י"א אדר התשע"ז

מכתב לאבא אוהב בליל פורים

מכתב שכתב אחד מחברי הפורום, בליל פורים קודם:

אבא יקר קודם כל רציתי להגיד לך שכשאני חושב על כל התקופה האחרונה, אני חייב לומר שאני תכננתי שזה יראה אחרת. כשדמיינתי בשנה שעברה מה יהיה השנה, חשבתי שאהיה שקוע בעולם ההשקפה והחסידות, חשבתי ששנתי האחרונה בישיבה תהיה הרבה יותר מעמיקה מקודמותיה, שלא אלמד רק לרבנות, ואפילו לא רק גמרא בעיון. שאגשים, פעם אחת בחיים את חלומי - להתקרב אליך באמת, בלא לפחד מ'מה יגידו'.

כבר הייתי אז בקבוצה הטלפונית, זה נכון, אבל עוד לא הפנמתי מהי המשמעות של שהותי שם. כיום, ככל שעובר הזמן, אני מוצא את עצמי מושקע יותר ויותר דווקא ב'שפיר ושליה' שלי כמו גם של אחרים. במקום לעלות מעלה מעלה, ירדתי עד התהום.

אתה יודע אבא, תמיד פחדתי לרדת לשם. חשבתי שאם אהיה שם, במקום בו הפנים שלי קהות בתשוקה, הידיים נעות, הלב פועם, נשמתי תדמם למוות מרוב גועל. כיום, אני מוצא את עצמי נוכח דווקא כשאני מדגיש את האלמנטים האלה בחיי. את פגיעותי. נאמר לי בפגישה ההיא: אלוקים רוצה אותנו חלשים. ואני מופתע לגלות. כן, כשאני חלש, כשאני חסר כוחות, כשאני כביכול יורד למקום השטחי ביותר שלי, למקום שכל השנים טרחתי לומר שהוא 'לא אני', אני מוצא את עצמי מחדש. אני מוצא הרמוניה.

לא בכיתי בפורים הזה. איך זה יתכן? איך יכול להיות שמעט הדמעות שלי, היו דמעות של אסירותודה? איך יכול להיות שבמקום 'טהר ליבנו' שרתי 'טוב להודות'? יש רק סיבה אחת, אבא, נתת לי את אומץ לרדת לתהומות נפשי ולחבק אותם. לקבל אותם כחלק ממני. להפסיק להדחיק.

אתה יודע, אבא, כשרקדתי היום, חשבתי על החברים שלי מהפורום, רציתי מאוד לחבק אותם, חלקם בהזדהות מתוך רצון לחזק, חלקם בהוקרת תודה וחלקם פשוט בחברות שאני לא יכול להסביר להם או לעצמי עד כמה היא נוגעת עמוק בתוכי. וכל זה, אבא, למרות שמבחינה חיצונית וסטריאוטיפית כביכול, אני כל כך שונה בהם. הניגוד בין מה שקורה בפוליטיקה של המפלגות המייצגות אותי ואת חלקם אל מול תחושת הקירבה שלי אליהם זועק לשמיים.

תודה, אבא. תודה על השנה ההזויה שתכננת לי. מעולם לא הייתי חושב שמקום ללמוד 'תורה אור', אלמד השנה את 12 ו12. לא הייתי מעלה על דעתי שבמקום להעמיק בסודותיך, אעמיק בחולשותי ובפגמי.

תודה על נס הפורים הפרטי שלי, בו החוטים של חיי משתלבים באופן הרבה יותר יצירתי ממה שהייתי יכול להעלות בדעתי.

אסיים בשיר של שולי רנד אותו כתבתי בפתיחת הווידוי האישי שלי ביום הכיפורים האחרון:

מקצה שביל העפר, עולה ניגון חדש, שהכנת לכבודי - אני שומע.

מתוך הלב הנשבר - תבקע שמחה גדולה, שמזומנת לכבודי - אני יודע.

מאחורי חומות אליך שב.

הופך מר למתוק.

נזכר:

איך אתה, אבא,

לא מוותר עלי,

יותר שומר עלי,

כשנרחקתי ונטעיתי מאוד.

שמאלך תחת לראשי - וימינך תחבקני.