י"ט כסלו התשע"ח

הרב טברסקי מדבר על החלמה ורוחניות

תמליל מתוך דברים שאמר הרב ד"ר אברהם טברסקי, מומחה עולמי בנושא התמכרויות:

מה ההבדל בין "נקי" לבין "יבש"?

ישנם אנשים שמצליחים להפסיק לעשות שימוש בהתמכרות שלהם, אבל זה עדיין לא אומר שהם יצאו מזה, שהם בהחלמה. היום הוא לא שותה, צורך או משתמש , אבל אין שום דבר שהשתנה מהתקופה שבה אותו אדם פעל על ההתמכרות שלו. הוא יבש אבל הוא לא נקי.

מכור צריך לומר "אני היום אדם אחר ומהאדם ששתה או השתמש בתאווה. האדם ההוא כבר לא כאן, היום אני בן אדם אחר". בלי שינוי אופי מהותי אין החלמה. נקיות פירושה האדם עבר שינוי באופי ובמאפיינים של האישיות שלו. תוכנית 12 הצעדים פירושה יצירה של שינוי של האופי. ההחלמה תלויה בשינוי הרוחני של האדם.

מהו שינוי רוחני?

רוחניות זה לא דת. יש הרבה אנשים רוחניים שאינם דתיים. וכמובן שיש אותנו, אנחנו אנשים דתיים אבל כנראה שחסר לנו את המימד הרוחני.

מהו המימד הרוחני שחסר לנו?

לנו יש גוף, גם לבעלי חיים יש גוף. לנו יש רוחניות, לבעלי חיים אין רוחניות. לבני אדם ישנן תכונות שמבדילות אותו מבעל חיים. התכונות האלו הן המימד רוחני של האדם. באופן כללי לאדם יש אינטליגנציה יותר גבוהה מזו של בעל חיים, האינטליגנציה הזו מאפשרת את המימד הרוחני.

המימד הרוחני הזה כולל את היכולות הבאות:

1. יכולת ללמוד מהיסטוריה של דורות קודמים
2. היכולת לחפש את האמת
3. היכולת לחקור אחר היעוד והמטרות של החיים שלי
4. מודעות עצמית
5. היכולת לשפר את עצמי באופן רצוני
6. פרספקטיבה שמאפשרת לשקול את העתיד, ולהתחשב בהשלכות עתידיות של מעשי
7. יכולת להתחשב באחרים ולהיות רגיש לצרכים שלהם
8. היכולת להקריב את הנוחות והדברים ששייכים לי לרווחה של אנשים אחרים
9. היכולת היות אמפאתי כלפי אחרים
10. היכולת לקבל החלטות מוסריות ואתיות גם במצב של התנגדות פנימית של דחפים ומניעים חזקים
11. היכולת לסלוח
12. היכולות לשאוף ליותר
13. היכולת לדחות סיפוקים
14. היכולת להיות יצירתי

תכונות אלו הן ייחודיות לבני אדם, כי הן מרכיבות את הרוח האנושית שמבדילה בינינו לבין בעלי חיים. (למעשה אפשר להוסיף תוכנות נוספות, אבל לדברי הרב טוורסקי זו רשימה מספיק מקיפה וכוללת)

רוחניות הכוונה ישום של כל התכונות הייחודיות לבני אדם.  אם אדם מיישם ופועל לפי התכונות הנ"ל הוא רוחני, אם אדם פועל בצורה שמנוגדת לתכונות הנ"ל הוא אינו אדם רוחני.

אדם מכור אינו חי ומיישם את התכונות הללו - כי המימד הרוחני שלו פגום. החלמה פירושה ישום של כל היכולות הללו, כלומר תיקון המימד הרוחני והפיכת האדם לאדם רוחני.

המימד הרוחני הזה, ויישום של התכונות הללו יהפכו את האדם לאדם שונה מאותו אדם שהיה מכור. מכור בהלחמה צריך להיות מסוגל לומר לעצמו: "אני לא אותו אדם שהייתי קודם – אני לא האדם שהתמכר- כעת אני אדם אחר, כעת אני אדם רוחני". זה לא קורה ביום אחד או בחודש אחד - זה תהליך ארוך להפוך לאדם רוחני- וזה חוט השדרה של ההחלמה מכל התמכרות שהיא.