ברוכים הבאים, אורח

גירושין
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: גירושין 919 צפיות

גירושין לפני 5 שנים, 9 חודשים #113424

  • טמבל
  • מנותק
  • חבר ותיק
  • הודעות: 46
המשנה האחרונה במס' גיטין דנה בנושא איזה דבר יכול להוות עילה לגירושין. מחלוקת ב"ש ב"ה ור"ע. לפי בית שמאי רק אם מצא בה ערוות דבר, לפי בית הלל גם עם הקדיחה תבשילו, ולשיטת רבי עקיבא אפילו אם מצא אחרת נאה היימנה.

שני השיטות הראשונות הן ברורות ומובנות. ב"ש סוברים צריך שתהיה עילה דתית. לפי ב"ה כל בעיה בה. לאו דווקא דתית. ולר"ע גם אם הסיבה היא כלל לא בה.
השיטה השלישית היא תמוהה מאוד מכמה סיבות. ראשית כל גם אם מצא אחרת, מה המניעה להתחתן איתה? למה יצטרך לגרש את אשתו לשם כך? כזכור זה מעיקר הדין ולפני חרם דרג"ש בתקופה בה לא היתה מגבלה של אשה אחת בלבד. (אגב, הרמב"ם בפירוש המשניות אכן פוסק שאין לגרש את זו כי היא לא עשתה כל רע אלא ישא השניה כחפצו) זאת ועוד אם נשים לב, דווקא ר"ע הוא התנא שמתיר להתגרש. והוא הרי כידוע התנא שדוגל במשנת "ואהבת לריעך כמוך - זה כלל גדול בתורה" איך יהא זה אשר יאמר לגרש אשה א' בגלל שמצא אחרת?

התשובה תתכן לעניות-דעתי תלויה בעוד סוגיה שגם עליה ישנו דיון במפרשים. "במערבא (ארץ ישראל) היו אומרים לחתן מצא או מוצא. מצא אשה מצא טוב או מוצא אני את האשה רע ממות" גם על זה המפרשים מתחבטים מה הכוונה בזה ולה נגשים אליו ביום חופתו ולא לאחר שיעבור תקופה מסויימת והם יחיו ביחד והיא יכול להכיר אותה טוב יותר ולענות על השאלה מתוך נסיון וידיעה. אך לרו האמור זה מדוייק. לשון הגמרא היא לא "שאלו אותו" אלא "אמרו לו" דהינו שנותנים לו עיצה לחיים בריאים ומאושרים.
וכך אומרים לו. שני דרכים לפניך. דרך החיים ודרך המוות. אם "מצא" כלומר מצאת את זיווגך שמח בה והיא תשמח בך ויקויים בכם הפסוקים "ושמח באשת נעורך"
אך אם אתה עדיין "מוצא". טרם סיימת לחפש. אזי זה מר ממוות. וזה מה שבא ר"ע ללמד אותנו. אם מצא אחרת נאה היימנה השאלה הראשונה היא איפה מצאת אותה ואיך. חייב להיות שאתה עדיין מסתכל אפה שלא צריך. אז אם כן אומר התנא הקדוש בא תקיים מצוות ואהבת לרעיך כמוך ותשחרר את אשתך.
לא סתם טמבל

תגובה: גירושין לפני 5 שנים, 9 חודשים #113524

הסבר יפה! 

אם יורשה לי הקטנטנטן להכניס ראשי רגע בין התנאים הקדושים ולהציע לפני שיקיים ואהבת לרעך ויגרשנה, שיקיים מצוות ואהבת כמוך ויטפל בעצמו... יש מצב שגם אשתו תרוויח מזה (וגם האובייקט הבא, זו שנתן בה עיניו..) 

אי אפשר להתקדם בלי לעבוד!

