ט"ז אייר התשע"ח

השפעות מהעבר על ההתמודדות בהווה

אחת הסיבות שיכולות לגרום לאנשים לבעיות קשות זה אירועים טארומטיים מהעבר, בפרט אם הם לא טופלו אף פעם. יש כמה סוגים של טראומות שעוברים על אנשים, למשל לאבד אדם קרוב אבל מה שבעיקר נוגע אלינו זה חוויה של התעללות, ובפרט התעללות בילדות. התעללות יכולה להיות בשלושה סוגים, שלושת גרועים: התעללות פיזית, התעללות נפשית והתעללות מינית. בנוסף, אדם יכול לעבור טראומה אם הוא נחשף להתעללות באדם אחר, למשל אח שיודע על התעללות מינית באחותו, או בן שנחשף להתעללות פיזית באימו.

בעבר היה נהוג לחשוב שהתעללות בכלל, והתעללות מינית בפרט זה דבר נדיר יחסית, אבל היום אנחנו יודעים כי למרבה הצער זאת תופעה רחבה שחוצה מגזרים ותרבויות. המוני ילדים עוברים התעללות מכל סוג שהוא, רבים מהם עוברים התעללות מינית, וההשפעה של ההתעללות הזאת על נפשותיהם היא הרסנית ומסוכנת מאין כמוה. לא ניתן להפריז בהשפעה הקשה של התעללות, השפעה שעלולה להרוס את חייו של האדם שהתעללו בו, לגרום לו לכל מיני סוגים של הפרעות נפשיות כמו דיכאן, חרדות, התמכרויות ועוד. כל התעללות היא מסוכנת והרסנית, והחמורה שבכולן היא התעללות מינית. אדם שעבר התעללות מינית, משהו בנפשו נסדק, ומעבר לכך כמעט תמיד זה גורם גם לעיוות של התפיסה של כל העולם המיני.

מה שמחמיר את התופעה היא העובדה שכמעט תמיד ישנו קשר של שתיקה אחרי התעללות מינית, ולמרות שבשנים האחרונות נעשים מאמצים לגרום ליותר ויותר נפגעים לקום ולדבר, הרי שברוב הפעמים הנפגעים מעדיפים להמשיך לסבול בשקט מאשר לפתוח את הפצעים. יש לכך סיבות רבות, בהן החשש להיתקל בחוסר אמון - בפרט כאשר הפוגע הוא אדם מכובד, החשש מתגובה לא אוהדת - בפרט כאשר הפוגע הוא בן משפחה, ובכלל החשש מהסטיגמה של אדם שעבר התעללות מינית. אז האפשרות הנוספת היא פשוט להדחיק את הפגיעה עמוק עמוק בתוך הלב השותת דם ולנסות להמשיך הלאה כאילו שום דבר לא קרה. הבעיה היא שהפגיעה קרתה גם קרתה, הכאב אמיתי, ולמרות ההדחקה - הפגיעה ממשיכה ללוות את האדם הנפגע הלאה ומשפיעה על חייו בצורה קשה. הבעיה של ההדחקה היא לא רק בכך שהאדם שנפגע לא מתמודד עם הקושי, אלא שכעת הוא סוחב על עצמו משא שמכביד על החיים שלו, ופעמים רבות הנפגע גם מאשים את עצמו במעשיו של הפוגע. זה נשמע לא הגיוני, אבל הרבה אנשים שנפגעו מספרים שזה בדיוק מה שהם הרגישו במשך שנים ארוכות, עד שהם הגיעו לטיפול.

אם גם אתה עברת התעללות, בין אם זה פיזית או נפשית, ובין אם זה מינית, הדבר הראשון שאתה חייב לדעת זה שאתה לא אשם בשום פנים ואופן במעשיו של האדם שתקף אותך. הנקודה הזאת כל כך חשובה שצריך לחזור עליה פעם נוספת: זאת לא אשמתך שנפגעת!

הדבר השני שאתה צריך לדעת הוא שפגיעה בנפש היא כמו פגיעה בגוף, וישנן פגיעות שלא עוברות עם הזמן, עד שלא מטפלים בהן. למרות הקושי הטבעי, ולמרות הרצון להמשיך לשמור את הסוד הגדול הזה לעצמך, הדבר הנכון לעשות הוא בדיוק ההפך: לספר על כך לאיש מקצוע ולבקש עזרה. בדיוק כפי שאדם שנפגע באופן פיזי הולך לרופא שהוא איש המקצוע בתחום, כדי שיעזור לו וייתן לו את הטיפול שהוא זקוק לו, כך גם אדם שנפגע באופן נפשי צריך ללכת לאיש מקצוע שמכיר את התחום הספציפי הזה, כדי שיעזור לו וייתן לו את הטיפול שהוא זקוק לו. ישנם אנשי מקצוע שהתמחו בתחום ויש להם ניסיון רב בעזרה לאנשים שעברו פגיעה והעזרה שלהם כוללת גם את ההשלכות שיש לפגיעה על הנפש, כולל מצבים שבגללם הפגיעה הובילה לעיוות התפיסה של יחסי מין, צפייה כפייתית בפורנו, ואפילו משיכה להתנהגויות מיניות מסוכנות או מעוותות.

עבור טיפול נפשי כזה מומלץ מאוד לפנות לאיש מקצוע בתחום. אם אתה צריך עזרה לאיתור מטפל מתאים, אנא פנה אלינו באימייל: help@gye.org.il