ט"ו אב התשע"ז

אפשר לטפל באמצעות תרופות?

חבר שאל בפורום

חשבתי שזה נושא שיכול לעניין עוד משתתפים, לא מזמן שמעתי מא' העסקנים הרפואיים שהוא ממליץ על תרופות אצל פסיכאטר עבור העניין הזה.

רציתי לשתף במחשבות שלי על העניין: מצד אחד, לפי התוכנית הבעיה שלנו היא לא ההתמכרות אלא הרגישות יתר שלנו [שמתבטאת בפגמי אופי שונים], ואם כך העיסוק המרכזי שלנו צריך להיות בפגמים ולא בהתמכרות שהיא כבר סוג של פתרון.

יש פה גם סתירה לחסרות אונים, אצל מי שלוקח כדורים, וזה אמור לפגוע ברעיון של שלושת הצעדים הראשונים, וגם בנכונות לעשות פעולות. אבל מצד שני: אי אפשר להתעלם מכך שהתוכנית דורשת ניקיון כבר מההתחלה, עוד לפני צעד 4 וכו', וזה בעצם דבר די קשה, כי בשלב הזה אנחנו לוקחים מעצמנו את 'התרופה' שלנו בלי לרפא את המחלה עדיין.

יש פה גם מציאות בשטח, שבדרך כלל בלי ניקיון זה פשוט לא הולך, אני באופן אישי, כשאני בתוך 'הבולמוס' אני לא מסוגל לטפל בעצמי, גם בגלל שאני פשוט 'מסומם', וגם בגלל שהתסכול והשנאה העצמית שלי נוסקים לגבהים... ואין לך פגמי אופי גדולים מזה... אז אולי כן כדאי לשלב טיפול תרופתי?

ובכלל יש פה מקום למחשבה מחודשת, אולי במקום להיות 'טבעונים' וללכת בדרך הקשה והארוכה, אפשר פשוט לסגור עם זה ודי!, ומה עם הפגמי אופי? אם הם ימישיכו להטריד אותנו נצטרך לטפל גם בהם, אבל הטיפול בהם אמור להיות קל בהרבה בלי הלחץ הזה של הנקיון והנפילות. [ ודרך אגב, יתכן שגם לחלק מפגמי האופי יש תרופות, למי שיתעצל..]

בקיצור אשמח לשמוע את דעתכם, בין אם מבחינה עקרונית ועוד יותר מבחינה מעשית, האם באמת יש כזה פתרון?

חבר ותיק מגיב:

מבחינה עקרונית אין שום סתירה בין התכנית לבין טיפול תרופתי. הספר הגדול - ספר הבסיס של התכנית - מתייחס במפורש לכך ומסביר שאלוקים נתן לעולם שלנו רופאים ואני מקצוע טובים ואנחנו יכולים וצריכים להיעזר בהם כאשר אנחנו יכולים. אין הבדל בין טיפול אצל פסיכולוג או כל מטפל לבין טיפול תרופתי, גם אלו וגם אלו יכולים לעזור לנו לעשות את התכנית.

יתירה מזו - בחלק מהמקרים קשה עד בלתי אפשרי להצליח בתכנית בלי הטיפול התרופתי. כך כאשר ישנה תחלואה כפולה כשבנוסף להתמכרות יש גם דיכאון, חרדה, כפייתיות וכן הלאה. חייבים לטפל בבעיות הנוספות באמצעות אנשי מקצוע או טיפול תרופתי, והתכנית תעזור לנו מול ההתמכרות.

לפועל, למרות מאמצים אדירים של חברות התרופות, עדיין אין תרופות טובות לטיפול בהתמכרות. ישנן תרופות עם הצלחה מסויימת במקרים של התמכרות לסמים ולאלכוהול, אבל גם אז סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר הם כאשר משלבים טיפול תרופתי עם התכנית (או כל טיפול נפשי אחר). במקרה שלנו אין עדיין טיפולים מוכחים שנבדקו במחקר רציני (אלא אם כן אתה מחשיב סירוס כימי לטיפול שראוי לשקול ברצינות), וכאמור גם אם היו תרופות שנבדקו היטב ונמצאו יעילות, עדיין הן היו יעילות יותר אם הן היו מגיעות בשילוב עם התכנית.

חשוב לציין שכאשר אומרים על תרופה שהיא נבדקה ואושרה, זה שונה מאשר משהו טבעי שמישהו מספר שזה עזר לו באופן אישי, כיון שאין מחקר שמוכיח את זה שהיעילות היא של התרופה (לעומת אפקט פלצבו), וכן אין בקרה של תופעות לוואי שעלולות להיות גרועות יותר מאשר העזרה שהתרופה נותנת.