י' אייר התשע"ח

רצון מול רצון - ראש בראש

אם יש לנו שני רצונות ואנחנו רוצים לבחור בין שניהם את הבחירה הנכונה, אנחנו צריכים להבין היטב את עצמנו ואת הרצונות שלנו, לשאול את עצמנו למה אנחנו רוצים כל אחד מהם, מה המחיר של כל רצון וכן הלאה.

אז נתחיל מהקל: למה אנחנו רוצים לצפות בפורנו? כיון שזה כיף ויש לנו משיכה גדולה לכך. זה גורם לנו ריגוש בעוצמה שאנחנו לא מכירים, זה שואב אותנו לתוך עצמנו ומספק לנו גם בריחה מקשיים והתמודדויות. בנוסף, העובדה שזה כאן ועכשיו ומעניק לנו סיפוק מיידי גורם לרצון הזה להיות הרבה יותר בולט לעומת רצונות אחרים שהתוצאה מהן תהיה רק בעתיד הרחוק.

ולמה אנחנו רוצים לא לצפות בפורנו? תשובה אחת תהיה "בגלל שזה אסור", או "בגלל שזה גורם לי להרגיש שאני בוגד באשתי". אלו תשובות טובות, אבל הן לא מספיקות כי זה אומר שאנחנו רק רוצים לא לרצות, אבל אין כאן רצון למשהו חיובי. כאשר מדברים על סיבות שכליות למה לא לצפות אז התשובות האלו הן טובות, אבל כעת אנחנו עוסקים ברצון, ולכן נצטרך למצוא מה אנחנו רוצים להשיג בכך שלא נצפה בפורנו, ובמילים אחרות: לא רק מה יימנע מאיתנו (עבירה, כאב, בגידה וכן הלאה), אלא מה נרוויח מכך?

זה כמו לשאול למה אנחנו לא רוצים לחלל שבת? תשובה אחת תהיה "כי זה אסור", וזאת תהיה תשובה לגיטימית לחלוטין, אבל זה עדיין לא כל כך קשור לרצון שלנו, בודאי לא לרצון חיובי. לעומת זאת אם נאמר שאנחנו לא רוצים לחלל שבת כי אנחנו אוהבים את המתנה הזאת של אלוקים שבה יש לנו יום שמוקדש למנוחה, לתפילה ולמשפחה, זאת כבר סיבה לרצות לא לחלל שבת. כעת אנחנו בעצם עוברים מהשאלה "למה אנחנו לא רוצים לחלל שבת" לשאלה "למה אנחנו רוצים לשמור על השבת", וזה מה שאנחנו צריכים לעשות גם בשאלה המקורית שלנו, לעבור מהשאלה "למה אני לא רצה לצפות בפורנו" לשאלה "למה אני רוצה להישאר נקי". אלו שאלות דומות אבל שונות מאוד.

התשובה לשאלה הזאת היא שאנחנו רוצים לשמור את המיניות שלנו למקום שבו היא אמורה להתבטא, מקום שבו אנחנו נהנים מהמיניות הנאה אמתית שאי אפשר להשוות אותה להנאה המזויפת שהפורנו נותן לנו. קיום יחסי מין יכול להיות פעולה של ניתוק או של חיבור, של אהבה או של תאווה, של לקיחה או של נתינה, זה תלוי בנו, בדיוק כפי שסכין יכול לשמש אותנו לחתוך חלה בשולחן שבת או חלילה לפגוע באדם אחר. הסכין הוא לא טוב ולא לרע, ומה שעושה את ההבדל זה איך אנחנו משתמשים בו, וגם המיניות שלנו היא נייטרלית והשאלה היא איך אנחנו משתמשים בה: האם אנחנו מקיימים יחסים עם האישה מתוך חיבור ואינטימיות, או שאנחנו צופים בפורנו וחוצים את כל הגבולות שלנו בדרך למין שהוא פרוץ, ללא משמעות וללא שום אינטימיות וחיבור?

אז אם אנחנו רוצים כמה דברים בו זמנית שסותרים אחד את השני, איך אפשר לדעת איזה רצון מתוך שני סוגי הרצונות הוא הרצון האמתי שלנו? המבחן הכי פשוט לכך הוא איך אנחנו מרגישים ברגע שאחרי. כאשר אנחנו רוצים לצפות בפורנו, נראה לנו שזה יהיה הדבר הכי טוב וכיף שאנחנו יכולים להעלות על הדעת, אבל ברגע שאחרי אנחנו מרגישים ריקנות, כאב גדול ותסכול נוראי. לעומת זאת כאשר אנחנו מקיימים יחסים עם האישה מתוך אהבה, הרגע שאחרי הוא המשך למעשה האהבה והוא מספק לנו תחושה של חיבור, אינטימיות וקירבה שאין שום דרך בעולם להשיג.

לכן אנחנו רוצים לשמור את המיניות שלנו לעצמנו ולזוגיות שלנו, אנחנו רוצים שהמיניות שלנו תהיה בריאה ונהנה ממנה באמת, ולא רק "רוצים לא לצפות בפורנו". הרצון הזה הוא רצון חזק מאוד, והחיסרון המרכזי שלו הוא העובדה שזה רצון לטווח ארוך כי הפורנו נמצא זמין, נגיש ובלי צורך להשקיע, ואילו המיניות ביחסי הנישואין מצריכה השקעה וזמן, וזהו תהליך שהולך ומשתפר עם הזמן שעובר.