ברוכים הבאים, אורח

"וכל מאמינים" או "אשר יצר"?
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: "וכל מאמינים" או "אשר יצר"? 1968 צפיות

"וכל מאמינים" או "אשר יצר"? לפני 9 שנים, 7 חודשים #64803

אחד הספרים שמלווים אותי בימים נוראים במיוחד הוא "דברי חיזוק" על פי שיחותיו של ר' צבי מאיר זילברברג. כל פעם מעניין לי לגלות איך הדברים שכתובים שם נעשים עבורי יותר ויותר רלוונטיים מאז ההחלמה.
למשל,  יש לו מאמר בשם 'לעשות נחת רוח' שהכי טוב היה אם הייתם פשוט עוזבים הכל והולכים לקרוא אותו.  אבל בשביל מי שזה קשה לו, אנסה להביא את מה שנגע בי במאמר הזה. הוא כותב בסגנון חסידי, אבל כאן 'אתרגם' פה ושם לשפה של התכנית.
בראש השנה אנחנו מנסים להמליך את ה' יתברך עלינו. אנחנו מקדישים לכך תשומת לב מיוחדת, שה' באמת יהיה המלך שלנו ולא שום דבר אחר. הבעיה היא שבדרך ליעד הנפלא הזה, שמכונה בלשוננו צעד שלוש, אנחנו עלולים לטעות בניווט. הטעות העיקרית היא המחשבה שיש דרכים ופעולות מסוימות שרק בהן ממליכים את ה', ושכל שאר הדברים בחיים שלנו טפלים לכך.
למשל, אנחנו עשויים לחשוב שאת ה' ממליכים דווקא בתפילה, כשאנחנו עטופים בטלית. ושגם בתפילה, יש חלקים שהם העיקר, כמו ה'למנצח' שלפני התקיעות, או שלוש ברכות אמצעיות של מוסף, וששאר קטעי התפילה היותר רגילים טפלים להם.
אבל האמת היא שאת ה' ממליכים לא רק בשלוש הברכות ובתקיעות, ולא רק מתחת לטלית, ואפילו לא רק בבית הכנסת. ה' שולח לנו בלי סוף הזדמנויות להמליך אותו .
אחד המבחנים שהוא מביא בספר הוא איך אדם מתייחס לשיבושים בתכניות שלו: הוא תכנן לישון מוקדם, ולקום בעלות השחר, וללכת למניין מסוים של בני תורה, והנה חמיו האריך בסעודה ועכשיו הוא לא יכול לקום מוקדם ולהתפלל בהתעוררות הלב כמו שהוא קיווה.
אם הוא סובל מפגמי אופי כמו שלי, אדם כזה יהיה מלא טינה כלפי מי ששיבש לו את התכניות הקדושות שלו.  אבל אם הוא באמת רוצה להמליך את ה' הוא מבין ששום דבר לא קורה בעולמו של אלקים בטעות, ושיש כאן הזדמנות לקבל את התכנית של ה' במקום להחליט שהתכנית שלי היא הנכונה והטובה עבורי.
אני לא יכול להתאפק מלצטט כאן קטע מקסים:

"לפעמים היצר מכניס הרגשה שרק אם היה צריך לטרוח טרחה מיוחדת, למשל אם טרח עבור אחד שלא היה מי שיעזור לו, שהיה בבית חולים בין אנשים שאינם מכירים אותו, והתייגע בשבילו כל הלילה או הלך עבורו במסירות נפש לפנות בוקר, כשמכל הצדדים היה ניכר שזו מצווה מיוחדת ביותר ובאה לו מתוך הקרבה מיוחדת, רק אז זה נחשב למצווה חשובה וחסד אמיתי.
אבל סתם חסד פשוט - בזמן רגיל, במקום רגיל, באופן רגיל, שממלא את רצון זולתו ומשמחו - זה אינו עבודת ה' חשובה.
וידוע המעשה מר' לוי יצחק מברדיטשב, שבדרך לכל נדרי שמע קול של תינוק בוכה שאמו הלכה לכל נדרי, ונכנס והרגיע את התינוק ושמר עליו עד שאמו באה.
וכששומעים מעשה כזה, מיד בא היצר וגורם שנחשוב שרק עבודה מיוחדת כזו - עם תינוק של מישהו אחר, בבית נידח ושומם, בשעה שהוא בוכה ומיילל, ודווקא בליל כל נדרי - רק היא נחשבת לעבודה חשובה ומיוחדת.
אבל סתם לשמח ילד יהודי - שאינו ילד של מישהו אחר אלא הילד שלי, ואינו תינוק קטן אלא ילד קצת יותר גדול, ואינו בוכה סתם אלא רוצה שאתייחס אליו, ואין זה בבית נידח ושומם אלא בבית מלא ילדים, ולא על חשבון כל נדרי אלא על חשבון דבר אחר שהיה חשוב לי לעשותו - דבר כזה אינו דומה למעשהו של ר' לוי יצחק, כי זה סתם דבר רגיל ופשוט."


