ברוכים הבאים, אורח

המשא המחלים של הרב טוורסקי והרב שפירא מהכנס השלישי
(0 צופה) 
  • עמוד:
  • 1

נושא: המשא המחלים של הרב טוורסקי והרב שפירא מהכנס השלישי 1280 צפיות

המשא המחלים של הרב טוורסקי והרב שפירא מהכנס השלישי לפני 7 שנים, 4 חודשים #96965

  • פנימה
  • רצף ניקיון נוכחי: 3201 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • "...ואם לא עכשיו אימתי"?
  • הודעות: 812
בס"ד
חודש טוב חברים יקרים
אחת מהשיחות שהכי מחזקות אותי בתהליך ההחלמה היא השיחה שלהלן, הדברים נאמרו לפני שנתיים בכנס השלישי של 'שמור עיניך' ע"י הרב ד"ר אברהם טוורסקי והרב יהושע שפירא. 
להלן תמלול דבריהם מהקלטה, מכיוון שזה ארוך אחלק את הדברים לשתיים, בחלק הראשון - השיחות, ובחלק השני שו"ת.
יש בדבריהם בשבילי הרבה נחמה וקבלה עצמית פנימית, כי הם מדברים על ההחלמה והצעדים גם ממבט רפואי של איש מקצוע (הרב טוורסקי הוא גם פסיכיאטר בעל שם עולמי) וגם ממבט תורני, 
וההתמכרות אצלי מורכבת משני הצדדים הללו, ככה שדברי שניהם השלימו בשבילי את הפאזל של הקבלה העצמית שאני צריך ותחושת ההקלה שבאה בעקבותיה.
ותודה רבה לד"ר היקר על ההכוונה וההקלטה.

אתפלל שהדברים יהיו לתועלת, לי ולכל הקוראים בהם.
חודש שמח ומחלים לכולנו 
באהבה רבה 'פנימה'.
**************************************************************************************************************

דברי הרב ד"ר טוורסקי שליט"א והרב שפירא שליט"א מהכנס השלישי של 'שמור עיניך'– אדר תשע"ה

