א' אלול התשע"ח

הכי פשוט להיות פשוט

הכי פשוט להיות פשוט

מאת: אהרן רזאל, קרוב אליך

כל השנה חיכיתי לספר לכם: לפני כמה דורות היה אחד שכינו אותו "המשוגע של לובביץ'". הוא מאד רצה להיכנס ליחידות עם האדמו"ר, אך הגבאים לא נתנו לו. הוא התחנן, ביקש, רק שאלה קטנה לו לרבי... אך הגבאים סירבו.

יום אחד ארב המשוגע לעגלה של הרבי, קפץ לתוכה ונעל מבפנים. הזדמנות חייו! יחידות בלי הגבלה. משיצא אחרי שעה מתוך העגלה, הקיפו אותו כולם ושאלו אותו על תוכן השיחה עם הרבי. זכית! זמן איכות במחיצת הרבי! והוא סיפר להם: "תראו, אני נמצא בדילמה נוראה. כיום, אני הרי 'המשוגע של לובביץ''. עד כאן מצוין. אלא שיש לי חבר, 'המשוגע של ז'יטומיר', שאמר לי: מה אתה יושב בעיירה קטנה? עדיף להיות המשוגע של ז'יטומיר, משוגע של עיר גדולה. נו באמת, איזה כבוד יש בלהיות בסך הכל המשוגע של לובביץ'. ובכן אני מתלבט. מחד, כרגע אני המשוגע היחיד בלובביץ' ושם בז'יטומיר יהיו לי עוד מתחרים. מאידך, אולי להיות המשוגע של ז'יטומיר זה יותר כבוד. בקיצור, ההתלבטות קשה ורק הרבי יכול לעזור לי". אמרו לו: "משוגע! שעה שלמה היית עם הרבי ועל זה בזבזת את הזמן!"

והנה הפאנצ': האם אני לא קצת המשוגֶ ענער של לובביץ'?... כמה מהדברים שאני מוטרד ורודף אחריהם הם ממש שיגעונות ודמיונות!? אלול זו השעה בתוך הכרכרה לבד עם הרבי. זה הזמן דווקא לשכוח מהשיגעונות שלי ולא להתמקד בהם כפליים.

לא רוצה לקנות

לאחרונה זיהיתי תכסיס של היצר: מכניס הוא בך איזה שיגעון, איזו שאיפה, ובאמת בעומק, נשמתך כלל לא מעוניינת בזה. כל־ כך ערמומי הוא היצר והוא מחדיר אותה אליך בחלקלקות מתחת לרדאר, עד שנדמה לך שאתה הוא זה שרצית ואתה נעול על אותה מטרה. ולא עוד אלא שכל היום אתה מוטרד ממנה ומתלונן כמה שקשה ורחוקה היא ממך.

אלול זה הזמן לגלות שאתה לא מוטרד ובכלל לא מעוניין במוצר הזה שהוא דוחף לך. ענית בטעות לשיחה של איש מכירות ערמומי. אתה תקוע בשיחה ולא מצליח להתחמק, ומוצא עצמך מוסר כתובת ומספר חשבון בנק... אלול זה לקחת נשימה ולומר בתוקף: "סליחה אדוני, אני לגמרי לא מעוניין במוצר. תודה וכל טוב".

לא לסבך

שמעתי פעם על חבורת קנאים שבאו לחזון־איש עם איזו חומרה חדשה... מאבק חדש, וביקשו שיצטרף למלחמתם. אמר להם החזון־איש: "היתה פעם מלחמה קשה ברוסיה, ומשלא הצליחו להתגבר פנו לגנרל הזקן שכבר פרש מהצבא ואמרו לו: 'רק אתה יכול להוביל אותנו לניצחון כמו בימיך הגדולים!'. אמר להם הגנרל: 'הקרב שלכם הוא בחזית שאני לא מכיר. זו לא הגזרה שלי. מצטער...'". אלול זה להתבודד קצת ולבדוק את המאבקים והמלחמות בחייך: האם הם החזית שלך או שאתה מוצא את עצמך בחזית של אחרים?

אלול זה לא לסבך אלא לפשט. איך כתוב באורות התשובה? "עיקר הנפילות באות מפני שאין מאמינים בקלותה של תשובה".

חודש טוב! חודש קל! חודש פשוט!