י"א אב התשע"ז

למה אני לא יכול להפסיק?

נניח שלוקחים חולדה ומכניסים אותה לכלוב. החולדה מתחילה להסתובב ופתאום מגלה דוושה, היא לוחצת עליה ובאותו רגע נפתח פתח בכלוב ומוכנס לכלוב מזון שהיא מאוד אוהבת. בתחילה היא לא מקשרת בין הלחיצה על הדוושה לבין המזון שהוכנס לכלוב, אבל כשהיא לוחצת פעמים נוספות ובכל פעם אחרי הלחיצה היא מקבלת מזון, היא "קולטת" שהלחיצה משתלמת, וממשיכה ללחוץ על הדוושה שוב ושוב. למעגל הפשוט הזה קוראים "חיזוק חיובי", והוא נכון בראש ובראשונה עלינו, בני האדם. כאשר אנחנו עושים פעולה מסוימת והיא מניבה תוצאות חיוביות, אזי הנטייה הטבעית שלנו היא לחזור על הפעולה שוב ושוב.

זה מה שעומד בבסיס של הרצון שלנו לחזור לצפייה בפורנו ולאוננות: בפעם הראשונה שצפינו בפורנו, המוח שלנו הוצף בחומר כימי שנקרא דופמין והרגשנו הרגשה של "היי" שגרמה לנו תחושה מאוד נעימה. מהר מאוד קישרנו בין הצפייה בפורנו לבין התחושה הזאת, ובדיוק כמו החולדה שמתחילה ללחוץ על הדוושה שוב ושוב, גם אנחנו התחלנו לחזור לפורנו שוב ושוב.

ישנם מעגלים בסיסיים במוח שבהם אנחנו מרגישים הנאה, בין אם זה הנאה משקיעה יפה, מארוחה טעימה או מרווח כספי בלתי צפוי. כל אחד מהדוגמאות האלו, וכמובן כל דוגמה דוגמה אחרת, יכולה להיות שונה מבחינת הפעולה שגורמת לנו להרגיש טוב, אבל במוח מתרחשים אותם תהליכים, בין אם זה הנאה מאוכל, מזכייה בלוטו או מכל דבר אחר. ההרגשה הזאת שאנחנו יכולים לכנות אותה "הרגשה טובה" או "התעלות" או "היי", היא למעשה הצפה של החומר הכימי הזה שנקרא דופמין.

אבל כמו שכל אחד יודע, לא כל הרגשה טובה היא שווה בעוצמתה. אפשר להרגיש טוב ברמה מתונה, ואפשר להרגיש טוב ברמה גבוהה כל כך שאנחנו יכולים לכנות את זה לפעמים "ריחוף", או ממש הרגשה שבא אנחנו "שוקעים" בתוך המצב שגורם לנו להרגיש טוב. ההבדל בין ההרגשות הוא ההבדל בכמות הדופמין המופרש בתוך המוח שלנו. אם מופרש הרבה דופמין - נרגיש שחרור גדול, ואם יופרש רק מעט - נרגיש רק מעט שחרור. ישנן הרבה דרכים שבהן אלוקים נתן לנו אפשרות לגרום לשחרור של כמות גדולה של דופמין, אבל בני האדם לא הסתפקו בכך ויצרו דרכים לגרום להצפה גדולה יותר, הצפה שלא ניתן לגרום בדרכים רגילות. אחת הדרכים לכך היא שתיית אלכוהול או שימוש בסמים אסורים, שלמרות השינויים ביניהם, הפעולה הבסיסית שלהן שווה: הם גורמים לכמות עצומה של דופמין להציף את המוח.

זאת הסיבה שהחולדה חוזרת ללחוץ על הדוושה שוב ושוב, זאת הסיבה שבגללה אדם שזכה בלוטו פעם אחת ינסה את מזלו שוב ושוב, וזאת בדיוק הסיבה בגללה אנחנו חוזרים לצפות בפורנו פעם אחר פעם. מה שמשותף לכל הדברים האלו הוא הרגשה טובה של דריכות, שחרור, רוגע והתעלות שנגרמים בגלל ההצפה של החומר הכימי הזה במוח שלנו.

אחרי שטעמנו את ההרגשה הזאת, אנחנו רוצים לחזור ולהרגיש אותה עוד ועוד, ולכן חוזרים לפורנו ולאוננות שוב ושוב, בין היתר מכיון שכמעט לא ניתן לשחזר את התחושה הזאת בצורה טבעית. בדיוק כפי שהסמים גורמים לכמות עצומה של דופמין להשתחרר במוח, הרבה יותר ממה שאפשר להגיע במצבי חיים רגילים, כך גם הפורנו גורם לשחרור כמות עצומה של דופמין, הרבה מעבר למה שאנחנו יכולים להגיע בדרכים רגילות.