הרב  טוורסקי שליט"א -  
אנחנו אומרים על פסח שהוא 'זמן חירותנו', זה לכאורה נראה כמו יום העצמאות של היהודים, אבל פסח זה לא יום העצמאות. ביום העצמאות יש תהלוכות מסיבות וזיקוקים וזהו. מי שמע על יום העצמאות שנמשך 7 ימים שבהם אסור לאכול את זה ואסור לעשות את זה, זה קצת יותר מדאי. אבל בואו נניח שפסח הוא כן יום העצמאות שלנו שנמשך 7 ימים, הרי כל ליל שבת אנחנו עושים קידוש 'זכר ליציאת מצרים', תפילין, וציצית גם 'זכר ליציאת מצרים', כמעט כל המצוות קשורות לזכירת יציאת מצרים, זה קצת יותר מדאי בשביל 'יום העצמאות'.
היה בחור צעיר שהיה מכור לסמים שבא אלי למרכז ההחלמה ב'פיטסבורג', הוא התחיל להחלים אצלנו, אבל ידעתי שאני לא יכול לשלוח אותו חזרה ל'ניו-יורק' כי ברגע שהוא יהיה שוב עם החברים שלו הוא ייפול חזרה להתמכרות. הוא בא אלי יום אחד וביקש לחזור להורים שלו הביתה לעשות יחד איתם את 'ליל הסדר'. אחרי פסח הוא חזר ואמר לי שכאשר אבא שלו התחיל לומר "עבדים היינו" הוא עצר אותו ושאל: "אבא אתה יכול לומר על עצמך "עבדים היינו"? אני יכול לומר לך מה זה אומר 'להיות עבד', כי כל השנים הללו שבהם הייתי בהתמכרות הפעילה הייתי עבד, איבדתי את הבחירה שלי, עשיתי בחיי דברים שמעולם לא העליתי על דעתי שאני מסוגל לעשות אותם, אבל הייתי מוכרח לעשות אותם כי ההתמכרות שלי דרשה אותם ממני.
באותו זמן הבנתי למה יש לנו כל כך הרבה מצוות שנועדו להזכיר לנו את 'יציאת מצרים', 
אתה יכול להיות עבד לפרעה, 
אתה יכול להיות עבד לאלכוהול, 
אתה יכול להיות עבד להימורים, 
אתה יכול להיות עבד לסמים, 
אתה יכול להיות עבד לאוכל, 
אתה יכול להיות עבד למין, 
אתה יכול להיות עבד לכעס, 
אתה יכול להיות עבד לכסף, 
אתה יכול להיות עבד לכבוד, 
אתה יכול להיות עבד לכל דבר.
והסיבה שיש לנו תזכורת ליציאת מצרים כל כך הרבה פעמים, היא כדי למנוע מאתנו להפוך לעבדים.
ב 1961 הלכתי למפגש הראשון שלי ב  AA (אלכוהוליסטים אנונימיים) והבנתי באותו זמן שב AA  לא מדברים על אלכוהול, וכך גם ב SA  (מכורים למין) לא מדברים על מין ובNA  (מכורים לסמים) לא מדברים על סמים. מה שתכנית 12 הצעדים עושה זה לעזור לאדם לשנות את עצמו. בפגישה שלי אז שמעתי אדם שחגג את השנה ה – 35 שלו של מפוכחות מההתמכרות שלו לאלכוהול, והוא אמר "האדם שפעם הייתי שתה, והאדם שפעם הייתי ימשיך לשתות גם היום". 
באותו רגע הבנתי את הרמב"ם שאומר בהלכות תשובה שאומר "מה זה תשובה? עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא עוד". והמפרשים שואלים איך יכול להיות שה' יעיד על אדם שלא ישוב לחטא הזה עוד, כאשר עדיין יש הרי לכל אדם בחירה? אלא שהבנתי שהרמב"ם לא אומר שה' יעיד על האדם שהוא לא יעשה שוב את העבירה הזאת, עבירה תמיד תקרה כאשר האדם נמצא במצב שהוא 'ראוי' לעשות את העבירה הזאת, הרמב"ם אומר שאדם שחטא, כדי לחזור בתשובה לא מספיק שהוא יתחרט על מעשיו, הוא צריך להשתנות, הוא צריך להפוך לאדם שאינו נמצא במצב לעשות את העבירה הזאת. אם אדם עשה עבירה, והוא שינה את עצמו כך שהוא לא נמצא במצב ההוא שהביא אותו לחטוא, זה נקרא לעשות תשובה. ייתכן שהוא ייפול בעתיד מהמצב הזה ויחזור למצב הקודם, וייעשה שוב את העבירה הזאת, אבל ה' מעיד עליו כאשר עשה תשובה שהיום הוא השתנה והוא היום במצב אחר, ואם יישאר במצב שלו היום בשעת התשובה הוא לא ייעשה שוב את העבירה הזאת.
אתם יודעים ש"ביל ווילסון" פיתח את 12 הצעדים, אם הוא היה חי היום הייתי תובע אותו בבית המשפט על גניבה מספרי המוסר שלנו. 
"יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו" – מדובר על כל אדם בעולם, אין יוצא מן הכלל הזה, בין אם הוא בן תורה רב למדן או לא, לכל אדם יש יצר הרע שמנסה להרוס אותו, ואין שום דרך להימלט ממנו "ואלמלא הקב"ה עוזרו לא יכול לו". בכל אחד מהצעדים אם נבדוק נגלה דברי מוסר, הכל שם זה ספר מוסר, ואם כן לא מובן מדוע יש אנשים שלמדו מוסר כל חייהם ועדיין התמכרו לדברים הרסניים, למה ספרי המוסר לא עזרו להם ורק הצעדים עזרו להם? התשובה היא שאם היינו לומדים מוסר כמו שר' ישראל מסלנט למד מוסר זה היה עוזר לנו, אדם שיוצא ממפגש של 12 הצעדים ויודע שאם הוא יעזוב את התכנית הזאת הוא ימות התכנית תעבוד בשבילו. כמו שאנחנו אומרים בתפילה "כי הם חיינו", האם אנחנו ממש מתכוונים לזה? אם אדם היה יוצא משיעור מוסר בידיעה שאם הוא יעזוב את המוסר הוא ימות, המוסר היה עובד בשבילו. זה העוצמה בתכנית 12 הצעדים, כשאני מבין שהחיים שלי תלויים בזה.
אז בשביל עצמי, תכנית 12 הצעדים עזרה לי להבין איך ללמוד מוסר כמו שצריך, ואני מאמין שלעבוד את התכנית להשתתף בפגישות ולעשות כל מה שהתכנית אומרת לעשות, ואגב יש משפט אחד לא מדויק  בתכנית – המשפט שאומר "חצי עבודה לא תיתן חצי תוצאה", זה יכול לתת רושם שלעשות את התכנית ב 90% זה יותר טוב, אבל האמת היא שגם לעשות את התכנית ב 90% לא ייתן תוצאה, רק כשעושים אותה בצורה מלאה – ב 100% אז זה עובד ורואים תוצאות ושיפור.
אז תכנית 12 הצעדים לא רק עוזרת לך לשלוט על ההתמכרות שלך, אלא גם מאפשרת לך להפוך להיות האדם שאתה אמור להיות. וזאת הסיבה שתכנית 12 הצעדים טובה לכולם, גם לאנשים מכורים וגם לאנשים שאינם מכורים.


