ברוכים הבאים, אורח

להתנתק כדי להתחבר
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: להתנתק כדי להתחבר 1520 צפיות

להתנתק כדי להתחבר לפני 7 שנים #100204

  • פנימה
  • רצף ניקיון נוכחי: 3201 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • "...ואם לא עכשיו אימתי"?
  • הודעות: 812

שלום חברים יקרים

להלן חלק מראיון על התמכרויות בכלל והתמכרויות בציבור שומר התורה והמצוות בפרט שקראתי היום. 
מוסברים בו כמה דברים מאד מהותיים בהבנת המחלה שלי ואיך להחלים ממנה, מקווה שיהיה לתועלת הקורא,
לראיון השלם - סוגיית ההתמכרות לאינטרנט: להתנתק כדי להתחבר - ראיון עם הרב זאב קרומבי

תופעת ההתמכרויות קיבלה בשנים האחרונות משמעות קרובה וממשית לעולמנו המוכר. תופעת הרשתות החברתיות, קבוצות ה"וואצאפ" והגישה המהירה לעולם הרישתי, הציפה בקרב רבים את הצורך להבחין בין התמכרות לצורך. בקרב בני נוער ומתבגרים הבעיה חמורה אף יותר. בלחיצת כפתור אחד הם יכולים להתחבר לעולם הווירטואלי ולשוטט בעולמות תוכן הרי-אסון.

לצד שלל פתרונות טכניים מגוונים, העוסקים במתן שירות שיגן עלינו מפני העולם הווירטואלי המסוכן, מתפתחת גישה מקצועית, הרואה בהתמכרות את קצה הקרחון של הבעיה. ההתמכרות לרשתות אינה הבעיה, אלא הסימפטום, כיון שהבעיה היא זו שהובילה לחיפוש משמעות בבורות ריקים. הרב זאב קרומבי, שעסק בניהול מוסדות שיקום וחסד, מתמסר בשנים האחרונות לפיתוח מענה בתחום ההתמכרות, הווירטואלית והכללית. בשיחה פתוחה הוא משתף אותנו במאבק באינטרנט לא רק דרך סנן כשר.

מה זה אומר ההתמכרויות, לדוגמה?

"למשל כשבנאדם לא מסוגל לשלוט בדחף שיש לו, בגלישה אינטרנט, בצורה אובססיבית ובלתי ניתנת לשליטה, ולפעמים זה גם גולש מהמסך ויוצא גם מתחום האינטרנט. לצערנו הרב גם בציבור שלנו – החרדי בכלל – סובלים מהבעיה הזו, ומדובר על אנשים שכלפי חוץ נראים לגמרי נורמטיביים, אנשים בעלי משפחות וילדים, שמתפללים בבית כנסת, לומדים תורה, חלקם אפילו מלמדים במוסדות תורניים, ובעצם הם מנהלים חיים כפולים, חיים שכלפי חוץ – כלפי כל ידידיהם – הם אנשים נחשבים ליראי שמים חסידיים, אבל מתחת לקליפה החיצונית הזו, יש התנהלות מאוד בעייתית. בעצם יש שתי זהויות שונות לאותו בנאדם, והאנשים האלה סובלים מאוד קשה, ובמידה מסוימת, לפעמים גם המשפחות שלהם סובלות, בעיקר כשהמשפחות שלהן מגלות שיש צד נוסף לבנאדם, שהם לא העלו על דעתם שהוא קיים. אישה שמתחתנת עם מישהו שהיא חשבה לאברך חסידי, והיא מגלה שלאברך הזה יש צד נוסף שהיא לא הייתה מעלה על דעתה.

כיצד נותנים מענה רוחני לבעיית העולם הווירטואלי?

"זו בעיה שאנשים נוטים להצניע אותה. הסיבה לכך שיש יותר אנשים בציבור החרדי – כי אחד הדלקים הכי חזקים למחלה הזו ולבעיה הזו זה רגשות אשמה. בדרך כלל העיסוק האובססיבי באינטרנט קיים אצל אנשים שיש להם ריק פנימי, חוסר פנימי בלתי ניתן למילוי, ריק ללא שובע. אנשים שלכאורה היית אומר לעצמך שהם מסודרים ויש להם הכל בחיים, אבל האמת היא שבהרגשה שלהם אין להם כלום, הם מרגישים ריקים לגמרי מבפנים. הם מרגישים עם עצמם רגשות אשמה קשים, ויותר מכל – הם מרגישים תחושה של חוסר ערך עצמי.

