כ"ז ניסן התשע"ח

נפילות במהלך המסע

נפילות זה כואב, אין מה לעשות. לפעמים נפילה אחרי נפילה גורמת לנו כאב גדול יותר בגלל ההרגשה של איבוד שליטה, ולפעמים נפילה אחרי הרבה זמן של נקיות גורמת לנו כאב גדול יותר בגלל התחושה של הפספוס הגדול. כך או כך, נפילות אחרי התחלת התהליך הן בדרך כלל כואבות אפילו יותר מאשר נפילות לפני שהתחלנו, וזאת בין היתר בגלל המודעות שלנו לעצמנו וכן בגלל הייאוש שהרבה פעמים אנחנו מרגישים, כשאנחנו אומרים לעצמנו "ניסיתי כל כך חזק ולא הצלחתי, אין לי סיכוי".

למעשה, הכאב הזה הוא דבר חיובי מאוד, כיון שהוא גורם לנו לעשות מאמצים להפסיק ליפול. בדיוק כפי שכאב פיזי נועד להרתיע אותנו מדברים שמסוכנים לנו, כך גם הכאב הנפשי נועד להרתיע אותנו ממעשים ומצבים שמסוכנים לנו. כאשר אדם נוגע באש, מערכת העצבים מפעילה את האזעקה ומכאיבה לו כדי שימשוך את היד במהירות. אנשים שנולדו עם בעיה במערכת העצבים ולא מרגישים תחושה של כאב, נמצאים כל הזמן בסכנה שהם עלולים להיפגע בלי לדעת על כך והם עלולים למות בגלל מצבים רפואיים פשוטים יחסית, בגלל שהם פשוט לא מודעים לכך שיש להם בעיה ולכן לא הולכים לבקש טיפול. נכון שלפעמים הכאב חזק מידי ואז יש צורך בסם הרדמה, אבל בחיי היום יום יש לכאב חשיבות גדולה בשמירה עלינו בריאים פיזית ונפשית. לכן אנחנו לא רוצים להדחיק ולשכוח את הכאב אלא להשתמש בו כדי לעזור לעצמנו שלא לחזור למצבים שמכאיבים לנו. הכאב של הנפילה צריך להיות הכוח המניע אותנו לקום ממנה, למרות הקשיים ולמרות הדכדוך הטבעי שיורד עלינו בעקבות הנפילה.

ישנם חברים שכאשר הם הגיעו והחליטו להפסיק את הנפילות ולקחו את העסק הזה ברצינות, הם הצליחו מיד "לעלות על הדרך" ולהפסיק את הנפילות לחלוטין. זה כמובן המצב הרצוי, אבל לא תמיד זה גם המצב המצוי. מי שלא הצליח לעלות על הדרך מיד, צריך ללמוד איך קמים מנפילה, ובעיקר להבין שעיקר החשיבות לא תלויה בשאלה האם הוא מצליח בפעם אחת להפסיק את הנפילות לחלוטין אלא בשאלה האם הוא יודע לקום גם מנפילות כואבות.

לא לחינם נאמר על "שבע ייפול צדיק וקם", כיון שמה שעושה את הצדיק למיוחד זה לא אם הוא מצליח לא ליפול אף פעם, אלא אם הוא מצליח לקום גם כאשר הוא נופל שוב ושוב, עד שהוא מצליח בסופו של דבר להגיע למצב שהוא לא נופל בכלל. מי שמעולם לא התנסה בנפילות לא מבין עד כמה קשה לקום פעם אחר פעם, אבל מי שניסה שוב ושוב יכול להעריך את הצדיק כי הוא יודע שאחרי הנפילה הרצון הטבעי הוא להיעלם ולהפסיק את ההתמודדות.

אם נפלת בתהליך, וגם אם נפלת יותר מפעם אחת, תשתמש בכאב כדי לקום ולהמשיך את התהליך, ואל תיתן לנפילה לייאש אותך.