הרב שפירא שליט"א –
ערב טוב לכולם, בימי חיי זכיתי לדבר בהרבה פורומים, גם בכנסי רבנים, זכיתי להנחות כנסי רבנים והיום יש לי התרגשות מיוחדת ויוצאת דופן, נכון שמעתי על הרב טוורסקי רבות ונצורות והיום אני זוכה לפגוש אותו אבל לא זאת ההתרגשות, חז"ל אומרים במקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד, וגם אם דיברתי בעבר בפני צדיקים גמורים, אבל בפני פורום קדוש ועליון כזה לא דיברתי מעולם. אני לא מתכוון ללשון גוזמה או הפרזה, אלא דברים כפשוטם וכהווייתם.
חז"ל אומרים לשון 'בעלי תשובה', לא כתוב שמי ששב בתשובה הוא יותר מצדיק גמור אלא כתוב שבעלי תשובה הם יותר מצדיקים גמורים, בעלי תשובה זה כמו בעל הבית, יש בית והוא כל הזמן הבעלים של הבית הזה, כל הזמן הוא הבעלים של הרכוש הזה, בעל תשובה זה אדם שכל ימיו בתשובה, זה לא פעם אחת ולא רגע אחד, נדמה לי שאני נמצא כאן בחדר מלא בבעלי תשובה, כל יום מחדש, ונדמה לי שמה שאומרים 'רק להיום' וממה שאני פגשתי הרבה פעמים מתבאר שלא רק להיום ואפי' לא רק להשעה הזאת, אלא רק להרגע, כל רגע בעל תשובה מחדש, ודאי כל יום בעל תשובה מחדש, ולהיות בעל תשובה שהתשובה נמצאת בידיהם ועושים בה שימוש כל הזמן, כי כל הזמן ה' מעמיד אותם במקום שאומר להם צדיקים גמורים יש לי הרבה אני מבקש מכם שתהיו לי בעלי תשובה. 
יש לנו במהלך השנה הרבה תפילות, התפילה שמרטיטה את ליבי הכי הרבה נמצאת ביום הכיפורים בפיוט בשחרית ובמוסף, אנחנו אומרים לקב"ה שתהילתו על המלאכים על פמליא של מעלה אבל למרות שהם יראים מלפניו, את התהילה ואת התודה הוא רוצה דווקא מאנשים שגרים בתוך עולם החומר, דווקא ממלאי עוון, דווקא מעדורי אמת, יש שמה רצף של לשונות על בני האדם שהם בושה וחרפה לנו, פשוט אומר לנו בפרצוף מי אנחנו, אבל בכל שורה התפילה מדגישה 'אשר אימתך' מהמלאכים ומוראך עליהם, 'ואביתה תהילה' מבני האדם והיא תהילתך. כמו שבין מלאכי מרום לבני האדם יש פער והקב"ה בוחר דווקא בבני האדם, אומר מרן הרב קוק כך בין צדיקים לבין בני אדם שצריכים כל הזמן לחזור בתשובה יש פער כמו בין מלאכים לבני האדם. ולכן אני אומר שיש לי זכות גדולה לשבת פה, הקב"ה  גלגל לי זכות.
התבקשתי לדבר על השאלה האם הקב"ה הוא קנא ונוקם ומעניש, או שהוא אוהב ואב רחמן, ואני רוצה להגיד לכם אמת ורק אמת בכנות וביושר, אני לא רוצה להמעיט מהאמת כמלא נימה. האמת היא שהקב"ה הוא קנא ונוקם ומעניש, והאמת היותר גדולה היא שהוא אב הרחמן ואוהב עד בלי די, הזוהר הקדוש אומר שלתורה יש צד נגלה וצד נסתר, א-ל קנא ונוקם ומעניש זה חיצוניות התורה, יש בה אמת ועוד מעט נדבר עליה, אבל בפנימיות התורה והאמת האמתית היא שהקב"ה הוא אב הרחמן והוא אוהב אותנו עד בלי די. אין קץ ואין גבול לכמות ולאיכות של האהבה שלו. ואם אדם גדל בעולם יהודי ולא טעם את הטעם הזה אז הוא טעם את התפל ונשמט ממנו העיקר, זה עיקר היהדות זה הלב של היהדות זה האמת של היהדות, וא-ל קנא ונוקם זה רק לבוש שגם אותו צריך להסביר, הוא אמת וצריך להסביר, אבל האמת לאמיתתה שכל חכמי ישראל עמדו עליה ולימדו אותה היא שהקב"ה לא חפץ מות המת כי אם בשובו מדרכו, 
