כ"ז סיון התשע"ח

האם יחסי מין יפתרו את בעיית הצפיה בפורנו?

מישהו שלח לי מאמר מעניין באנגלית של מטפל בהתמכרות לצפיה בפורנו, ולתועלת הרבים אתרגם אותו:

בתור מטפל, יוצא לי הרבה לדבר עם אנשים שמאמינים שיחסי מין יפתרו להם את הבעיה של ההתמכרות לפורנו. יתכן שאתה או מישהו שחשוב לך אמר את אחד המשפטים הבאים:

* כשאתחתן לא תהיה לי את הבעיה הזאת יותר.
* עכשיו כשאני מקיים יחסים עם מישהי שאני אוהב, לא אצפה יותר בפורנו.
* למה לעזאזל אני עדיין צופה בפורנו? הרי אני מסופק מבחינה מינית.
* יחסי המין בחיי הנישואין שלי לא מספקים אותי. אני עדיין צריך לצפות בפורנו כדי למלא את הצרכים שלי.
* אני לא טובה מספיק. זה הסיפור? למה אתה צופה בפורנו?
* הוא מעולם לא מסופק מיחסי המין שלנו ותמיד רוצה עוד. מה אני יכולה לעשות?
* כאשר אנחנו מקיימים יחסים הוא חושב עליי או עליהן? עם מי הוא באמת מקיים יחסים?

הרבה אנשים וזוגות שמתמודדים עם משפטים כאלו, סובלים גם מבעיות בקשר בין בני הזוג. הם מגלים שפורנו יוצר מחיצה ופוגע באינטימיות וגורם להשלכות חמורות למערכת היחסים שלהם.

מהנסיון שלי ראיתי שישנם גברים רבים שנחשפו לפורנו בגיל צעיר מאוד. יש לי מטופלים שנחשפו לכך בגיל צעיר של שנתיים או שלוש! למרבה הצער, כאשר העוצמה של התמונות נכנס למוח המתפתח של הילד או הנער, פעמים רבות התוצאה היא התמכרות. רבים טועים וחושבים שכאשר יגיעו לגיל בגרות או ייכנסו למערכת יחסים רצינית, הבעיה שלהם עם צפיה בפורנוגרפיה תיעלם. מה שהם לא מבינים זה שהתמכרות לפורנו היא התמכרות של המוח לכימיקלים, שבמובנים רבים היא בדיוק כמו התמכרות לסמים ברחוב. מי שמכור לקוקאין בתור נער מתבגר, האם ברצינות יחשוב שההתמכרות שלו תיעלם פתאום רק כי חגג יום הולדת עשרים? באותו אופן, התמכרות לפורנו לא תיעלם רק בגלל התבגרות.

ומה בנוגע ליחסי מין? למה אדם ימשיך לצרוך פורנו ולאונן כאשר הוא יכול לקיים יחסי מין עם בת זוגו? למה עדיין יש לו את הצורך לכך? תחשוב על זה בצורה הזאת: האם קיום יחסי מין יעלים בעיה של התמכרות לסמים? ברור שלא, בגלל שההתמכרות לסמים איננה התמכרות למין. אותו עיקרון נכון גם לגבי התמכרות לפורנו. רוב האנשים לא מודעים לכך שהתמכרות לפורנו איננה התמכרות למין. פורנו יוצר במוח צורך גובר והולך בכימיקלים. השימוש בפורנו הוא "סם הבחירה" של המכור על מנת לברוח, בתגובה ללחץ, קושי, צורך, או סיטואציה אחרת. העובדה שהוא יכול לקיים יחסי מין - לא תפתור את הצורך הזה.

נכון שקיום יסחים יכולים לפעמים להוריד באופן זמני את הצורך בפורנו, וזאת כיון שעינוג עצמי מתלווה כמעט תמיד לצפיה בפורנו, ולכן קיום יחסים יכול להחליף את הפנטזיה של הצפיה והמין יכול להחליף את האוננות. אבל כאשר בת הזוג היא רק תחליף להתמכרות, היא בדרך כלל תוכל להרגיש בכך, כפי שנשים אומרות לפעמים "אני מרגיש שהוא משתמש בי לאוננות. אנחנו לא מחוברים". לכן, יחסי מין אינטימיים אינם תחליף או מעצור להתמכרות לפורנו. הפורנוגרפיה יוצרת בעיות במערכת היחסים, ובמהירות יחסי המין אינם מספקים כדי למלא את הצורך של המוח בכימיקלים.

לכן, אם אתה סובל מהתמכרות לפורנו, תיזהר שלא להשלות את עצמך בכך שאם בת הזוג שלך תהיה יותר אטרקטיבית או משתפת פעולה, הבעיה שלך תיעלם. ההיגיון בכך שווה לאדם שיטען שקיום יחסים יפתור לו את בעיית האלכוהול. אתה חייב לעבוד על ההתמכרות שלך ולעלות על דרך ההחלמה, תוך השקעה של זמן ומאמצים לטפל בבעיות האמיתיות שלך שהם הגורמות לצריכת הפורנו שלך.

זה מה שעושה תכנית ההחלמה. ניתן לעזור לך ללמוד על הבעיה של הפורנו ולהציג בפניך את הצעדים שאתה צריך לעשות על מנת להתחיל להתקדם לקראת חופש. אתה יכול לזכות בשחרור ולהגיע למערכת יחסים בריאה ומיוחדת עם בת זוגך, אך עליך להימנע מלצפות שמישהו אחר יציל אותך ויעשה עבורך את העבודה של ההחלמה, או שבאופן ניסי ההתמודדות תיעלם לפתע פתאום. האנשים שסביבך יכולים לעודד, לתמוך וללוות אותך בדרך, אבל אתה ורק אתה יכול להתחייב ולעשות את העבודה.

==

אנחנו כאן מוכנים לעזור לך בתמיכה, בכלים ובהדרכה. אנחנו מוכנים כאשר אתה מוכן.