כ"ה תשרי התשע"ב

הסתייגויות בקשר ל-12 צעדים ותשובות מאת הרב טוורסקי

הסתייגויות בקשר ל-12 צעדים ותשובות מאת הרב טוורסקי

הסתייגויות בקשר ל-12 צעדים ותשובות מאת הרב טוורסקי

אני מבין שאני מכור למין רציני. אני יודע שאתם ממליצים מאוד ללכת לקבוצות שנים עשר צעדים כמוצא אחרון. אני יודע שהרב ד"ר טוורסקי הוא מעריץ גדול של התכנית והוא תלמיד חכם יותר גדול ממני. אבל יש לי עדיין הסתייגויות ויש לי מספר שאלות.

שאלה 1: אני מתקשה להבין כיצד התכנית עולה בקנה אחד עם העובדה שאני יהודי שומר תורה ומצוות. אני לא עובד על ההתמכרות המינית שלי בצורה פסיכולוגית כמו שאדם לא יהודי עושה, אלא כיהודי שמנסה לעשות את רצון אלוקים. כשעובדים את שנים עשר הצעדים, לא עובדים על הבעיה כיהודי.

תשובה: לפני הרבה שנים, אדם שהיה בהחלמה ביקש שאני אצור תכנית החלמה שמבוססת על ספרי המוסר שלנו. אני כתבתי את הספר "החלמה עצמית?! אני יהודי!", שזה דומה מאוד לעקרונות של התכנית. בסוף הספר אני אומר, "עכשיו תהפוך את הדף וקרא את שנים עשר הצעדים." שני הדברים זהים לגמרי. עם זאת, במקום "אלוקים, כפי שאני מבין אותו" אנחנו אומרים השם.

ספונסר לא שומר תורה ומצוות, או אפילו גוי, יכול להדריך אותך בעבודת הצעדים, אבל כל נושא שנוגע ליידישקייט צריך להיות נידון עם הרב שמבין את תכנית שנים עשר הצעדים. המאמן לא נותן חיזוקים באמונה, אבל יכול להראות לך כיצד מביאים את האמונה לידי ביטוי.

אני הייתי נוכח בהרבה שיעורי מוסר. כול אחד מבין את החשיבות שבמוסר, אבל אני בספק אם יש הרבה אנשים שהולכים עם התחושה, "אם אני אסטה מהדבר הזה, אני ימות!". בכל שיעור מוסר שהייתי לא היה אחד שדיבר ואמר, "אני ניסיתי לעשות את הדברים בדרך שלי, והרגשתי שאני נופל ישר לדפוסים הישנים שלי." אדם שהוא רציני בהחלמה מבין שחייו תלויים בהליכה על פי התכנית, לא באופן תיאורטי, אבל באופן מאד מעשי. אם אנשים יקבלו מוסר בצורה זו , אז זה יעבוד. אני לא רואה מישהו שבשיעור מוסר מתחיל להתרגש עד שהוא מתחיל לבכות. זה קורה לעיתים קרובות בתכנית שנים עשר צעדים. בשיעור מוסר אף אחד לא חולק תקווה, אומץ, והתחזקות. אלו הדברים שעושים את ההבדל.

שאלה 2: למה אני לא יכול למצוא ספר מוסר אחד שמדבר על מונח של התמכרות? חז"ל הבינו את נפש האדם ואת יצר הרע יותר טוב מכל פסיכולוג אבל הספרים מדברים על הדרך הישנה של לא לעשות עבירות ופשוט למנוע את עצמך, אין שם שנים עשר צעדים, מחלות, שיטות וכו'.... מטריד אותי שאני לא יכול למצוא גאולה בתורה וצריך לפנות לפסיכולוגיה מודרנית שמדברת על רעיונות חדשים ותכנית שנים עשר צעדים, כאילו שהיהדות לא מספקת סוג זה של התגברות על יצר הרע.

תשובה: עם הידע הקטן שיש לי בספרי מוסר, לא מצאתי  שיטה מובנית על התמכרות, למרות שהעקרונות כולם שם. אני משער שהתפוצה של שימוש מתמכר של סמים לא היה קיים כשספרי המוסר נכתבו. למעשה המגיפה של השימוש בסמים בעולם החילוני היא תופעה די חדשה (המאה ה-20). אלכוהול היה יותר נפוץ, אבל אף פעם לא הגיע לכאלו מימדים. בעוד פעילות מינית שאסורה על פי ההלכה הייתה נפוצה, אני בספק אם התופעה של התמכרות מינית עלתה על דעתם של מחברי ספרי המוסר.

שאלה 3 (א): קראתי הרבה על תכנית שנים עשר צעדים. שני רכיבי ההחלמה העיקריים של תכנית שנים עשר הצעדים הם קבוצות התמיכה, שאני יכול בהחלט לקבל תועלת מהם, וצעדים אחד, שניים , ושלוש שבהם אנחנו מבינים שאנחנו חסרי אונים, שרק אלוקים יכול לעזור, ומסירת רצוננו לאלוקים. האם אתה יכול להסביר לי כיצד הדבר פועל. אני יושב מול המחשב שלי עם רצון חזק לגלוש או לאונן. איך פתאום אני מוסר את חיי לאלוקים וכיצד הדבר עוזר? מה עושה את השינוי שאני יכול פתאום לשלוט על עצמי?

