ברוכים הבאים, אורח

לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1
  • 2

נושא: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר 3661 צפיות

לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91271

לאחרונה נתקלתי בדברים של רבי נתן מברסלב שריגשו אותי מאוד. בתמצית, הוא אומר שלפעמים אדם צריך לחדול מלשמוע דברי מוסר, כשהוא רואה שהם מזיקים לו ומרחיקים אותו מה'. "תדעו שכל מה שכתוב בספר ראשית חכמה הקדוש ובשאר ספרי מוסר עניני קדשה וטהרה גדולה, אין הכונה שאתם לא תהיו אנשים כשרים, רק [=אלא] הכונה כדי שתהיו אנשים כשרים, הינו שכונתם לקרב ולא לרחק". אמנם הדברים פשוטים ומובנים מאליהם, ובכל זאת כדאי לקרוא אותם במלואם בלשונו של רבי נתן (ליקוטי הלכות בכור בהמה טהורה ד: כח), ולהשכיל כמה האשמה הרעילה שאנחנו חשים הרבה פעמים היא פרי הגישה הלקויה שלנו, והספרים הקדושים שלהם אנחנו מייחסים את האשמה ההרסנית הזו מעולם לא התכוונו ליצור אותה בתוכנו. כדאי לעיין עוד בפוסט "התכנית – מכשיר שמיעה".

"לענין מה שכתבנו שם שצריכין לזהר מאד שיקבל היראה לחיים ולא למות וכו', כי לפעמים על-ידי שהאדם רואה דברי מוסר בספרי יראים או ששומע תוכחה ומוסר מאיזה איש חשוב הוא נופל בדעתו יותר ויותר מחמת ששומע גדל ענש החטא ועד כמה וכמה מגיע הפגם של נדנוד עברה ואפלו של תאות שאינם אסור גמור וכו' והוא יודע בנפשו שפגם הרבה מאד, מכל שכן מי יודע בנפשו שפגם וחטא בעברות ממש רחמנא לצלן, ובפרט שיש אנשים שחטאו הרבה מאד רחמנא לצלן ואזי יכול להיות שכל מה שרואים או שומעים מוסר יותר יפלו בדעתם יותר וכנ"ל.

וזהו בחינת יראה רעה שצריכין לברח ממנה מאד, כי צריכין לקבל יראת ה' רק לחיים ולא למות חס ושלום, דהינו לקרב את עצמו לה' יתברך על־ידי היראה והמוסר ולא להתרחק חס ושלום.

ועתה האיר ה' עיני ומצאתי מפרש בפסוק ענין זה במשלי י"ט וזה לשון הפסוק, חדל בני לשמע מוסר לשגות מאמרי דעת. והמקרא תמוה לכאורה. ועל־כן באמת רש"י זכרונו לברכה נדחק בפרושו וכתב מקרא קצר הוא וכו', אבל עתה מבאר היטב פרוש המקרא כפשוטו שהפסוק מזהיר את האדם שימנע ויחדל את עצמו מלשמע מוסר ותוכחה המזיקים לו הגורמים לו לשגות מאמרי דעת, דהינו כנ"ל שעל־ידי המוסר והתוכחה יפל בדעתו יותר עד שחס ושלום ישגה מאמרי דעת על־ידי זה. צריך לחדל ולמנע עצמו מזה, כי צריכין לקבל תורה ומוסר רק לחיים ולא למות וכנ"ל אחר כך מצאתי בספר מצודות דוד שמפרש המקרא מעין זה, עין שם:

וכבר אמרתי בזה דברי צחות לכמה בני הנעורים הרוצים להתקרב לה' יתברך ועל־פי רב נופלים בדעתם על־ידי ענין הנ"ל מחמת ששומעים או רואים בספרים קדושים כמה הם מחמירים מאד על פגם כל שהוא ואמרתי להם תדעו שכל מה שכתוב בספר ראשית חכמה הקדוש ובשאר ספרי מוסר עניני קדשה וטהרה גדולה אין הכונה שאתם לא תהיו אנשים כשרים רק [=אלא] הכונה כדי שתהיו אנשים כשרים, הינו שכונתם לקרב ולא לרחק שמזהירים את ישראל שיתרחקו אפלו מפגם כל שהוא, כי בודאי כך ראוי שיתנהג איש הישראלי לפי עצם קדשתו משרשו, אבל אף־על־פי־כן אין כונתם חס ושלום שמי שלא עמד בזה ופגם מה שפגם חס ושלום שיתרחק ויפל בדעתו עוד יותר חס ושלום, כי כבר הזהירנו שלמה המלך עליו השלום אל תרשע הרבה כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה מי שאכל שום וריחו נודף יחזר ויאכל שום וכו'. וכבר מבאר בדברי אדוננו מורנו ורבנו זכרונו לברכה כמה תורות וכמה שיחות יקרות גדולות ונוראות על זה. איך צריך האדם להחיות את עצמו ולחזק את עצמו בכל עת תמיד יהיה איך שיהיה. והכלל שבכל דברי תורה בכל דבור ודבור ובכל ענין וענין יש בו בחינת צדיקים ילכו בם ופשעים יכשלו בם בחינת זכה נעשה לו סם חיים לא זכה נעשה לו סם מות.

ועל־כן צריכין לזהר מאד שלא לקבל היראה והמוסר לרעה חס ושלום רק לטובה שמעצם היראה יחזק את עצמו לקים דברי רבנו זכרונו לברכה שהזהירנו להאמין בחסדו וטובו יתברך שאינו נפסק לעולם ולחזק את עצמו בכל עת מחדש בכל מה שיוכל, כמבאר בדברינו כמה שיחות קדושות ונוראות בענין זה, פוק עין, ותשכח, אשריך אם תאחז בהם:"

תן לו משלו, שאתה ושלך - שלו
וכן בדוד הוא אומר "כי ממך הכל, ומידך נתנו לך"

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91281

לא קראתי הכל, אבל תודה לך

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91288

  • פנימה
  • רצף ניקיון נוכחי: 3201 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • "...ואם לא עכשיו אימתי"?
  • הודעות: 812
ממש תודה ד"ר!
אחחח אם רק הייתי לומד את זה בישיבה לפני כל רכבת ההרים הרגשית שיסוריי המצפון התורניים שלי היכו בי ללא רחם.
רבש"ע תן בי את השלווה..רצונך ייעשה.אמן.

יש לי לפעמים מחשבות שכל ההתמכרות שלי יושבת על המקום הזה, ואם הייתי נולד חילוני לא הייתי מתמכר..
אני יודע שהמחשבות הללו לא נכונות, בטח לא לגמרי,
ועדיין.. מרגיש צורך לשתף פה בהקשר הדברים הנפלאים שהבאת.

תודה רבה על הבאת הדברים, כמים קרים על נפש מותשת.
 
- "מצבי היום לא משקף את האני הפנימי האמיתי שלי, אלא רק את מה שעשיתי בחיים עד היום".
- "עיקר כוחו של האדם הוא להודות בחולשתו ולפנות אל ה'. זה הכוח הגדול של האדם" - הרב מנחם פרומן.
שיהיה יום טוב ונקי - לך לי ולכולנו
----------------------------------------------------------
לסיפורי האישי - פנימה

ליומן המסע שלי - חיים פנימיים

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91303

  • טהרני
  • רצף ניקיון נוכחי: 3306 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • עלי לבחור בין כניעה להשפלה
  • הודעות: 3555
פנימה- אני דווקא הכרתי את זה בישיבה, אבל זה לא ממש עזר לי.
הרגשתי כל כך רע עם מה שקורה לי, בלי קשר לדת ובלי קשר לכלום.
הרגשתי שטוב מותי מחיי.
ליומן המסע שלי     הפוסט שהסביר לי מה הבעייה     הפוסט שהסביר לי מה הפתרון
אני חסר אונים, אנא עזור לי!

כאשר "בידך אפקיד רוחי" אז "פדית אותי ה' א-ל אמת". וככל שהצד הראשון של המטבע יהיה יותר בשלימות, כך גם הצד השני.

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91316

  • פנימה
  • רצף ניקיון נוכחי: 3201 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • "...ואם לא עכשיו אימתי"?
  • הודעות: 812
טהרני כתב on 12 יולי 2016 22:34:
פנימה- אני דווקא הכרתי את זה בישיבה, אבל זה לא ממש עזר לי.
הרגשתי כל כך רע עם מה שקורה לי, בלי קשר לדת ובלי קשר לכלום.
הרגשתי שטוב מותי מחיי.