"כשבנאדם מרגיש חוסר ערך עצמי, הוא רוצה שיהיה לו טוב בכל מחיר אפשרי, גם כשההרגשה הטובה הזו עולה לו במחיר כבד מאוד, כי כמובן שעבור בנאדם חרדי לעסוק בגלישה באינטרנט ובצפייה בתכנים לא רצויים, זו חוויה שרק מעצימה את רגשי האשמה העצמיים והם כמובן בלתי נסבלים.

"אפשר לקחת דוגמה מתופעה הרבה יותר פשוטה, תופעה של אכילה רגשית. לדוגמה, אצל אדם שמגיע הביתה אחרי שהיה לו יום לא מוצלח בעבודה בחוץ, והוא מרגיש רע, והוא לא יודע איך לטפל ברגשות הלא נעימים שיש לו. הוא לא למד ולא יודע מה לעשות, ואז הוא הולך למקרר ואוכל עוגה כי זה עושה לו טוב. בטווח המיידי אותה עוגה עושה לו טוב, בטווח הארוך – היא עושה לו עוד יותר רגשות אשמה, כי הוא מרגיש רע עם עצמו, אז כדי לנחם את עצמו מההרגשה הזו – הוא אוכל עוד עוגה… ואז יש מערבולת שלא נגמרת. זה בדיוק מה שקורה בסיפור הזה.

"מאוד קשה לצאת מהמקום הזה בלי עזרה חיצונית ובלי עזרה מקצועית.

מה העזרה שאתם מציעים?

"העזרה שאנחנו מציעים, כוללת את היכולת של הבנאדם להתמודד עם הרגשות והתחושות הלא נעימות שיש לו, ולקבל את הרגשות שלו ולדעת לנהל אותם, במקום שהרגשות ינהלו אותו.

"פעם סיפר לי מישהו שהיה חוקר במס הכנסה, שכשהוא תופס את אלו שמעלימים מס, הם כמעט תמיד מרגישים הרגשת הקלה, למרות שהם עכשיו יצטרכו לשלם על זה שהם העלימו מס. מפני שהאדם חי כל כך הרבה שנים עם הרגשה לא טובה עם עצמו, עם מציאות מזויפת שהוא יודע כל השנים שהיא מזויפת, ובאיזשהו מקום הוא שמח שסוף סוף הוא יכול להגיע ולהתחיל לטפל בחיים שלו.

"הדברים האלו גובים מחיר כבד, יש אנשים שאני פוגש, ואפילו בחורי ישיבה צעירים בני 13 בישיבות חרדיות למיניהם, וגם בישיבות דתיות לאומיות, וחלק גדול מהחיים שלהם הם נמצאים בעולם שני, בעולם וירטואלי, בעולם של דברים שלא יעלה על הדעת שבעצם בחור אמור להיות במקומות האלו, והם נמצאים שם כי הם חשים ריק פנימי בלתי נסבל.

"אחד הדברים הכי משמעותיים בטיפול באנשים שסובלים מהבעיה הזו, זה ללמד אותם איך להתחבר באופן אנושי לאנשים אחרים. יש אנשים שלא יודעים איך להתחבר, החיבור בין אנשים במהותו הוא חיבור שיכול לגרום רגשות לא נעימים, כי כשאנחנו מתחברים עם אנשים אחרים, בהכרח שלפעמים אנחנו נפגעים, אין מנוס מכך במהלך קשר עם אנשים אחרים. לכן יש כאלו שכיוון שנפגעו בעבר מקשר עם אנשים אחרים, הם סגרו את עצמם בפני כל חיבור אנושי אותנטי עם אנשים. ייתכן שהם מדברים עם אנשים אחרים, אבל הם מדברים איתם רק במימד חיצוני טכני בלבד.

פה אתה מביא מאפיין של בנאדם אחד בלבד? אם הבנתי נכון, המכור זה הבחור ההוא הביישן או האדם הזר והביישן. הבחור שתמיד בצד. זה לא יכול להיות בנאדם דומיננטי ומעורה בחברה?

