י"ט אייר התשע"ז

המחלה הזאת הורגת

אתחיל בהבהרה: אני לא מכיר את המקרה, לא את הבן אדם החשוד ולא את אלו שמאשימים אותו. הדברים הבאים נכתבים מתוך נקודת מבט אישית שלא מתיימרת חלילה לקבוע שום דבר בקשר למעורבים בפרשה אלא רק לנסות ללמוד מזה משהו לגבי המצב האישי שלי.

בחדשות פורסם כי אב בית בישיבה בירושלים שכנגדו הוגש כתב אישום על תקיפת נערים, נמצא הבוקר ללא רוח חיים בתא המעצר במגרש הרוסים בירושלים כשחולצה כרוכה לצווארו.

אני לא יודע האם האדם היה מכור או לא, אבל אני יודע שהתחום הזה של פגיעות מיניות באנשים אחרים גובה קרבנות בנפש, הן מצד התוקפים כמו המקרה הנוכחי, והן מצד המותקפים כפי שקורה למרבה הצער הרבה יותר מידי פעמים.

ברור שלא כל סוטה הוא מכור, וברור שגם מי שמכור אין לו שום זכות שבעולם לפגוע באדם אחר. לומר "אני מכור" זה לא תירוץ למעשים שכאלו אלא בדיוק ההיפך, זה קריאת אזעקה שדורשת טיפול מקצועי דחוף בכל מחיר, גם אם המחיר הוא החשש מחשיפה, הבושה הגדולה ואפילו פירוק המשפחה בעקבות כך. זה לא מחיר קל לשלם, אבל זה מחיר הכרחי לאדם שפוגע באנשים אחרים ומעמיד את חייו ואת חייהם בסכנת מוות כפשוטו.

אין שום תירוץ ושום הצדקה לאדם שפוגע באנשים אחרים, בין אם הוא מכור ובין אם הוא סוטה, או סתם אחד ש"יצרו גבר עליו". זה בכלל לא משנה. הגבול בנושא הזה הוא ברור ביותר. כל זמן שאדם פוגע בעצמו, הוא יכול להמשיך לשקול האם שווה לו החשיפה כדי להפסיק את הפגיעה העצמית או שהמחיר של הגמילה גבוה מידי, אבל ברגע שמדובר על אנשים אחרים אז אין כאן בכלל שאלה ואין מחיר שהוא גבוה מידי. זה כבר לא זכות ללכת להחלמה - זאת חובה אישית, ומי שפוגע באחרים ולא פונה לעזרה הוא פושע.

מה שאני רוצה להזכיר לעצמי זה שהמחלה הזאת הורגת. יתכן שהמקרה הספציפי הזה לא היה של אדם מכור ויתכן שכן, אבל ברור לי שיש מקרים רבים של אנשים שעושים מעשים כאלו נגד רצונם והם סובלים בצורה נוראית מהמעשים ומההשלכות שלהם. יש כאלו שרוצים להפסיק בכל כוחם אבל פשוט לא מצליחים. הם התזכורת שלי לכך שאין מחיר שהוא גבוה מידי כדי להחלים, ומאידך חוסר הטיפול במחלה הזאת יכול להביא למוות.

נכון שלא כל מי שצופה בפורנו הוא מכור וגם לא כל מי שמכור לפורנו יגיע למצב של פגיעה באדם אחר חלילה, אבל עדיין המקרים האלו, למרות שהם נדירים, הם תזכורת לאן אפשר להגיע, ובעיקר הם תזכורת לכך שהאפשרות של פניה ובקשת עזרה טובה אלפי מונים יותר מאשר להמשיך לסבול לבד.