ריבון העולמים ידעתי ידעתי ידעתי
כי הנני בידך, בידך, בידך לבד
כחומר, כחומר, ביד היוצר
ואם גם אתאמץ בעצות ותחבולות
וכל יושבי תבל יעמדו לימיני להושיעני ולתמוך נפשי
מבלעדי עוזך ועזרתך
אין, אין, אין עצה וישועה

אם אני לא דבוק למעלה אני דבוק לקרקעית

תגובה: גירושין לפני 5 שנים, 9 חודשים #113538

  • טמבל
  • מנותק
  • חבר ותיק
  • הודעות: 46
ככל הידוע לרובינו ישנם שני הגדרות. בין אדם לחבירו ובין אדם למקום. אך מי שמעיין יכול למצא במפרשים גם את המושג של בין אדם לעצמו ויש לכך מקורות רבים בראשונים ובאחרונים כך שזה לא עוד איזהו שהוא "חידוש" והמצאה של הדור שלנו
לא סתם טמבל

תגובה: גירושין לפני 3 שנים, 9 חודשים #125819

  • מתרפא
  • רצף ניקיון נוכחי: 210 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 1898
טמבל כתב on 11 יולי 2018 14:56:
המשנה האחרונה במס' גיטין דנה בנושא איזה דבר יכול להוות עילה לגירושין. מחלוקת ב"ש ב"ה ור"ע. לפי בית שמאי רק אם מצא בה ערוות דבר, לפי בית הלל גם עם הקדיחה תבשילו, ולשיטת רבי עקיבא אפילו אם מצא אחרת נאה היימנה.

שני השיטות הראשונות הן ברורות ומובנות. ב"ש סוברים צריך שתהיה עילה דתית. לפי ב"ה כל בעיה בה. לאו דווקא דתית. ולר"ע גם אם הסיבה היא כלל לא בה.
השיטה השלישית היא תמוהה מאוד מכמה סיבות. ראשית כל גם אם מצא אחרת, מה המניעה להתחתן איתה? למה יצטרך לגרש את אשתו לשם כך? כזכור זה מעיקר הדין ולפני חרם דרג"ש בתקופה בה לא היתה מגבלה של אשה אחת בלבד. (אגב, הרמב"ם בפירוש המשניות אכן פוסק שאין לגרש את זו כי היא לא עשתה כל רע אלא ישא השניה כחפצו) זאת ועוד אם נשים לב, דווקא ר"ע הוא התנא שמתיר להתגרש. והוא הרי כידוע התנא שדוגל במשנת "ואהבת לריעך כמוך - זה כלל גדול בתורה" איך יהא זה אשר יאמר לגרש אשה א' בגלל שמצא אחרת?

התשובה תתכן לעניות-דעתי תלויה בעוד סוגיה שגם עליה ישנו דיון במפרשים. "במערבא (ארץ ישראל) היו אומרים לחתן מצא או מוצא. מצא אשה מצא טוב או מוצא אני את האשה רע ממות" גם על זה המפרשים מתחבטים מה הכוונה בזה ולה נגשים אליו ביום חופתו ולא לאחר שיעבור תקופה מסויימת והם יחיו ביחד והיא יכול להכיר אותה טוב יותר ולענות על השאלה מתוך נסיון וידיעה. אך לרו האמור זה מדוייק. לשון הגמרא היא לא "שאלו אותו" אלא "אמרו לו" דהינו שנותנים לו עיצה לחיים בריאים ומאושרים.
וכך אומרים לו. שני דרכים לפניך. דרך החיים ודרך המוות. אם "מצא" כלומר מצאת את זיווגך שמח בה והיא תשמח בך ויקויים בכם הפסוקים "ושמח באשת נעורך"
אך אם אתה עדיין "מוצא". טרם סיימת לחפש. אזי זה מר ממוות. וזה מה שבא ר"ע ללמד אותנו. אם מצא אחרת נאה היימנה השאלה הראשונה היא איפה מצאת אותה ואיך. חייב להיות שאתה עדיין מסתכל אפה שלא צריך. אז אם כן אומר התנא הקדוש בא תקיים מצוות ואהבת לרעיך כמוך ותשחרר את אשתך.

וואו!!!

ממש ממש יפה!! אהבתי את הפירוש!! תודה!

תגובה: גירושין לפני 3 שנים, 8 חודשים #126120

  • טהרני
  • רצף ניקיון נוכחי: 3306 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • עלי לבחור בין כניעה להשפלה
  • הודעות: 3555

ברוך שכיוונת לדברי הגרי"ד סולובייצ'יק... מקווה שזה לא גורם לך לסגת מהחידוש הזה...

ליומן המסע שלי     הפוסט שהסביר לי מה הבעייה     הפוסט שהסביר לי מה הפתרון
אני חסר אונים, אנא עזור לי!

כאשר "בידך אפקיד רוחי" אז "פדית אותי ה' א-ל אמת". וככל שהצד הראשון של המטבע יהיה יותר בשלימות, כך גם הצד השני.
  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.48 שניות

Are you sure?

כן