נפלא,  נכון? פגמי האופי שלי דוחפים אותי לחפש לעשות את "רצון ה'" דווקא היכן שהאגו שלי יוכל להרוויח מזה. קשה לי לעשות רצון ה' פשוט כי זה רצונו ותו לא.  זה נראה לי סתמי מדי.  לא מספיק מרגש ודרמטי.

בתפילת ראש השנה אני הרבה פעמים במתח: האם כיוונתי מספיק? האם התעוררתי מספיק? וכשהתפילה נשארת יבשה אני מתאכזב ומלקה את עצמי.  הנה מה שיש ל'דברי חיזוק' לומר על זה:

"ה' יתברך רוצה שנשריש בנפשנו שאין הוא דורש מאתנו שום הצלחות ושום תוצאות ושום הרגשות בלב, רק דבר אחד ויחיד חפץ ה' יתברך מאתנו: להשתדל, ושוב להשתדל, ושוב להשתדל."

דוגמה נוספת שהוא מאריך בה היא איך אנחנו מתייחסים לקטעי התפילה השונים. משום מה נדמה לי שבראש השנה העיקר הוא הקטעים המיוחדים בתפילה. אל שאר הקטעים אני מתייחס באדישות יחסית, אבל אל הקטעים החדשים - בהתלהבות רבה. אני אישית כל פעם מתפעל מהמילים המקסימות של תפילת עלינו לשבח שבאמצע מוסף, ותוהה למה כל השנה הן לא כאלה מקסימות…
אז הנה קטע אחרון מדבריו, חריף ומתוק:

"לפעמים רואה האדם שהולכים לומר פיוט מסוים המעורר אותו ביותר, כגון 'וכל מאמינים', אבל הוא צריך לומר כעת דווקא… אשר יצר.
ואזי לפעמים היצר מכניס בו הרגשה של שקר, שכדאי להזדרז קצת עם ה'אשר יצר' כדי להספיק לומר את הפיוט, שהרי 'אשר יצר' הוא אומר מאות פעמים בשנה, והפיוט הוא דבר שאינו רגיל.
אבל מי שמשתדל לזכות לעבודת המלכויות, מרגיש בנפשו בבהירות שכל 'שהכל' הוא עבודת ה' לא פחות מ'ונתנה תוקף', וכל 'אשר יצר' זה עבודת ה' לא פחות מ'וכל מאמינים' "


שנזכה להמליך את ה' באמת.
תן לו משלו, שאתה ושלך - שלו
וכן בדוד הוא אומר "כי ממך הכל, ומידך נתנו לך"
נערך לאחרונה: לפני 9 שנים, 7 חודשים על ידי .

בעניין: "וכל מאמינים" או "אשר יצר"? לפני 9 שנים, 7 חודשים #64819

  • אסירותודה
  • רצף ניקיון נוכחי: 6040 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 3448
תודרבה. הדברים מיוחדים. לא פחות מהם זו היכולת להיפתח ולדלות את הפנינים הללו מהיכן שהן נמצאות ולעבד אותן לשפה שלנו. תודה. לך ולאבא שלך, על מה שקורה איתך. חיבוק.
מכה אב התשס"ה הנס האישי שלי ממשיך, רק להיום. אפשר לקרוא עליו כאן

בעניין: "וכל מאמינים" או "אשר יצר"? לפני 9 שנים, 6 חודשים #64861

תודה. קראתי את זה לפני החג וזה נתן לי נחת. קבלה. השנה התפילות שלי לא היו מלוחלחות ורטובות מדמעות . אבל השנה באתי לאל נקי. שנה. מי היה מאמין....
"הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלִָ ם אִם תִּמְצְאוּ אֶת דּוֹדִי מַה תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁחוֹלַת אַהֲבָה אָנִי."

