ג' שבט התשע"ז

למה רק להיום?

הרבה פעמים מדברים אצלנו על הענין של "כל יום ביומו" או "רק להיום" ויש לזה כמובן הרבה מעלות טובות לחיות בצורה כזאת שהיא הרבה יותר שפויה באופן כללי, וכמובן שכאשר מדברים על ההתמודדות עם התאווה אז יש לכך מעלות רבות נוספות. כולם יודעים שהרבה יותר קל להתמודד עם התאווה כאשר לא עוסקים בכל העתיד לעולם ועד אלא מתמקדים ביום אחד, בלי קשר לספירת ימים ולכל מיני שאלות תיאורטיות כמו מה יהיה כאשר אגיע לגיל פנסיה ויהיה לי הרבה זמן פנוי.

בנוסף לכך ישנו ב"רק להיום" ענין ששייך יותר לדרך חיים, כיון שאלוקים באמת לא נתן לנו את העבר ולא את העתיד אלא רק את ההווה, אז העיסוק בדברים שהיו או בדברים עתידיים לא ממש מסתדרים עם אמונה אמיתית באלוקים ובכך שהוא זה שדואג לי. אם "החלטנו למסור את חיינו ורצוננו להשגחת אלוקים", אז כל מה שנותר הוא לעשות השתדלות, ואת זה ניתן לעשות רק היום - רק להיום.

אבל יש עוד ענין נוסף שקשור לכך שהתמכרות הפכה למכה עולמית ובפרט בחלקים המתקדמים יותר שלו. חלק מהסיבה לכך שהיום ישנם כל כך הרבה מכורים היא בגלל דרך החיים שדורשת הכל כאן ועכשיו ולא מלמדת אותנו דחיית סיפוקים בכלל. יש הכל ובשפע, ואנחנו מופגזים כל הזמן ביותר ויותר גירויים (לכל החושים) שמשפיעים עלינו להגביר את קצב החיים כדי להספיק יותר ויותר, אבל כמעט שאין דגש על מחשבה לגבי העתיד ולגבי מה שנכון לעשות.

לכן נכשלו רוב הקמפיינים שאמורים לשכנע בני נוער שלא להשתמש בסמים, כיון שהצעיר הממוצע לא מבין למה הוא צריך להימנע עכשיו בגלל סכנה שאולי תהיה לו בעתיד. הצעיר אומר משהו כמו "תעזבו אותי מההפחדות והאיומים ותנו לי ליהנות כאן ועכשיו". ומה יהיה בעתיד? זה לא ממש מעניין אותו.

אם אנחנו הולכים צעד נוסף עם דרך החשיבה הזאת, אנחנו יכולים לראות היכן היא משפיע עלינו כמכורים דתיים-חרדיים מול התאווה. עיקר ההסברה מדוע לא לאונן ולצפות בפורנו עוסקת בכך שבעולם הבא נקבל עונש ונלך לגיהנום, אבל זה לא מדבר אלינו, בטח לא כאשר אנחנו צעירים. אנחנו כעת נמצאים במצב לא נוח ואנחנו מחפשים משהו שישתיק את הקול הפנימי שמפריע לנו, ולכן אנחנו הולכים אל התאווה. לא מעניין אותנו מה שיקרה עוד שמונים שנה אחרי שנמות, כי אנחנו רגילים לעולם של כאן ועכשיו - וכעת התאווה היא אחלה פיתרון עבורנו.

לכן, בהחלמה אנחנו צריכים להשתמש בדיוק בשפה הזאת כדי שנוכל סוף סוף להתחיל לחיות נכון. לא אומרים לנו "תחלים כדי שבעתיד יהיה לך טוב", ואפילו לא אומרים לנו שבהכרח יהיה לנו טוב כאשר נחלים, אבל אם כאב לנו מספיק אז אנחנו לומדים להפסיק להשתמש בתאווה היום רק בגלל סיבה אחת, כיון שהיום זה לא עובד עבורנו ואנחנו לא רוצים ליפול.

לשם שינוי, דרך החיים הזאת עובדת. אני לא עוסק ביום המחר וגם לא מתמודד עם התאווה כדי שאצבור ימים נקיים או כדי שאקבל מכך איזה שכר או לא אקבל עונש. אני נקי היום בגלל היום. כל השאר - לא משנה.