תשובה: זה מעניין מאוד שתכנית שנים עשר הצעדים דורשת "ליישם עקרונות אלו בכל תחומי חיינו." אחד לא יכול להיפטר מאלכוהול, סמים, או מין בכך שהוא יפתור רק את ההתנהגויות הללו. התכנית דורשת חשבון נפש הכרתי וניסיון רציני להיפטר מפגמי האופי. החלמה מוצלחת דורשת שיפוץ של האישיות.

אחד מהדוברים של AA, בציון דרך של 20 שנה להחלמתו מתחיל  כך: "הגבר שהייתי פעם היה שיכור, והגבר שהייתי פעם עדיין יכול לשתות שוב." החלמה מוצלחת דורשת הופעה של אישיות חדשה.

אדם שנהנה מכל מה שהתורה מרשה נקרא "נבל ברשות התורה" (רמב"ן ספר שמות פרק יט' פס' ב'). כמו שהתורה אוסרת לאכול חזיר, כמו כן היא אוסרת לאכול אוכל כשר כמו חזיר. אדם נדרש לאכול ברוח התורה. לישון ברוח התורה, להתקיים ברוח התורה, ולחיות חיי נישואין ברוח התורה.

מסירת החיים להשם לא יכולה להתבצע כשמישהו נתקף בפיתוי. מהרגע שאדם מתעורר עד שהוא הולך לישון הוא חייב לחיות ברוח תורה. אדם שלבוש כמו חרדי ויש לו זקן של חרדי ואפילו אם הוא מתפלל כמו חרדי עדיין לא עושה אותו בן תורה, וזה לא יפחית את ההתמכרות.

זה לא קל למסור את החיים להשם, אבל זה מה שתכנית שנים עשר צעדים דורשת וזה מה שהתורה דורשת. "חצאי דברים לא יועילו לנו מאומה." ובשביל כך, גם 95% לא יעזרו בשום דבר. "בכל דרכיך דעהו". זו המשמעות של למסור את חיינו לאלוקים.

שאלה 3 (ב): חלק שני של השאלה שלי היא האם זה אפשרי שאני יחלק את שני הרכיבים שלמעלה, אני אעבוד את שנים עשר הצעדים בכוחות עצמי (דרך ספרים, אינטרנט וכו') מבלי ללכת לקבוצות או שאמצא דרך אחרת של קבוצת תמיכה ( חבר מהאינטרנט) מבלי להיעזר בשנים עשר הצעדים. האם זה יעבוד, האם שווה לנסות?

תשובה: קבוצת תמיכה היא קריטית. בוא נשווה זאת לתפילה שאמורה להיות בציבור (במניין). הספרים אומרים שתפילה במניין עם קצת כוונה היא יותר טובה מאשר להתפלל לבד עם הרבה כוונה. למעשה, אי הליכה למפגשים באופן כללי לא תצליח. אם אתה הולך להיעזר בשנים עשר הצעדים, עם מה אתה הולך לעבוד? כפי שצוין, הגישה של המוסר מאוד דומה לשנים עשר הצעדים.

שאלה 4: נכון להיום, ברוך השם הבעיה היחידה שלי היא אוננות ופורנוגרפיה. אני חושש מלשמוע אנשים מדברים על הניסיון שלהם עם נשים אחרות ושאקבל כל מיני רעיונות חדשים במפגשים ואתחיל לחקור את הרעיונות האלה.

תשובה: יש אכן סיכונים. יש סיכון שאנשים יקבלו רעיונות חדשים. יש גם מקרי מוות מנטילת אנטיביוטיקה וניתוחים, אולם הסיכון לא מונע מאנשים לטפל בעצמם בטיפול היעיל ביותר.

שאלה 5: אני פוחד שאראה או שמישהו יזהה אותי.

תשובה: הפחד שאנשים יזהו אותך מובן, אבל האנשים היחידים שיזהו אותך הם אותם שיש להם את אותה בעיה. הסוד שלך הוא הסוד שלהם. מאד לא מצוי שמישהו יאמר לחבר שלו "נחש את מי ראיתי במפגש S.A."

התמכרויות הם בדרך כלל מחמירות. רופאים שהתנגדו שילכו למפגשים של A.A או N.A בגלל פחד מזיהוי, גרמו לכך שבאופן קבוע המכורים יאבדו את השליטה שמובילה להתנהגות שחושפת אותם לציבור בצורה הרבה יותר קשה. אני מאמין שזה גם נכון להתמכרות מינית.

באהבה,

הרב אברהם טוורסקי

הרב אברהם י. טוורסקי, מומחה עולמי להתמכרויות, מחבר של למעלה מ-50 ספרים, הוא אחד מהכוחות המובילים מאחורי האתר שלנו. הוא ממשיך לתרום לרשת שלנו ולתת הדרכה. הרב טוורסקי מצוטט באתר במאמרים, טיפים, ועצות.