בעניין: "וכל מאמינים" או "אשר יצר"? לפני 9 שנים, 6 חודשים #64863

  • נתן במתנה
  • רצף ניקיון נוכחי: 1823 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 1001
שלום. הספקתי עוד לקרוא את זה לפני ראש השנה, התפעלתי ושמחתי בדברים.
מצאתי את עצמי מספר את דבר התורה הזה על הילד הקטן ועל האשר יצר לפחות חמש פעמים במהלך שלושת הימים האחרונים. בין השאר משום שבקהילה הקטנה בתוכה אני גר, מרבית הגברים מתפללים וותיקין ומעניקים לנשותיהם תפילת מוסף נינוחה, כך שמצאתי את עצמי מבלה שעות רבות בימים אלה עם הילדים...

תודה
נתן במתנה 
אבא אוהב העלה אותי לרכבת ההחלמה בכ אדר תשע"ב, היום בו הפנמתי שהתאווה היא חלק ממני, והיא תשאר כזו עד ליומי האחרון, ופניתי לעזרה.
סיפורי האישי

בעניין: "וכל מאמינים" או "אשר יצר"? לפני 9 שנים, 6 חודשים #64949

הציטוט המלא (מאמר באחד מעלוני השבת)

*העבודה הלא מרשימה*
הרב צבי מאיר זילברברג
למה אני לא מתרגש ולמה מפריעים לי להתפלל? שלוש טעויות שכדאי לא ליפול בהן



אחת העבודות החשובות של הימים הנוראים היא להחשיב כל פעולה שעושים בה נחת רוח לה' יתברך. זוהי עבודת ה"מלכויות" של ראש השנה, וזוהי עבודה יקרה מאוד של יום הכיפורים.
ישנן שלוש טעויות שבהן היצר מתגבר ביותר להכניס בנו את ההרגשה שעבודת ה' שלנו איננה חשובה, וכל שלוש הטעויות הן טעות יסודית אחת, שהיצר משתדל שנטעה בהגדרה האמיתית והנכונה של מה שנקרא "יום מוצלח", יום ש"הלך לנו טוב" בעבודת ה'.

הטעות הראשונה היא להאמין שעשיית רצון ה' קשורה להרגשת מתיקות והתעוררות הלב, ורק כשיש לאדם התעוררות הלב זה נחשב עבודת ה' ראויה ואמיתית. עצת היצר היא שנחשוב שרק אם הרגשנו התעלות בתקיעות שופר או שפכנו דמעות ב"ונתנה תוקף", זה נחשב עשיית רצון ה' באופן הטוב והראוי. האמת היא שאין לזה שום קשר ושום שייכות.

בדיוק עכשיו הילד נודניק
הטעות השנייה היא שנחשוב שרק חלקים מסוימים בעבודת ה' נחשבים לעבודת ה' אמיתית וגבוהה, אבל שאר החלקים נחשבים טפלים וצדדיים. כגון שהיצר מפתה שנחשוב שהחלק העיקרי זה התקיעות, ה"למנצח" וה"כל נדרי", אבל חלקי התפילה הרגילים כמו פסוקי דזמרה וקריאת שמע  הם חס וחלילה בדרגה שנייה. לפעמים היצר מרחיב את ההרגשה המוטעית כאילו עבודת ה' נחשבת רק כשנמצאים בבית הכנסת עם טלית אבל שאר היום כולו אינו שייך לזה. האמת היא שחשיבות עבודת ה' שלנו אינה קשורה עם המצב החיצוני אלא הכל תלוי במחשבה שבמוחנו, והעיקר הוא שאנו חושבים ומתכוונים לעשות בפעולה זו נחת רוח לאבינו שבשמים.