למה הוא לא חפץ במות המת? כי הקב"ה לא נותן עיניו אל העוונות כדבר עיקרי, הקב"ה  נותן עיניו לנשמות, ללבבות, אין משהוא שהקב"ה אוהב יותר מאשר יהודי, הדבר שהקב"ה  אוהב יותר מכל זה יהודי, בין אם הם חוטאים ובין אם לא חוטאים, זה לא תנאי, הקב"ה  אוהב יותר מכל יהודי, 'אוהב עמו ישראל' 'הבוחר בעמו ישראל באהבה', אלא שבגלל שהוא אבא טוב ומי כמו מכורים יודע שאם יש אבא טוב שמענו עכשיו מהרב טוורסקי את הסיפור על הנער המכור, אם היה אבא טוב האם היה אומר לו תישאר מכור, תשתה, תיקח סמים, אני אוהב אותך בכל מקרה? אבא אוהב היה מוציא אותו מבית עבדים, מהמייצרים, מכל מעט שבמעט של התמכרות, בגלל שהוא אוהב אותו לא בגלל שהוא שונא אותו, ואם הוא היה צריך בשביל זה להיעזר בפנים חמורות סבר וזה היה עוזר הוא היה משתמש, אבל בתנאי אחד שזה היה עוזר, 
ה' הוא א-ל קנא ונוקם בניגוד לרצונו בניגוד לטבעו, רבותינו אומרים מטבע הטוב להיטיב, ה' רוצה רק טוב, אך טוב וחסד, כל מה שאנחנו מדמיינים שהוא טוב זה אפי' לא טיפה מים האוקיינוס של הטוב שה' רוצה לכל אחד ואחד מאתנו. הקב"ה מוכן להתחפש בתחפושת של ק-ל קנא ונוקם אם זה יעזור לנו. היו דורות שזה עזר. יש חלקים באישיות שזה עוזר. גם למכורים שזקוקים לאהבה שזקוקים לתמיכה ולעידוד וכל פעם מחדש גם אם הם נפלו אומרים להם "אנחנו אוהבים אתכם", אתם יודעים, כל הזמן בקבוצות אתם שומעים את זה "אוהבים אתכם" מאיפה האהבה הזאת הגיע? מי ברא אותה בלבבות של החברים? מאיפה? זה הכל הקב"ה נתן, שגם מי שנופל אוהבים אותו. הקב"ה נפשו יוצאת לכל אחד ואחד באשר הוא שם, אבל אם הוא יידע שאם הוא יתחפש לק-ל קנא ונוקם זה יעזור אז הוא יעביר על מידותיו והוא מוכן להתחפש לק-ל קנא ונוקם, 
אבל בדור שלנו אומר ר' משה פיינשטיין: 'הרוקח' הביא המון תנאים בשביל תשובה –צומות תעניות סיגופים, כל חטא לפי עניינו ואם כופלים את החטא אז עוד יותר, אבל הוא העלה על דעתו שזה יעכב את התשובה? לא העלה על דעתו, כי תשובה מועלת אפי' בהרהור אחד, זה הלכה למעשה בהלכות הכי חמורות בתורה – "האומר לאשה הרי את מקודשת לי על מנת שאני צדיק גמור, אפי' הוא רשע גמור ספק מקודשת, שמא הרהר תשובה בליבו" אם ודאי הרהר תשובה בליבו, ודאי מקודשת. הוא היה עד הרגע רשע גמור, וברגע אחד שהרהר תשובה בליבו הוא נהיה צדיק גמור, נפקא מינה להלכות החמורות בתורה, אפשר בעקבות זאת להרוג בן אדם אם היינו יודעים שזה ודאי, וזה הלכה זה לא דברי אגדה, אז אומר ר' משה פיינשטיין – אתה מעלה על דעתך שהרוקח התכוון לעכב מישהו בתשובה? חלילה, אלא אם מישהו רוצה להתקרב וצריך לדעת איך, לצעוד עוד צעד ועוד צעד, אז הרוקח גילה לנו את הסוד, 
ק-ל קנא ונוקם זה אמת, ובכל אחד מאיתנו יש חלק שצריך את האמת הזאת, יש זמן שהאמת הזאת מועילה לנו, אל תזרקו אותה, אבל בדור שלנו אנשים שיש חומרים שהסיחו את דעתם ובלבלו והפילו אותם לתהום הנשייה, מי כמוכם יודע שאבינו אב הרחמן אוהב עמו ישראל אוהב כל יהודי, פועל לטובה ולתשובה לעין ערוך מאשר ק-ל קנא ונוקם, על נשמות כמו שלנו, על הדור הזה, לכן ק-ל קנא ונוקם זה אמת ואם פעם תצטרכו את האמת הזאת אל תתביישו להשתמש גם בה, אבל האמת לאמיתתה שמה שאנחנו זקוקים לו יותר מכל זה אבינו אב הרחמן.