"הם מעורים בחברה רק באופן חיצוני, כי כשמגלים אותם באמת, רואים שכל הפאסון החיצוני שלהם הוא ריק לגמרי. זה ידוע שבחוץ לארץ יש אנשים בעלי מעמד מאוד דומיננטי שהם הכי מונחים בהתמכרויות האלו. התפרסם לאחרונה על אדם חשוב מאוד שנפל בהתמכרות חמורה, וזה הרס לו את כל הקריירה שלו, כי למרות שמבחינה חיצונית הוא נראה מצליח, בעצם שום דבר לא היה אמיתי עבורו. הוא לא האמין שהוא באמת מצליח וכל הזמן עסק רק בהצגת התדמית החיצונית והחזקת המסכה של האדם המצליח. היום הייתה לי שיחה עם מישהו שהוא מהמר, שהוא סיפר שעבד והיה בצבא ופתח חברה ועוד הרבה הצלחות, אבל כל ההצלחות שלו לא היו נראות לו כדבר אמיתי.

אם ככה זה לא רק התמכרויות לאינטרנט, אני מבין שזה רחב יותר?

"כל התמכרות היא סימפטום – של מצב שבנאדם חי בחוסר שלימות עם עצמו ובניתוק מעצמו. המכור מנותק משלושה דברים:

"א. מנותק מעצמו – מכורים לא יודעים לזהות ולדבר על רגשות בכלל, ולכן חלק מתהליך הריפוי זה ללמד מכורים לזהות רגשות ולדבר עליהם ולחשוף אותם. כאשר חושפים את הרגשות בהכרח עלולים להיפגע. אבל כשלא חושפים את הרגשות שלנו, ובאמת הרבה אנשים שנפגעים לא חושפים רגשות – המחיר הוא, שלא יכולים לאתר את הרגשות באופן סלקטיבי, וכל העולם הרגשי נאטם. כשעולמו הרגשי של אדם נאטם, זה יוצר אצלו בור פנימי, הוא מפסיד חלק משמעותי בחיים שלו. בעולם החרדי בכלל, ובעולם הליטאי בפרט, החינוך מאוד שכלתני, הוא לא שם הרבה דגש על העולם הרגשי. בעולם החסידי זה קצת יותר טוב, כי חסידים יותר חשופים לגילוי רגש בתפילה למשל, אבל בעולם הליטאי זה חסר. נוצר אצל אנשים ריק מאוד גדול.

"ב. מנותק מאנשים אחרים – הוא לא מחובר, הוא לא יודע להתחבר לאנשים אחרים בכלל, הוא מקיים קשרים כאלו אבל הם בעלי אופי טכני בלבד.

"ג. מנותק מכוח עליון – מהקב"ה".

בנאדם קרא את הכתבה והבין שהוא מכור, מה התהליך שהוא צריך לעבור מעבר לחשיפה הרגשית? מה זה אומר? טיפול של כמה זמן?

"זה תלוי בחומרה של ההתמכרות שלו, יש התמכרויות קלות יחסית, שאפשר ללכת לטיפול לדוגמה אצל איש מקצוע פעם בשבוע. היום נפוץ בארץ ישראל – קבוצות תמיכה עצמית של אנשים שמכורים. ולפעמים המצב גרוע יותר, יש אנשים שהלכו לטיפול או לקבוצות, ולא הצליחו לפתור את הבעיה שלהם, ואז הפתרון הוא לעשות טיפול יותר אינטנסיבי, במסגרת מקצועית, כמו המסגרת שאני נמצא בה, מסגרת מאוד ותיקה, שכבר עשרים שנה מטפלת בהתמכרויות לחומרים, ועכשיו פתחו תוכנית לציבור דתי וחרדי עבור התמכרויות לאינטרנט וכדומה.

"מה שצריך לעשות זה לחבר את האדם לעצמו. הבנאדם יוצא מכל המסגרות והחברה שלו, מהפלאפון והמחשב שלו, ולומד איך לחיות בקהילה, הנושא של חיבור אנושי הוא קריטי לטיפול בהתמכרויות. ההתמכרות היא תוצאה של חוסר היכולת להתחבר לאנשים אחרים.