תודה טהרני.
אני מאמין לך, למרות שאצלי התחושה שונה.
אתה חושב שכמעט  כל נער חילוני או גוי שהיום ע"פ הסטטיסטיקה פועל על התאווה, חש שטוב מותו מחייו כפי שכתבת שחשת, וגם אני חשתי?
לי קשה להפריד ולומר שהמצוות והדת לא קשורים לזה.
או שתגיד שקיבלנו נשמה מיוחדת.. לא יודע.
אודה לך מאד אם תסכים לפרט טיפה - מדוע הרגשת כ"כ רע עם זה, ואיך אתה יכול להיות בטוח שזה לא קשור לעבירה שבדבר - אם זה לא קשה מדאי לחזור שוב פתאום לצעד הראשון שלך.. 
אשמח לשמוע גם את הד"ר היקר, קראתי פעם שאתה אומר (ושמעתי את זה מעוד אנשים) שגם אם היית חילוני היית רוצה להפסיק עם זה.
קשה לי לקבל את זה על עצמי, וכתוצאה מזה יש לי קצת טינות על ה' ותורתו.

אשמח כמובן לשמוע מכל מי שיש לו מה לשתף.
ותודה על הקבוצה האיכותית פה, שה' זיכני להסתופף בצילה.
שאזכה להחלמה פיזית ורוחנית. אמן.
 
- "מצבי היום לא משקף את האני הפנימי האמיתי שלי, אלא רק את מה שעשיתי בחיים עד היום".
- "עיקר כוחו של האדם הוא להודות בחולשתו ולפנות אל ה'. זה הכוח הגדול של האדם" - הרב מנחם פרומן.
שיהיה יום טוב ונקי - לך לי ולכולנו
----------------------------------------------------------
לסיפורי האישי - פנימה

ליומן המסע שלי - חיים פנימיים

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91317

אני חושב שאני טיפוס מתמכר. התמכרות היא הרס עצמי, לכן הנפש הולכת אל הדבר שהיא הכי מזהה כהרס עצמי. אצל נשים זה אכילת יתר, אצל דתיים זה מין, וכעזה"ד. כלומר אם הייתי נולד חילוני אולי לא הייתי מכור לתאווה, אבל הייתי מכור למשהו אחר. כך שזה לא ממש משנה. ואם הייתי חילוני ומכור לתאווה כמו שאני עכשיו - בוודאי שהייתי רוצה להפסיק עם זה. רק קשה לי לצייר ציור כזה; מטען הבושה והאשמה ביחס לתאווה היה הרבה פחות גדול. 
תן לו משלו, שאתה ושלך - שלו
וכן בדוד הוא אומר "כי ממך הכל, ומידך נתנו לך"
נערך לאחרונה: לפני 7 שנים, 9 חודשים על ידי דוקטור פינחס ומיסטר זימרי.

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91319

  • טהרני
  • רצף ניקיון נוכחי: 3306 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • עלי לבחור בין כניעה להשפלה
  • הודעות: 3555
מסכים עם אבחנת הד"ר שהדת דוחפת אותי לבחור את המין כמושא התמכרות.

ופנימה - לא הובנתי כראוי. התכוונתי שהדברים האלה של רבי נחמן-נתן, לא הצליחו לרומם אותי. הכאב שלי היה הרבה יותר אמיתי, חזק ונוקב מאשר רעיונות החיזוק הללו. ייתכן שהתלהבתי בהתחלה, אבל לא מהר מאוד התברר כמשהו שלא מספיק חזק כדי לשנות את התובנות שלי על עצמי.
אני נזכר כעת איך קראתי לראשונה את "משיבת נפש" (בערך בגיל 19-20, מעניין שאת ליקוטי מוהר"ן קראתי בגיל 11-12, ואת משיבת נפש כ"כ מאוחר) ופשוט התחלתי לבכות בלי הפסקה, ממש בכל כמה מילים. מסתומא קצת אחר כך הלכתי להשתמש כדי לרפא את הכאב.
 
