י"ז סיון התשע"ז

5 דברים לזכור כשמגיעה התאוה‎

ה' לי לא אירא, מה יעשה ל.י   א.ד.ם

לא תירא מהם.
זה יעבור.
אדם לעמל יולד.
הכל דימיון.
הוא רק מחריב

1) בחומש דברים פרק כ, א-ד נאמר: "כי-תצא למלחמה על-אויביך, וראית סוס ורכב עם רב ממך - לא תירא מהם: כי-ה' אלוקיך עימך, המעלך מארץ מצרים... אל-יירך לבבכם, אל-תיראו ואל-תחפזו ואל-תערצו מפניהם. כי ה' אלוקיכם, ההולך עימכם להילחם לכם עם אויביכם, להושיע אתכם". ההתמודדות קשה? תזכור שזה לא התפקיד שלך להילחם את המלחמה. ה' ילחם לכם ואתם תחרישון. כל מה שעליך לדעת זה שלושה למ"דים: שאתה לא יכול, אתה צריך רק לרצות, ולבקש עזרה.

2) זה יעבור. מה שאתה מרגיש עכשיו את התאוה החזקה והבילבול, בעוד שעה קלה כבר תרגיש אחרת לגמרי. התאוה מגיעה בגלים... תרכין את הראש ותן לגל לעבור עליך בלי להתמודד מולו.

3) אדם לעמל יולד. אין מנוס. או שנעבוד את פרעה במצרים ללא כל תועלת, או שנעבוד את ה' ונרויח בעולם הזה ובעולם הבא. כמו שכתוב: "תחת אשר לא עבדת את ה' בשמחה וטוב לבב, ועבדת את אויביך...". כמה מחלות יש, ר"ל, עוני, בעיות בשלום בית, בעיות עם הילדים ר"ל, וכו' החיים הם לא פיקניק, אדם לעמל יולד. תבחר איפה אתה מעדיף להרגיש קצת קושי? איפה אתה רוצה להשקיע את הכוחות שלך, בעבודת ה' או לעבוד את פרעה?

4) כל התאוה הזאת הוא שקר אחד גדול. רבי נחמן קורא ליצר הרע "דימיון" כי הוא 99% דימיון ורגש, ורק 1% תענוג. ואחרי התענוג, כל הדימיון מתגלה כשקר וכזב.

5) לא רק שהוא שקר, אלא שהוא גם מחריב את הכל. הוא מרחיק אותנו מהמטרות שלנו, מהקב"ה, ממשפחותינו, מנשותינו ומעצמינו... הורס ומחריב את החיים, עד שלא נשאר כלום.