הרב  טוורסקי שליט"א חלק ב'-
אני רוצה להוסיף, כשהייתי בפיטסבורג הייתי נשיא של אגודה עם מעל אלפיים רופאים, הייתי צריך רופא בשביל עצמי, הרופא שלי היה חבר ב-AA - "אלכוהוליסטים אנונימיים", כשהייתי צריך מנתח, הוא היה מכור לסמים, כשהייתי צריך אורטופד לנכדים שלי, לקחתי רופא שהיה מכור בהחלמה, כשהייתי צריך עורך-דין בשביל עצמי, לקחתי מכור בהחלמה מקוקאין, למה, למה? כי אני רציתי את הטובים ביותר!!

- "מצבי היום לא משקף את האני הפנימי האמיתי שלי, אלא רק את מה שעשיתי בחיים עד היום".
- "עיקר כוחו של האדם הוא להודות בחולשתו ולפנות אל ה'. זה הכוח הגדול של האדם" - הרב מנחם פרומן.
שיהיה יום טוב ונקי - לך לי ולכולנו
----------------------------------------------------------
לסיפורי האישי - פנימה

ליומן המסע שלי - חיים פנימיים

שו"ת - של הרב טוורסקי והרב שפירא מהכנס השלישי לפני 7 שנים, 4 חודשים #96966

  • פנימה
  • רצף ניקיון נוכחי: 3201 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • "...ואם לא עכשיו אימתי"?
  • הודעות: 812

שאלות מהחברים:

שאלה: בשפה פשוטה מה ההבדל בין דת לבין רוחניות?

תשובה מהרב טוורסקי: כשהקב"ה יצר את האדם, הוא לא רצה עוד מלאך יש לו מספיק מלאכים, הוא לא רצה עוד בהמה, הוא רצה לברוא יצור שיברא כבהמה ויהפוך את עצמו למשהו רוחני שדומה למלאך, הקב"ה ברא באדם רוח שמבדילה אותו מהבהמה, האדם יכול לעשות דברים שבהמה לא יכולה לעשות, אדם יכול לגמול חסד, למחול, לחפש דרכים לשפר את עצמו, להחליט מה נכון ומה לא נכון. בהמה לא יכולה להתנגד לתשוקה שמתעוררת בה היא חייבת לממש אותה, אדם יכול לעשות זאת. כשאדם מרומם את עצמו כך שהוא לא בהמה, שהוא לא נכנע לתשוקות ולרצונות שלו, שהוא חי חיים נכונים – זה נקרא שהוא רוחני, בין אם הוא אדם דתי או לא.