ליומן המסע שלי     הפוסט שהסביר לי מה הבעייה     הפוסט שהסביר לי מה הפתרון
אני חסר אונים, אנא עזור לי!

כאשר "בידך אפקיד רוחי" אז "פדית אותי ה' א-ל אמת". וככל שהצד הראשון של המטבע יהיה יותר בשלימות, כך גם הצד השני.

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91341

  • אסירותודה
  • רצף ניקיון נוכחי: 6040 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 3448
דוקטור, אני מאמין לך שאתה סבור שהמטען הראשי שהביא אותך להחלמה הוא בושה ואשמה. גם אצלי. כמי שמצוי בקשר עם גויים ואנשים לא דתיים ראיתי שהמטען של בושה ואשמה נותר אצלם לא מול הכוח העליון אלא מול האישה והילדים. קוראים לזה מצפון. ואת זה אני מניח שהיה לך אותו גם כלא דתי...

בנוסף, המטען שכן שונה אצל הלא דתיים והוא הרבה פעמים המטען הגדול ביותר אצלם, הוא צריכת המשאבים של ההתמכרות - חוסר התפקוד. מריחת הזמן מול המחשב. והדפקטים שיוצרת ההסתרה באישיות.  
מכה אב התשס"ה הנס האישי שלי ממשיך, רק להיום. אפשר לקרוא עליו כאן

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91347

  • אהבת חסד
  • רצף ניקיון נוכחי: 1913 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 938
אסירותודה כתב on 13 יולי 2016 15:11:
דוקטור, אני מאמין לך שאתה סבור שהמטען הראשי שהביא אותך להחלמה הוא בושה ואשמה. גם אצלי. כמי שמצוי בקשר עם גויים ואנשים לא דתיים ראיתי שהמטען של בושה ואשמה נותר אצלם לא מול הכוח העליון אלא מול האישה והילדים. קוראים לזה מצפון. ואת זה אני מניח שהיה לך אותו גם כלא דתי...

בנוסף, המטען שכן שונה אצל הלא דתיים והוא הרבה פעמים המטען הגדול ביותר אצלם, הוא צריכת המשאבים של ההתמכרות - חוסר התפקוד. מריחת הזמן מול המחשב. והדפקטים שיוצרת ההסתרה באישיות.  

התחברתי מאד.
בעיקר בגלל שאצלי אני חושב שהתנסיתי גם ב"דתי" וגם ב"חילוני". בתחילה גמר אותי המצפון הדתי על כמה גהינום אני הולך לקבל, אבל אח"כ כשכבר ברחתי מהתחושות האלה וכבר שכחתי מהם ונעשו לי כהיתר, או אז נשאר המצפון מול האשה והילד הקט. מהמצפון הזה לא יכולתי להתעלם.
מי יתן והמצפון לדת (במצוות אחרות) יהיה לפחות ברמה הזו...

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91350

אסירותודה כתב on 13 יולי 2016 15:11:
דוקטור, אני מאמין לך שאתה סבור שהמטען הראשי שהביא אותך להחלמה הוא בושה ואשמה. גם אצלי. כמי שמצוי בקשר עם גויים ואנשים לא דתיים ראיתי שהמטען של בושה ואשמה נותר אצלם לא מול הכוח העליון אלא מול האישה והילדים. קוראים לזה מצפון. ואת זה אני מניח שהיה לך אותו גם כלא דתי...

בנוסף, המטען שכן שונה אצל הלא דתיים והוא הרבה פעמים המטען הגדול ביותר אצלם, הוא צריכת המשאבים של ההתמכרות - חוסר התפקוד. מריחת הזמן מול המחשב. והדפקטים שיוצרת ההסתרה באישיות.  

תודה. כמובן, לא התכוונתי שחילונים או גויים אינם יכולים להתמכר למין. רק שאני, בתור אדם סובל מהתמכרות, מתבקש שהמחלה תתיישב על מה שמעורר אצלי הכי הרבה הרס עצמי, אשמה ובושה. 
תן לו משלו, שאתה ושלך - שלו
וכן בדוד הוא אומר "כי ממך הכל, ומידך נתנו לך"

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91362

למה בהכרח שביטוי ההתמכרות יהיה דווקא בהרס העצמי הגדול ביותר?
ואם כך, למה לא נייס גיא, לדוגמה?