אני מבין ממך, שתמיד הבנאדם יהיה חשוף לחשיפה של עוד אנשים לבעיה שלו. הוא לא לבד מול המטפל/ים אלא מול קבוצת אנשים נוספת שסובלים מהבעיה הזו.

"אכן, הדבר הראשון והכי חשוב בטיפול, והכי כואב, שהבנאדם יודה בפני עצמו ובפני אחרים – "יש לי בעיה, אני מכור, ואני לא מצליח לטפל בבעיה שלי לבד". כשאני מגיע למקום שאני אומר לעצמי אני לא יכול לטפל לבד בעצמי, אני צריך עזרה – כאן מתחיל תהליך ההחלמה. כי עד אז, מה שהבנאדם עושה, כמו שכולם עושים, הוא עסוק כל הזמן להיות קרבני, להאשים את כל העולם בבעיה שלו, וברגע שהבנאדם מתחיל להבין שהוא בלבד, הוא זה שיכול לפתור את הבעיה שלו, הוא זה שעליו האחריות לפתור את הבעיה שלו, מתחיל התהליך, וחלק מהתהליך הלא פשוט – זה שבנאדם צריך לבוא בפני אנשים אחרים, ולומר, כן, יש לי בעיה אני עוסק באינטרנט, אבל מה שמדהים בסיפור הזה שאז הוא שומע עוד אנשים אחרים רבים, כן גם אנחנו עסוקים בזה, אנחנו בדיוק באותה בעיה כמוך, וכמובן שכשבנאדם שומע שהוא לא היחיד בבעיה, ויש עוד אנשים שהיו בבעיה והחלימו ממנה, זה נותן לו כוח עצום להצליח להחלים מהבעיה הזו.

בנאדם שקורא אותנו ורוצה לדעת האם הוא מכור לאינטרנט או לכל מיני דברים? איך הוא יכול לזהות זאת?

" אשתמש בדוגמה פשוטה יותר, מתי בנאדם מכור לאכילה ומתי הוא סתם נהנה מלאכול כשכולם אוכלים? מתי נקראת התמכרות? ההגדרה היא כשהפעילות הזו מאפילה על כל שאר הדברים האחרים שהבנאדם עושה. זאת אומרת שכל היום שלו מסתבך עם ההתמכרות, כאשר הפעילות הזו תופסת חלק לא פרופורציונאלי, לא סביר, במשך היום שלו, וכאשר היא גורמת לו לעשות דברים שמנוגדים לערכים שלו. זאת אומרת בנאדם יודע שאסור לגנוב – אבל הוא גונב, בנאדם יודע שאסור לו לשקר והוא משקר בקביעות, כשהוא מרגיש שההתנהגות שלו היא התנהגות שהוא רוצה לשנות אותה אבל הוא לא מצליח לשנות אותה, הוא לא מצליח לשנות את ההתנהגות שלו – אז הוא מוגדר כמכור.

"כולנו אוכלים בוקר צהריים וערב, אבל מעבר לזה יש לנו עוד הרבה דברים בחיים. אישה שמרגישה שלא טוב לה שהיא אוכלת, שזה לא נכון עבורה שהיא אוכלת, וביחד עם זה היא אוכלת עוד ועוד יותר ממה שהיא רוצה, וגם האוכל תופס חלק לא סביר בחיים שלה, זוהי אשה שמכורה לאוכל.

מה אנחנו יכולים לעשות עם הנוער שלנו, כי גם אצלנו יש כאלו שעסוקים באופן אובססיבי באלקטרוניקה?

"הדבר הראשון והחשוב ביותר: לדבר, ולדבר פנים אל פנים. כי כל המדיה החברתית גרמה לאנשים לא לדבר. לנו יש מזל שיש את השבת שזה עוצר את זה. ולכן חשוב מאוד לדבר עם הילדים פנים אל פנים, לעשות את החיבור האנושי הזה.

"הדבר השני: חשוב מאוד ללמוד לדבר על רגשות, להביע רגשות, מה אני מרגיש, יש המון אנשים, בוגרים, נוער וילדים שלא יודעים להביע את הרגשות שלהם, כשבנאדם לא יכול להביע את הרגשות שלו – נוצר אצלו חסר, בור, שלא יכול להתמלא.

