים המתרחשים בעולם. הוא ילד יחיד בעולם, הוא לא תנועה פרוגרסיבית ולא דגל גאווה, הוא לא דרך ולא אידיאולוגיה שצריך להילחם בה, הוא התלמיד האהוב שלנו. את המאבק המוצדק בתנועות פרוגרסיביות אסור לעשות על גבו השפוף של התלמיד המתמודד. אפשר להתווכח על המשקל בין כלל ופרט, בין תפקיד המחנך לזה של מעצב דעת קהל, אך טועה מאיר, בעיניי, טעות גדולה, גם בניתוח "טובת הכלל".

בשיעור שהעברתי לא מכבר והזכרתי את הסוגיא הלהט"בית קם תלמיד ואמר בכעס ובכאב: "זו שאלה קשה הרבה יותר מאיפה אלוקים היה בשואה? צריך לשאול כאן איפה אלוקים היה בתורה כשהוא אסר את מה שאסר?". מי שתורתנו הקדושה והנצחית חשובה לו ויקרה לו צריך להיות מוטרד כשהתורה נתפסת, חלילה, כלא מוסרית ודורסת את פרטיה החלשים. זו פגיעה אנושה בתורה עצמה שדרכיה דרכי נועם ובמילא זו פגיעה ב"טובת הכלל". הניסיון לתת מענה לפרטים הוא לא רק צורך פרטי, הוא גם נוגע בצורך לבסס ולבצר את השפעתה של תורת חיים במרחב הציבורי. תורה שלא נוגעת בחיים ולא רלוונטית לחיים ובטח אם היא חלילה חלילה פוגעת ודורסת את יחידיה שגדלו בבית מדרשה, היא תגרום למאמינים בה להתנכר לה ולהתרחק ממנה וזה כבר לגמרי עניין ציבורי. אם אני כמחנך לא אתן מענה קיומי לתלמיד הסובל בשל איסור התורה, זה לא רק שאני עלול לאבד אותו ואת עולמו הרוחני, את "דמו ודם זרעיותיו", אלא גם את חברי כיתתו ובני משפחתו שמתחילים לתהות אם זו תורה וזו מוסריותה? והאם לא על קיומה נאמר "וחי בהם, ולא שימות בהם"?

אמר לי פעם תלמיד הנמשך לבני מינו "אני רואה איך רבנים הופכים עולמות בשביל עגונות וממזרים, כדי להתיר אישה לבעלה, וכדי להכניס גרים תחת כנפי השכינה ורק אותנו הם שכחו?! למה הם לא מתאמצים ומזיעים בשבילנו?".

אני אורתודוקס, כמו מאיר, גם אני לא קונה דילוגים אלגנטיים על מסורת חז"ל. או פרשנויות דחוקות לאיסורי תורה מפורשים. אך כאורתודוקס אני מכיר שפה מחריגה המאפשרת קיום של הפרט הנאנק בחבליו מבלי לטשטש את הצווי הכללי. שפה מחריגה שיודעת להתחשב בפיקוח נפש, בצער גדול, בחרדה "שמא יצא לתרבות רעה".

יתכן ואין עוד תשובות הלכתיות המניחות את הדעת ללמדן הישר ולפוסק ההלכה, אך כמחנכים יש לנו אחריות על נפשות פצועות, החובש בשטח לא יכול להפקיר את הפצוע המדמם כי בקבינט עוד לא הכריעו. עד שלא נחווה התגלות אלוקית שתבהיר לנו את רצונו יתברך בנושא הזה - נמשיך לחפש בנרות בתוך ההלכה (האורתודוקסית) שבילים המאפשרים לשמור על חייהם הפיזיים של המתמודדים ולא פחות מכך על חייהם הרוחניים. למענם ולמען תורתנו-בשורתנו הקדושה, הנצחית, שלא תהא מוחלפת.



עוד מתוך פולמוס במגזר דתי לאומי על נושא הלהטביו"ת הדתי:


 