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91407

  • טהרני
  • רצף ניקיון נוכחי: 3306 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • עלי לבחור בין כניעה להשפלה
  • הודעות: 3555
אהבת חסד- מאוד מזדהה עם הודעתך האחרונה. כמוך-כמוני.
ובהחלט ייתכן שדווקא חוסר האונים מהסוג השני הוא הפתח לתכנית.
כל עוד הגיהינום הוא בעולם הבא ולא בעולם הזה, זה כנראה עדיין לא מספיק מלחיץ כדי לעשות הכל כדי לצאת מזה.
ליומן המסע שלי     הפוסט שהסביר לי מה הבעייה     הפוסט שהסביר לי מה הפתרון
אני חסר אונים, אנא עזור לי!

כאשר "בידך אפקיד רוחי" אז "פדית אותי ה' א-ל אמת". וככל שהצד הראשון של המטבע יהיה יותר בשלימות, כך גם הצד השני.

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91419

האם כאב בהכרח יוביל בסופו של דבר לעשיית פעולות?
אני חש שלמרות שעוברים עליי דברים לא פשוטים משהו במנגנון לא מתרגם את זה לפעולות. בעיות חדשות אולי אפילו מעצימות את ההר העצום הזה של הבעיות שמרפה ידיי 

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91426

  • אהבת חסד
  • רצף ניקיון נוכחי: 1913 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 938
בעצתך תנחני כתב on 14 יולי 2016 22:03:
האם כאב בהכרח יוביל בסופו של דבר לעשיית פעולות?
אני חש שלמרות שעוברים עליי דברים לא פשוטים משהו במנגנון לא מתרגם את זה לפעולות. בעיות חדשות אולי אפילו מעצימות את ההר העצום הזה של הבעיות שמרפה ידיי 

אתמול מישהו בקבוצה התבטא ששום כאב ושום קרקעית לא תמנע ממך להמשיך להשתמש, כי תמיד אתה יכול לומר "טוב, אני לא יעשה את הדבר הנוראי הזה..אבל לאונן קצת ודאי לא יזיק" ובסופו של דבר אתה מוצא את עצמך בעוד קרקעית...
אני חושב שהכוונה בדברים היא מה שחויתי אני ('אהבת חסד') בעצמי - ששום קרקעית לא תמנע ממני את הנפילה הבאה ולא תדחוף אותי לעשות פעולות, לפחות לא לטווח ארוך. אישית, מה שעוזר לי לעשות את הפעולות (המעטות שאני עושה) זה רק ההתבוננות - בד"כ ע"י כתיבה - מה אני באמת רוצה ולאן אני לא רוצה לחזור.

חוץ מזה, אמר לי פעם חבר (משותף...) יקר "עזוב אותך שאלות ("מכור לא מכור") עכשיו, בינתיים תעשה מה שכולם עושים כדי להשאר נקי ואז תשאל את אותם שאלות" זה מלווה אותי המון נכון להיום.


 

תגובה: לפעמים צריך להיזהר מספרי מוסר לפני 7 שנים, 9 חודשים #91446

בעצתך תנחני כתב on 13 יולי 2016 20:05:
למה בהכרח שביטוי ההתמכרות יהיה דווקא בהרס העצמי הגדול ביותר?
ואם כך, למה לא נייס גיא, לדוגמה?

עניין של יעילות. אני רוצה להרוס את עצמי, לא פחות מזה. 
נייס גיא ושאר סמים יהרסו לי את הגוף, ומן הסתם בהמשך גם יעוררו רגשות אשמה ובושה. אבל שום דבר מהרגשות האלה לא ידמה למה שאני מרגיש כשאני קורא על גודל הפגם של העוון הידוע, והחובה להיזהר ממנו בכל מחיר. התאווה הורסת לי את הנפש ואת הנשמה, לא רק את הגוף. 
תן לו משלו, שאתה ושלך - שלו
וכן בדוד הוא אומר "כי ממך הכל, ומידך נתנו לך"
  • עמוד:
  • 1
  • 2
זמן ליצירת דף: 0.61 שניות

Are you sure?

כן