ברוכים הבאים, אורח

החלמה בפרשה - איסור תמורה
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: החלמה בפרשה - איסור תמורה 727 צפיות

החלמה בפרשה - איסור תמורה לפני 5 שנים, 10 חודשים #112487

ספר ויקרא - פרק כ״ז - פסוק י׳: לֹ֣א יַחֲלִיפֶ֗נּוּ וְלֹֽא־יָמִ֥יר אֹת֛וֹ ט֥וֹב בְּרָ֖ע אוֹ־רַ֣ע בְּט֑וֹב וְאִם־הָמֵ֨ר יָמִ֤יר בְּהֵמָה֙ בִּבְהֵמָ֔ה וְהָֽיָה־ה֥וּא וּתְמוּרָת֖וֹ יִֽהְיֶה־קֹּֽדֶשׁ׃מובן מדוע לא מחליפים טוב ברע, אך מה הבעיה בהחלפת רע בטוב?הרמב"ם מבאר שיש חשש שאם תותר החלפת רע בטוב, בהמשך יורה האדם היתר לעצמו להחליף טוב ברע, וישכנע את עצמו שהרע הוא בעצם טוב.
בעיניים של תכנית: אני לא יכול לסמוך שמה שאני חושב שיותר טוב הוא לא רע. אני צריך להצמד להוראות, כי התאווה מבלבלת כל כך.

חשבתי על עוד 3 כיוונים בבעיה להחליף רע בטוב:א. מצד הקרבן הראשון: ההחלפה מגיע מתוך מקום שאומר: מה שחשבתי אתמול להביא לא היה טוב, ורק היום יש בידי טוב. התורה מלמדת שלא לזלזל בקרבן הראשון. הוא גם קודש. כך בעבודת ה'. זה שהיום גיליתי דרך טובה ואמיתית בעבודת ה', לא אומר שכל מה שעשיתי עד עכשיו היה טעות, היה שנים מבוזבזות. זה היה טוב ונצרך לשעתו, זה היה הכי טוב אז. אין לזלזל במה שהקדשתי אז.

לקח לי זמן להפנים (ועדיין אני עובד על זה) שכל התפילות, התשובה וההתחבטויות שלי בעבר הן בסדר. נכון, גיליתי את מה שבאמת עוזר לי, אבל אז זה היה מעולה. זו היתה אמונה מתאימה באותה תקופה, זה היה המיית הנפש שלי לנורמליות ולקרבת אלוקים ולחיים (שבסוף הביאה אותי לכאן, ב"ה). גם הנפילות היו טובות, כי הן גורמות לי היום לצנועה מתמדת לאלוקים.

ב. מצד הקרבן השני: המניע להקדשתו היא כדי לתקן ולשפר את הטעויות של אתמול ולבוא במקומם. התורה מלמדת אותנו שהנתינה צריכה לבוא בגלל היום, לא בגלל אתמול. מה שהיה - היה. אל תתקע. תתקרב היום כדי שיהיה לך טוב היום, לא בגלל מה שהיה אתמול. השלמת אתמול היא לא מניע מספיק חזק ומתמשך כמו המניע שעכשיו יהיה לי טוב, בשביל היום. רק להיום, בשביל היום.
ג. מצד ההחלפה: ההחלפה אומרת בעצם לקב"ה: אני יודע מה יותר טוב בשבילך. זה יוצר מעין "מסחרה" מול ריבונו של עולם, בעוד המטרה היא רק התקרבות. לכן אין טעם בהבאה של "שווה יותר", אלא רק בעצם ההבאה. זה לא שאם אתן כך וכך אז הוא בתמורה ייתן לי כך וכך. זה לא אלוקים של כספומט, שמולו באמת משתלם להביא יותר טוב (קרבן במשמעות ויתור) . התורה מכוונת אותנו לאלוקים אוהב , שאני רוצה להביע את אהבתי אליו, ולכן העיקר הוא המחווה של הקרבן - מלשון התקרבות. 
ובעיניים של תכנית: כמה פעמים סחרתי עם רבש"ע.. לא נפלתי אז מותר לי קצת, או: עדיף שאני אאונן מאשר שאשאר עצוב, או שאשב שעות בפורנו. ובהמשך: עדיף שאגמור את הלימוד היומי לפני שאעשה פעולות וכו'. המוח החולה. אני צריך להצמד להוראות, בשביל הקשר, ההחלמה, שהיא לפני הכל. לא בשביל, בגלל.. 

שבת שלום לכולם! 
אי אפשר להתקדם בלי לעבוד!

ריבון העולמים ידעתי ידעתי ידעתי
כי הנני בידך, בידך, בידך לבד
כחומר, כחומר, ביד היוצר
ואם גם אתאמץ בעצות ותחבולות
וכל יושבי תבל יעמדו לימיני להושיעני ולתמוך נפשי
מבלעדי עוזך ועזרתך
אין, אין, אין עצה וישועה

אם אני לא דבוק למעלה אני דבוק לקרקעית

  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.37 שניות

Are you sure?

כן