ואם אדם כן מרומם את עצמו, כך שהוא בדרגה יותר גבוהה מבהמה, עדיין מה התכלית של החיים שלו? מה המטרה של החיים שלו? כאשר הדת והתורה נכנסת לתמונה היא נותנת לאדם את התפקיד והמטרה לחיים הרוחניים שלו, מעבר לזה שהוא לא בהמה, וזה הפרק הראשון בספר "מסילת ישרים" – חובת האדם בעולמו, מה אנחנו אמורים לעשות עם החיים שלנו.

שאלה לר' שפירא: הרב דיבר הרבה על חזרה בתושבה, האם הרב חושב שאנחנו חוטאים או חולים?

תשובה: נדמה לי שעל השאלה הזאת האם אנחנו חוטאים או חולים רק הקב"ה יכול להשיב, אנחנו יכולים לדעת הרבה מאד פעמים שזה היה נפילה כשאנחנו מביטים אחורה ורואים שהמאמץ שלנו לגבי העניין הזה היה מעבר לכל נושא אחר בעולם ובכל זאת נפלנו אנחנו יודעים שלא אנחנו יצרנו את התבנית הזאת לא אנחנו סידרנו ככה את העולם, לא המצאנו נפש שיש לה משיכה לדברים שה' אוסר, וככל שאדם רואה שהמאמצים הכבירים שלו לא הועילו הוא יותר יודע שחלקו של הקב"ה גדול. אבל האם אין לנו בחירה בכלל? האם היה לכם בחירה האם לבוא לכאן הערב או לא? אני מניח שזה לא קל לבוא לכאן הערב, לפחות לחלק זה לא היה קל, גם למי שהולך לקבוצות פה יש עוד אנשים, יש בחירה. האם לקבוצות קל תמיד ללכת? יש בחירה. אם אדם לא הולך לקבוצות, והוא נופל, יש לו אחריות על זה? כל אחד מכם יכול להעיד שכן. הוא מרגיש עד כמה הוא חוטא לעצמו אם הוא לא בוחר בדרך הנכונה. אלא שאם אדם ניסה בהמון דרכים והראש נדפק בקיר והוא לא התקדם הוא יכול להגיד – אני רציתי ללכת בדרך ישרה ולא מצאתי אותה, והקב"ה מורה ישרים בדרך והנה הוא הורה לכם דרך, והוא הביא אתכם עד השער, ואם אדם יאמר הנה השער הנה הדרך אבל אני לא רוצה, אין לו בחירה? יש. אוי ואבוי לנו אם אנחנו נאמר שאין פה גם בחירה, כי אז את הצלם א-לוקים שלנו אנחנו עוקרים כמו שאמר הרב טוורסקי שלבהמה אין בחירה אבל לאדם יש בחירה, לכן בהמה לא הולכת לקבוצות ואדם כן.

שאלה: רואים הרבה שמי שמשתתף בקבוצות יש לו ירידה בשמירת המצוות, למה זה קורה? האם זה מחויב המציאות?

תשובה מהרב טוורסקי: אני לא יודע את הסיבה לכך, אבל אני חושב שאחת הסיבות יכולה להיות, ואני לא אוהב לומר זאת אבל הנביא אמר זאת - שכל כך הרבה מקיום התורה והמצוות שלנו זה "מצוות אנשים מלומדה", אנחנו לא עובדים את ה' עם התחושות והרגשות שלנו, כשאנחנו מגיעים לתכנית אחד הדברים הראשוניים שאנו חווים זה הרגש הזה של לעשות את הדבר באמת וממילא זה גורם לנו איזושהי ירידה.

