כ"ג אלול התשע"ז

מה זה אומר להיות נקי?

כולנו הגענו לכאן על מנת להפסיק את הנפילות שלנו, ובחסד אלוקים - לגמרי לא מובן מאליו - רבים מאיתנו אכן מצאו דרך ותכנית להחלמה. חלק מאיתנו נקיים מאז שהגענו לתכנית, אחרים קמו ונפלו עד שהצליחו "לתפוס דרך", וחלק אחר עדיין מגשש את דרכו בעולם ההחלמה. כולנו משתמשים במושג "נקי" כדי לתאר מצב רצוי מבחינתנו, אך מה נחשב להיות "נקי"?

בספר הלבן (ספר הבסיס לתכנית 12 הצעדים לגמילה מהתמכרות למין) הוגדרה נקיות: אי קיום יחסים עם עצמי או עם כל אדם אחר חוץ מאשתי ונקיון גובר והולך על התאווה. אז החלק הראשון הוא ברור יחסית אבל החלק השני (זה של הניצחון גובר והולך על התאווה) הוא המקום המבלבל. הענין הוא שבאמת קשה להגדיר נקיון ממין ומתאווה, וזאת בשונה מהתמכרויות אחרות. למשל המכור לאלכוהול לא צריך שום הגדרה של "ניצחון גובר והולך", והדברים אצלו ברורים מאוד: או שהוא לא מכניס לפיו טיפת אלכוהול, או שהוא נופל, זה ענין של שחור ולבן, אין שום אפור.

אבל אצלנו הדברים יותר מסובכים. מה למשל אדם אובססיבי למין ומאונן כפייתי שכעת לא אונן כבר חודש אבל צפה בפורנוגרפיה? אז הוא אכן עונה להגדרה בכך שלא קיים מין עם עצמו או עם כל אדם אחר, אבל מה לגבי הניצחון גובר והולך על התאווה? כאן זה כבר יותר מסובך. מצד אחד אי אפשר לומר שאדם שצופה בפורנו הוא בניצחון גובר והולך על התאווה, ומאידך קשה לומר שזה נקרא נפילה.

שמעתי מסר מחבר בחו"ל שסיפר על כך שהוא פגש חבר שהגיע למפגש ראשון בקבוצה ובסיומה הוא עזב בכעס ואמר שלא יחזור יותר. הוא הגיע למפגש כיון שלא יכל להפסיק לצפות בפורנו, ואילו במפגש הוא שמע שיתוף מחבר שהצהיר כי הוא נקי מספר שנים, אך הוא עדיין צופה בפורנו. מכך הבין החבר החדש שהתכנית לא תעזור לו כיון שניתן לכאורה להיות נקיים גם בזמן צפיה בפורנו.

השיתוף הזה מבהיר עד כמה חשוב להבדיל בין נקיון טכני לבין נקיון אמיתי. נקיון טכני כשמו כן הוא - נקיון טכני בלבד, הוי אומר יום שבו לא קיימתי יחסי מין עם עצמי או עם אף אחד אחר חוץ מאשתי. אבל זה רק טכני. בנקיון כזה יכול להיות מצב של צפיה בפורנו אבל לא רק אלא מצב כללי שבו אני לא מוותר על התאווה וממשיך ללגום בתוך הראש, להתבונן במושאי תאווה וכן הלאה. זהו לא נקיון אמיתי, וגם אם אקבל עליו מדליה בסוף התשעים יום - ספק אם אוכל לשמור אותה לעצמי לאורך זמן, וגם אם כן - זה בודאי לא נחשב למפוכחות מינית.

מבלי להיכנס לשאלה מתי בדיוק יש צורך לאפס את הספירה גם מבלי נפילה "רטובה", ברור לחלוטין שנקיון אמיתי איננו נקיון טכני אלא ניצחון גובר והולך על התאווה, ולנקיון כזה אנו שואפים בעבודת הצעדים ורכישת דרך חיים רוחנית. לא עשיית שריר ומלחמה בלתי פוסקת עם התאווה, אלא ניצחון גובר והולך שמעניק שחרור אמיתי מהכבלים ונותן סיכוי לחיים שפויים.

רק להיום אבקש מאלוקים שיתן לי יום נקי, שפוי ומפוכח, עם ניצחון גובר והולך על התאווה.