יוסי בן ציון מגיב לטור של שרון רוטר בעלון "שביעי"אמ:לק - עוד טור דעה טרנסופובי מפי אישה דתיה, תעשו פרצוף מופתע..טריגר טרנסופוביהבשבת האחרונה פרסמה שרון רוטר טור דעה על קרוב משפחה שלה (מצורף למטה, מוזמנים ומוזמנות לקרוא). כאיש מדע, ביולוג וגנטיקאי אני ממש מרגיש צורך לענות על הטיעונים שלה שמלאים בחוסר ידע ובהבנה בעניין.כל פעילות של חוש"ן מתחילה בפתיחה פשוטה על 'שלושת הממי"ם' שהם בעצם 'מין, מגדר ומשיכה'. בעברית המושג מין למעשה משמש לשני מונחים שונים ויכול לבלבל - מין במובן של species (אדם, קוף, תרנגול, חתול וכדו') ומין במובן של Sex (זכר/נקבה).הטור של שרון חוטא בבלבול בין המושגים האלו. אכן, כמו ששרון אומרת, מין (species), לא ניתן לשינוי - תרנגול הוא תרנגול, חתול הוא חתול, ושינוי בין מינים שכזה הוא אכן לא אפשרי (לפחות לא באמצעות הכלים המדעיים הקיימים כיום).גם מין ביולוגי הוא לא משהו שניתן לשינוי, רוב האנשים נולדים עם XY או עם XX בכרומוזומים שלהם, וכיום זה לא משהו בר שינוי. סממני מין משניים לעומת זאת (שדיים, שערות באזורים מסוימים, פין, פות וכד') הם כן ברי שינוי עם האמצעים כיום (באופן מוגבל, עדיין לא ניתן להשתיל רחם לפרט זכר אבל ייתכן מאוד שיום יבוא וזה יהיה אפשרי).מגדר (גבר/אישה/לא זה ולא זה/גם וגם) לעומת השניים האחרים הוא עניין של תפיסה חברתית, מוסכמות חברתיות ועוד, והוא ממש בר שינוי. רק תחשבו על זה שבתרבות אחת משהו יכול להיתפס כהתנהגות 'גברית' בעוד בתרבות אחרת התנהגות שכזאת היא 'נשית', בלי קשר למין הביולוגי (זכר/נקבה). סתם דוגמא למשל - בישראל כדורגל זה ספורט מאוד 'גברי' בעוד בארה"ב כדורגל נחשב כספורט 'נשי'. פורסמו בעניין הזה כבר די הרבה מחקרים עם מסקנה שאין באמת תכונות 'גבריות' או תכונות 'נשיות' ורוב התפיסות האלו מקורם בתפיסות חברתיות.אנשים ונשים שרוצות להגדיר את עצמם על בסיס המגדר שמרגיש להם נכון זו זכותןם המלאה. ניתן לטעון ש'ככה נולדנו ואין לנו זכות לשנות את זה' בשביל תפיסה חברתית, אבל כשזה מגיע מאישה דתיה שחותכת את הקצה של איבר המין של הבן שלה בשביל שהוא יחשב כיהודי (עוד מושג חברתי לחלוטין) זה מלא בצביעות ומגוחך להפליא.



 

לסיכום: הבלבול הגדול במגזר הדתי לאומי שמאד תואם לבלבול הפוליטי של בנט וכהנא מול הציונות הדתית והחרדלי"ת
קבצים מצורפים:
  • קובץ מצורף This attachment is hidden for guests. Please log in or register to see it.
נערך לאחרונה: לפני 2 שנים, 3 חודשים על ידי יהודה מ.

תגובה: פולמוס נוקב במגזר דתי לאומי על להטביו"ת לפני 2 שנים, 3 חודשים #141073

  • יהודה מ
  • רצף ניקיון נוכחי: 54 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 538
דילמות בצורות ההתייחסות לחולים מכורים סוטים להטבי"ם, סוגיות לא פשוטות. דרך אגב, לי נראה כי ההתייחסות היחידה בחז"ל למצבי אונס בלתי פתירים היא אך ורק ברמת הפרט של ילבש שחורים ויתעטף שחורים וילך למקום שאין מכירים אותו ויעשה מה שליבו חפץ, אבל בוודאי לא כהתארגנות של ארגון או אגודה של אנשים עם מיניות לא פתירה.
בציבור החרדי הנושא של הכרה בנטיות הפוכות הוא יותר מאוחד בטאבו, אך לאדם דתי לאומי יש כוחות משיכה נוספים וחשוב שישמע מה יש לשפויים לומר בעניין.
בליל הדעות משקף את המציאות בשטח, ואולי ישנם שעדיין תקועים בדעה בעייתית ויקבלו כח להכיר בדעה שפויה.
זה מהות העניין, אם אדם תקוע בלקבל את המצב כמות שהוא הוא אולי בדרך לארגונים להטבי"ם דתיים כמו חברותא וכדומה. אם הוא יתחבר לדעה השוללת מכל וכל הכרה ארגונית בנושא הוא יפנה לכיוונים אחרים כמו צעדים וכדומה.הקשר פוליטי - דתי היינו הך לגבי גיורים היינו הך לגבי כשרות חסר טאבו של גיבושון.
  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.48 שניות

Are you sure?

כן