שאלה לר' שפירא: התחושה שלי היא שהתכנית מנתקת מיהדות גם מצד הביטויים שמוזכרים בספרות וגם מצד הניתוק מהחיוב לעשות מצוות התכנית היא עבודה על המידות אבל אדם יכול להצליח בתכנית ולהתקדם בלי להתפלל ולשמור שבת, מה ההסתכלות הנכונה על התכנית מבחינת הביטויים שיש בה ומבחינת השילוב עם החיוב לקיים תורה ומצוות? התכנית יכולה לתת תחושה שהנה אני עושה אותה ואני נקי, וה' אוהב אותי וזהו, אני לא צריך לעשות מעבר לזה עוד דברים?

תשובה: לפי דעתי התכנית היא בגדר 'דרך ארץ שקדמה לתורה', התכנית היא לא תורה אין בה קדושה, ה' ברא את עולם החול וגם את הדרך ארץ שקדמה לתורה, התכנית כמו שאמר הרב טוורסקי הופכת בהמה לאדם, אבל היא לא הופכת אדם לעובד ה' או למקבל תורה, כשיש לאדם בעיות בדרך ארץ שקדמה לתורה התורה שלו בנויה על כרעי תרנגולת היא מעורערת מבפנים היא חלולה, לכן כשאדם שב לדרך ארץ שלו ומעמיד את זה בצורה איכותית יותר ממה שהיה קודם, נדמה לו שהוא הגיע למקום יותר טוב ויותר משמעותי מהתורה שהייתה לו, בחוויה האישית זה אפי' נכון ומובן, אבל אף אחד לא יכול לברך "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו" לא על צעד ראשון ולא על אף צעד מהצעדים, אין קדושה שם, זה הדרך ארץ שקדמה לתורה, כשלאדם אין דרך ארץ לא בגלל שאין לו נימוסים אלא שמשהו בקרבו עוד לא בנוי כמו שצריך אין לתורה על מה לעמוד, הוא חייב להקדיש זמן וכוחות כדי לבנות את הדרך ארץ, אבל סעיף קטן בשולחן ערוך יקר יותר מכל הדרך ארץ שבעולם ביחד, אבל יש לו תנאי הוא לא יכול לעמוד אם לא יהיה דרך ארץ קודם, התכנית בעיני זה הדרך ארץ שקדמה לתורה, מי שזכה לעשות את התכנית ולחזור להיות מלא בבניין של קומת האדם עכשיו כשהוא עושה מצווה כל מצווה שלו זה עד שמי שמיים, היא לא חלולה היא מלאה בדביקות א-לוקית באמת, בכנות בישרות בלב, אשרי מי שזוכה להציב דרך ארץ כזאת כדי שיוכל אחר כך לשמור תורה ומצוות כמו שצריך.

שאלה: בספר הגדול משתמשים במושג – "החלמנו" בלשון עבר, בקבוצות אנחנו אומרים שאנחנו "מחלימים" או "בהחלמה" בהווה, האם יש שלב שבו התרפאנו החלמנו, זהו, זה מאחורינו?

תשובה מהרב טוורסקי: זה דבר פשוט "אל תאמין בעצמך עד יום מותך", אנשים שואלים אותי, עד מתי אצטרך ללכת לקבוצות? ואני עונה להם, אחת מהסיבות שבגללם הולכים לקבוצות זה בשביל להמשיך לתקן את 'פגמי האופי' שלי, ואני עונה להם כאשר לא יהיו לך יותר פגמי אופי לתקן תוכל להפסיק ללכת לקבוצות, אבל כשזה יקרה אתה כבר לא תהיה בין החיים...

- "מצבי היום לא משקף את האני הפנימי האמיתי שלי, אלא רק את מה שעשיתי בחיים עד היום".
- "עיקר כוחו של האדם הוא להודות בחולשתו ולפנות אל ה'. זה הכוח הגדול של האדם" - הרב מנחם פרומן.
שיהיה יום טוב ונקי - לך לי ולכולנו
----------------------------------------------------------
לסיפורי האישי - פנימה

ליומן המסע שלי - חיים פנימיים

תגובה: שו"ת - של הרב טוורסקי והרב שפירא מהכנס השלישי לפני 7 שנים, 4 חודשים #97000

  • אסירותודה
  • רצף ניקיון נוכחי: 6040 ימים
  • מנותק
  • מנהל
  • הודעות: 3448

תודה על השרות.
כמ שהיה שם אזכור את הכנס כאחד הדברים המיוחדים.
חיבוק. 