אפילו מי שכבר יודע ומבין שלעשות חסד עם יהודי זה לא פחות חשוב מלהתפלל כל היום, עלול לטעות בטעות השלישית שהיא ההרגשה שגודל החסד תלוי בגודלו החיצוני. כמו אותו מעשה ברבי לוי יצחק מברדיטשוב, ששנה אחת הלך ל"כל נדרי" ושמע קול בכי של תינוק מפני שאמו הלכה להתפלל והשאירה אותו לבד, והוא הרגיע את התינוק עד שהיא באה. כששומעים מעשה כזה, בא היצר וזורק בנו הרגשה שרק עבודה מיוחדת, עם התינוק של הזולת, בבית נידח ובשעה שהוא בוכה ומיילל, בליל "כל נדרי" כשהכל חשוך מסביב, רק זה נחשב עבודת ה' מיוחדת. אבל סתם לשמח ילד יהודי, ואם הוא לא של מישהו אחר אלא הילד שלי, ואם אין הוא תינוק אלא מעט גדול יותר, ואין הוא בוכה רק רוצה שאתייחס לדבריו, ואין זה בבית שומם אלא בבית מלא ילדים, ואין זה בתפילת "כל נדרי" אלא רק על חשבון דבר אחר שרציתי לעשות כגון לאכול או לישון, אזי מפתה אותנו היצר לחשוב שדבר כזה איננו חידוש אלא סתם דבר רגיל ופשוט.

האמת האמיתית היא שהדבר היחיד שבו תלויה כל החשיבות של עבודת ה' שלנו הוא אך ורק ריבוי הרצונות לעשות נחת רוח לאבינו שבשמים בכל מצב, בכל עניין ובכל דבר. בזה תלוי האם היום הוא יום מלא, יום טוב בעבודת ה'. הכל תלוי בכמה הצלחתי למלא אותו במחשבות לעשות את רצון הבורא, בין שיש הרגשות ובין שאין.

למה לא הולך לי?
ישנם הרבה מצבים בהם היצר מפתה את האדם לגשת אל המצב שהוא עומד בו כ"מצב של בדיעבד". ההרגשה הזו היא ממש היפך האמונה, שהיצר מפתה את האדם בכל פעם שלא הולך לו לפי מה שרצה או חשב, בין בתורה או בתפילה, ברוחניות או בגשמיות, בין כשלא הולך לו המצב הנפשי, השמחה או החשק שלו, העייפות, הכישרונות והכוחות שלו, המצב שמסביבו כגון ביתו, ילדיו, חבריו, מיד בא היצר ומכניס הרגשה בלב שכעת זה "בדיעבד", שאם לא היה לי המצב הזה, אם לא הייתי עייף כל כך אז הייתי יכול ללמוד ולהתפלל והכל היה נפלא. ואילו פלוני לא היה מגיע ומבייש אותי או שאיזה עניין לא מסודר למרות שהיו צריכים לסדר אותו, או אם ההוא לא היה מאחר וזה לא היה צועק בתפילה לתוך אוזני, והילדים של האחר לא היו מפריעים כל כך ואחרים לא היו מדברים חדשות לידי, אז הכל היה הולך טוב ונפלא כפי שרציתי.

אבל האמת היא שזה השקר של העולם הזה, שכולו שקר, כי בכל פעם שאנו מזכירים לעצמנו את האמת, שהכל תלוי רק בו יתברך שמו, "ומבלעדיך אין אלוקים", שזו האמת האמיתית ואין עוד מלבדו. וכל מה שנראה לנו שדבר נגרם על ידי פלוני או סיבה פלונית, זה הכל העלמה, והכל מתנה משמים לזַכות אותנו להילחם ולהיאבק בהעלמה זו, ועל ידי זה לזכות להביא את הנחת רוח הגדול ביותר לפניו יתברך שמו.

וקיפאון

בעניין: "וכל מאמינים" או "אשר יצר"? לפני 9 שנים, 6 חודשים #64992

תודה אור יקרות על הרחבת היריעה.
המאמר המלא שממנו נעשה התקציר שהבאת, נמצא כאמור בספר 'דברי חיזוק', ולדעתי הוא מוסיף הרבה על מה שכבר כתוב כאן. שם המאמר 'לעשות נחת רוח'. ממליץ בחום.
תן לו משלו, שאתה ושלך - שלו
וכן בדוד הוא אומר "כי ממך הכל, ומידך נתנו לך"

תגובה: לפני 8 שנים, 7 חודשים #77169

ושוב מגיעים הימים הנוראים והנפלאים, ואני נזכר בדברים האלה. מקווה שתהנו
תן לו משלו, שאתה ושלך - שלו
וכן בדוד הוא אומר "כי ממך הכל, ומידך נתנו לך"
  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.59 שניות

Are you sure?

כן