סיפורו של הפתרון

רבים מהחברים כאן עובדים ומתקדמים לפי תכנית 12 הצעדים, שהיא תכנית כללית להתמכרויות מכל סוג שהוא, תכנית שטוענת שהבעיה של ההתמכרות איננה בעיקר פיזית וגם לא בעיקר נפשית אלא בעיקרה היא מחלה רוחנית (לא דתית אלא רוחנית). המעניין הוא שהתכנית הזאת פותחה כנגד התמכרות לאלהוכול, כאשר רוב המומחים בעולם טענו שזאת מחלה פיזית (כשהמוח מפתח תלות בחומר מסויים), או מחלה נפשית (אנשים שיש להם בעיות נפשיות), ופתאום כמעט משום מקום הגיעו אנשים שטענו שזה כמובן נכון והמחלה היא גם פיזית וגם נפשית אבל עיקר העיקרים היא מחלה רוחנית לכל דבר וענין. וכאשר טענו שהמחלה היא מחלה רוחנית - אז ברור שגם הטיפול והתרופה הם רוחניים נטו.

אז איך בכלל הגיעה השיטה הזאת לעולם? האמת שזה בכלל לא הטריד אותי כאשר הצטרפתי לתכנית וגם לא חודשים ארוכים אחר כך, כיון שחיפשתי תכנית שפועלת והתכנית פעלה. לא עניין אותי איך היא נולדה ומי המקימים שלה. גם לא מעניין אותי מה המציא את המכונית הראשונה ולא מי המציא את האנטיביוטיקה. זה עובד ואני משתמש בזה. אבל לאחרונה קראתי ספר נפלא על תכנית הצעדים ביהדות (ספר באנגלית בשם God of our understanding = אלוקים כפי שאנו מבינים אותו), ודי בהתחלה הוא מביא את הסיפור המלא של השיטה, לצד פרט שעבורי היה חידוש ממש ממש מרגש. את רובו המוחלט של הסיפור הכרתי מתוך הספר הגדול, אלא שבספר הגדול הסיפורים מסופרים בתפזורת ובספר החדש קראתי את זה בצורה כרונולגית שעזרה לי להבין קצת יותר מה היה לנו שם.

ובכן, הכל התחיל עם מר רולנד אזארד חבר סנאט של מדינת רוד איילנד שבארצות הברית שהיה אלכוהוליסט כבד מאוד, ובמהלך חיפושיו אחרי פתרון, הגיע לשוויץ אל הד"ר המפורסם מר קארל יונג שהיה מומחה גדול לאלכוהוליזם (הסיפור עם הרופא מופיע בספר הגדול בעמוד 25). בקצרה, אחרי טיפול ארוך מאוד, הוא שב והשתכר ואז חזר אל הרופא ושאל בכנות האם יש לו סיכוי. הרופא אמר שלמיטב הבנתו - מצבו חסר תקנה. הרופא ציין כי היו בודדים שהוא ראה מחלימים ממצב שכזה, והמשותף לכולם היה חוויה רוחנית אדירה ששינתה באחת את כל הרעיונות הרגשות והעמדות הישנות של הפציינט, והחלפתם בדרך חיים רוחנית לחלוטין. הרופא המליץ לו לנסות את הדרך ולהתפלל אל אלוקים שיעזור לו בכך. רולנד חיפש את הרוחניות והגיע לקבוצת אוקספורד שהיו לה הרבה מרכיבים רוחניים ואכן הוא זכה בשפיותו כאשר התחיל לחיות באורח חיים זה.

מספר שנים לאחר מכן, אלכוהוליסט אחר בשם אבי (סיפורו מופיע בקצרה בספר הגדול בעמוד 12) עמד בפני שופט שעמד להשליכו לכלא כיון שלא הצליח לפתור את בעיית השתיה שלו. בנו של השופט הכיר את רולנד והבין שהפתרון שהצליח עבורו - יכול להצליח גם עבור אבי, והוא הגיע ביחד עם רולנד לבית המשפט וביקשו שישחררו את אבי והם יפרסו עליו את חסותו. השופט קיבל את הבקשה ושחרר אותו, והוא החל באורח חיים רוחני וזכה אף הוא בשחרור מההתמכרות.

לאבי היה חבר בשם ביל והוא ניסה לשכנע אותו בדרכו החדשה, אך בלי לא אהב את הדת והוא התנגד. בשלב הזה אמר לו אבי את המשפט שהפך את התכנית מדתית לרוחנית והציע לו: "מדוע לא תבחר את האלקים לפי המושגים שלך?". ביל היה המום מכך אך הסכים לנסות וכך זכה גם הוא בשחרור מההתמכרות. מספר חודשים לאחר מכן הוא פגש את ד"ר בוב, שהיה אף הוא אלכוהוליסט חסר תקנה (סיפורו מופיע בספר הגדול עמ' 134) וכאשר גם הוא הצטרף לתכנית - הקימו שניהם יחדיו את החברותא הראשונה של ה AA (אלכוהוליסטים אנונימיים).

ולמה כל זה חשוב לי פתאום? בגלל שכאשר רואים את הרצף, מבינים שהיה אדם אחד עוד לפני ביל ולפני אבי שהבין שיש כאן מחלה רוחנית. מדובר כמובן בד"ר קארל יונג. כמעט שלושים שנה אחרי שהד"ר הציע את דעתו על המחלה ופתרונה, כאשר התכנית כבר בוצעה בהצלחה בכל העולם, הוא קיבל מכתב תודה מהשותף המייסד - ביל, שהודה לו על ההצעה שהיתה נשמעת מהפכנית והזויה בזמנו. בתגובה הוא קיבל מכתב מעניין שבו הד"ר מסביר את המחלה הרוחנית והוא כותב כך (בתרגום חופשי מאנגלית):

התשוקה של הפציינט לאלכוהול, היתה שווה ערך - ברמה נמוכה - לצימאון רוחני של המציאות שלנו לשלימות ובעצם להתאחדות עם אלוקים.

בהערה הוא מצטט את הפסוק מתהלים: כאייל תערוג על אפיקי מים, כן נפשי תערוג אליך אלוקים.

לא יודע מה זה אומר לכם, עבורי זה אומר המון.