"הדבר השלישי: כשהורה למשל רואה את הילד שלו יושב כל היום על האינטרנט לדוגמה, יש לנו נטייה טבעית לתקוף ולהאשים אותו, והאשמה הזו שאנחנו עושים אותה באופן טבעי, פועלת פעולה הפוכה, כי כמה שבנאדם מרגיש יותר אשם, הוא מרגיש יותר חסר ערך – זה רק מעורר אצלו עוד יותר את הצורך שלו בסיפוק מבחוץ, בהרגשת טוב חיצונית. הבעיה של הנער היא שהוא לא מרגיש טוב מבפנים ולכן הוא מחפש את זה בחוץ, כי מי שמרגיש טוב בפנים לא יצטרך לחפש בחוץ. לכן, כאשר אנו מאשימים את הנער/ה, זה רק גורם יותר לבעיה. אנחנו צריכים להבין שזו הדרך הכי גרועה לטפל בזה. הדרך הטובה ביותר היא לטפל בזה מתוך אהבה, חמלה, ורחמנות. כל פעולה של דחיה תדחה אותם החוצה.

שאלה אם יש טיפ או משהו שיכול לעזור לאנשים שמחוברים כל היום לפלאפון. כי אדם שעובד כל היום בפלאפון – ויש הרבה כאלה – לא מצליחים לקחת הפסקה מזה.

"כמו שאמרתי, לפי דעתי התרופה הכי חזקה להתמכרות – זה חיבור אנושי. כמה שאתה יותר תלמד להתחבר לאנשים אחרים, כך יהיה לך פחות צורך להתחבר לטכנולוגיה ולחומרים ולהתנהגויות.

"בעצם התמכרות היא צורך מוטעה בחיבור. לבנאדם יש במהות שלו צורך בחיבור, החיבור הנכון – הוא חיבור לאנשים אחרים, אבל כשאין חיבור נכון לאנשים אחרים, אז בנאדם מוצא תחליף. כמו שיש אנשים שמחזיקים כלב בבית, כי הם לא יודעים איך למלא את הצורך שלהם בחיבור עם אנשים אחרים, אז במקום זאת הם מתחברים עם כלב, נמוך יותר מזה – זה חיבור עם טלפון או עם מדיה או עם אינטרנט או עם אוכל, כל אלה הם תחליפים לחיבור אנושי. כמה שאנחנו נלמד יותר ויותר להתחבר לאנשים, זה ימלא את הצורך האמיתי והנכון בחיבור.

"בתפיסה שלמדתי, התמכרות היא בעיה בלהתחבר יותר מכל דבר אחר. בחיבור לעצמך, לאנשים אחרים – והחיבור השלישי הוא חיבור לכוח עליון, חיבור להקב"ה. בנאדם צריך להתחבר יותר לעצמו, יותר לאנשים אחרים ויותר לבורא עולם. חיבור אמיתי עם בורא עולם – זה החלק המשמעותי ביותר בתהליך ההחלמה".

לסיום?

"בנושא הטיפול בהתמכרויות ניתן ללמוד איך להתמודד עם דחפים פנימיים וכיצד להתמודד עם מחשבות לא נעימות. המכור חי בתוך הראש שלו ומלמדים אותו לצאת מהראש שלו לתוך החיים האמיתיים, על המעלות והחסרונות שבהם. הדבר המרכזי שאנחנו מלמדים את המכורים הוא: 'צא מהריכוזיות העצמית שלך'. המכור חי בחיים בהם הוא רק חושב כיצד לקבל עוד ועוד, וכדי להתרפא הוא חייב להתחיל לפעול עבור אנשים אחרים.

- "מצבי היום לא משקף את האני הפנימי האמיתי שלי, אלא רק את מה שעשיתי בחיים עד היום".
- "עיקר כוחו של האדם הוא להודות בחולשתו ולפנות אל ה'. זה הכוח הגדול של האדם" - הרב מנחם פרומן.
שיהיה יום טוב ונקי - לך לי ולכולנו
----------------------------------------------------------
לסיפורי האישי - פנימה

ליומן המסע שלי - חיים פנימיים

  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.51 שניות

Are you sure?

כן