י"ג טבת התשע"ז

כדאי לפנות לטיפול מקצועי?

חבר שאל בפורום:

מה דעתכם חברים על פניה לטיפול נפשי מקצועי? האם זה יכול להשאיר אותי נקי?

החבר 'נתן במתנה' ותיק עונה:

טיפול נפשי לא יכול להשאיר אותי נקי. לא אמור להשאיר אותי נקי ולא מתיימר להשאיר אותי נקי.

בכלל, ההגדרה של 'ניקיון' היא הגדרה של 12 הצעדים, כך שיש מטפלים שלא חושבים שהיא נצרכת (חיים בסרט, אה), אבל אם הולכים למטפל שמבין שבלי ניקיון אין 'עם מי לדבר' (זה כמו לדבר עם אדם שמעשן סמים - הוא פשוט לא שם), אז מטרת הטיפול מתעצבת סביב המרחבים האחרים - החל מהקשר שלי עם אשתי, דרך ניסיון מודע לשנות ולהבין את היחס שלי למיניות שלי ולדרך בה היא מתבטאת בקשר עם אשתי, וכלה בכשלים שיש לי בצעדי תשע שאני מנסה לסמן עליהם 'ווי' אך בעצם אני מגיב שם מתוך פגמי אופי. כך, במובנים מסויימים, טיפול, במידה ויש סינכרון והבנה בין הפונה לבין המטפל, מהווה 'קיצור דרך' בתוך ההליכה הכללית בצעדים.

כמו כן, לעתים יש מקרי חירום. מקרה של אדם שנפגש מינית בילדותו, מקרה של אדם שהטריד מינית קרובי משפחה או את אשתו, מקרים בהם השימוש לווה בצריכת תאווה 'לא שגרתית' במיוחד, מקרים בהם הזוגיות על סף קריסה, מקרים בהם בעקבות הצעדים אני מבין, לפתע, שלמעשה האמת היא שהמשפחה שלי מסובכת מאוד ושאני לא מסוגל להישאר אדיש למה שקורה לי במסגרתה, ועוד שלל מקרים, בהם למעשה 'אין ברירה'... ובמקביל לצעדים יש ללכת לטיפול, וזה בלא לדבר על היחס בין הצעדים לבין תופעות פסיכיאטריות יותר, מהפרעת קשב וריכוז (הסטטיסטיקה אומרת שחמישים אחוז מהמכורים לסמים ואלכוהול הם בעלי הפרעת קשב וריכוז, תעשו עם זה מה שאתם רוצים), דרך דיכאון חרדה וOCD, כאן יש מקום לשאול באופן ספציפי אנשים שעברו את הניסיון הזה, כי לעתים הכדורים הם 'שליטה' ולעתים הם החלמה...

בקיצור, קשה לך - תפנה לעזרה, אל תקבע בשביל אלוהים שאתה תיעזר דוקא בדרך הזו.

ועכשיו בנוגע לכסף. כאן אהיה בוטה, אני מטופל כבר למעלה משלוש שנים, והוצאתי על זה הרבה כסף, ואני לא מצטער על אף שקל. הרי אני מוציא על רכב כל כך הרבה כסף על מליון דברים, ורק על החיים שלי אני לא מוכן להוציא כסף? אני רוצה שאלוהים יעזור לי בחינם, בתנאים שלי, ואני לא מסוגל לקבל את זה שלצערי בעולם הזה, יכול להיות שכדי לעזור לעצמי אני אצטרך להוציא כסף (או ללכת 'דרך הממסד' כמובן, ולקבל טיפולים חינם בקופה, מה שגם אפשרי, רק מעט מבייש - אז בושה תעצור אותי מלשפר את הליבה של חיי?) בשביל מה אני מרוויח כסף, בשביל לקנות מחשב חדש?