מכה אב התשס"ה הנס האישי שלי ממשיך, רק להיום. אפשר לקרוא עליו כאן

תגובה: המשא המחלים של הרב טוורסקי והרב שפירא מהכנס השלישי לפני 7 שנים, 4 חודשים #97069

וואו !!

תודה רבה על השירות !!

עוררת בי המון רגשות וגעגועים,
כאחד שהיה שם ממש בתחילת ההחלמה, בתחילת בואי ל'שמור', אולי בתחילת דרכי בחיים,, הייתי שם וממש לא הכל הבנתי ( זכור אזכור איך ש'הושיעה נא' משך אותי לק. המסר של 'אסירות' ואני התחרטתי על הרגע שנגררתי אחריו, מה לי ולצעד 4 + עליו הוא דיבר שם ולתאוותי החביבה,,), בימים שאחר הכנס ביקשתי וחיפשתי וטרחתי לקבל הקלטה של האירוע ולצערי לא נענתי ורבות הצטערתי על זה ועכשיו ככה באמצע החיים כזאת מתנה !!

תודה רבה רבה !!

אריאל,
אני בהתחלה,,, אני מנסה,,,, אני מתבייש,,, אני מפחד,,, אני מקווה,,, אני מייחל,,, אני מתפלל !!!!!!!!

תגובה: המשא המחלים של הרב טוורסקי והרב שפירא מהכנס השלישי לפני 7 שנים, 4 חודשים #97238

  • מוטי ראוי
  • רצף ניקיון נוכחי: 100 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • חי ומרגיש בזכות אלוקים ובאמצעות שמור עיניך וחברים
  • הודעות: 1095

תודה חבר
מצטרף לגעגוע
היה מדהים
בשבילי הכנס ההוא והדברים שנאמרו בו ושהבאתם כאן,
היו סוג של הכשר לתוכנית,
והגם שגם בלי הכשר אכלתי את התוכנית בבולמוס,
זה נתן לי לגיטמציה דתית ,
אמנם יש לפלפל רבות בניואנסיים שבדבריהם,
דאליבא דהרב יהשוע התוכנית היא בבחינת "דרך ארץ שקדמא לתורה"
ואליבא דהרב טווערסקי  היא היא תורה עצמה
ועוד ועוד ואכמ"ל
אך ברור שמפילפולא לפילפולא אפול וע"כ ואידך זיל (ואל ת) גמור....
יישר כח
מוטי

חבר שמור עיניך,
ובחסדי ה' ולא בכוחי נקי מט"ז שבט תשע"ב, 09/02/2012,
והנני אסיר תודה על כך, ומתפלל לשפיות גם היום.

תגובה: המשא המחלים של הרב טוורסקי והרב שפירא מהכנס השלישי לפני 3 שנים, 2 חודשים #132675

  • פנימה
  • רצף ניקיון נוכחי: 3201 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • "...ואם לא עכשיו אימתי"?
  • הודעות: 812

מקפיץ לעילוי נשמת הרב אברהם יהושע העשיל בן הרב יעקב ישראל טוורסקי זכר צדיק לברכה

- "מצבי היום לא משקף את האני הפנימי האמיתי שלי, אלא רק את מה שעשיתי בחיים עד היום".
- "עיקר כוחו של האדם הוא להודות בחולשתו ולפנות אל ה'. זה הכוח הגדול של האדם" - הרב מנחם פרומן.
שיהיה יום טוב ונקי - לך לי ולכולנו
----------------------------------------------------------
לסיפורי האישי - פנימה

ליומן המסע שלי - חיים פנימיים

נערך לאחרונה: לפני 3 שנים, 2 חודשים על ידי פנימה.

תגובה: המשא המחלים של הרב טוורסקי והרב שפירא מהכנס השלישי לפני 3 שנים, 2 חודשים #132678

  • עשר שמעון
  • רצף ניקיון נוכחי: 406 ימים
  • מנותק
  • דירוג פלטיניום
  • הודעות: 863
תודה, מאוד עזר לי השרות הזה, התשובות שלו הם ממש ממש רלוונטיות לדיונים רבים שמתנהלים כאן.
  • עמוד:
  • 1
זמן ליצירת דף: 0.76 שניות

Are you sure?

כן