כ"ו אלול התשע"ז

פורנוגרפיה היא שקר הרסני

בשנות החמישים של המאה הקודמת, החוקרים ד"ר טינברגן וד"ר מגנוס הצליחו לתעתע בפרפרים. השניים פענחו מהם הסימנים על כנפי נקבת הפרפר המושכים את בני זוגן הזכרים. הם יצרו פרפרי קרטון משלהם וקישטו את כנפיהם כדי שיראו כמו גרסה משודרגת של נקבות הפרפר. תבניות הכנפיים שלהן היו מבוססות על כנפי נקבות הפרפר הרגילות אך הם הוסיפו סימנים מגרים יותר, שלא ניתן למצוא בטבע.

הפרפרים הזכרים נפלו בפח. אף על פי שסביבם היו נקבות פרפר אמיתיות וזמינות הם ניסו להזדווג בעיקר עם חיקויי הקרטון. הם כמובן לא השיגו את רצונם, שהוא ההזדמנות להזדווג, אבל הם הונו בצורה כה משכנעת שגרמה להם להתעלם מנקבות הפרפר האמיתיות.

נשמע מוכר?

הניסוי של טינברגן ומגנוס מצביע על תופעה המתרחשת לצערנו גם בקרב אנשים. צפייה וצריכת פורנוגרפיה מפעילות את אותו מנגנון שקרי שהפעילו פרפריות הקרטון של צמד החוקרים. בדיוק כמו הפרפרים "שנפלו בפח" , צרכני פורנו מפתחים תשוקה ומשיכה אובססיבית לייצוגים נשיים ומיניים שאינם אמיתיים עד כדי החמצה של מערכות יחסים אמיתיות עם נשים אמיתיות.

פורנוגרפיה מציגה בפני הצופה מצג שווא, אוסף של שקרים בכל מה שנוגע למין ומיניות. כל הייצוגים והדימויים החזותיים המוצגים בה אינם אמיתיים, החל מהמראה החיצוני של המשתתפים, דרך הסיבות לקיום יחסי מין וכלה באופן בו הם מקיימים יחסי מין.

כך, הודות לעבודתם של מנתחים פלסטיים וקצת עזרה מתוכנת פוטושופ, הנשים בפורנו רחוקות מאוד מלייצג דמות של אישה אמיתית בשר ודם. הגוף שלהן לא נראה כמו גוף של אישה ממוצעת. וגופן מותאם בהתאם לדרישת הפנטזיות הגבריות ובהתאם לטרנדים בתעשיית המין. מעבר לכך, בעוד שאנשים "רגילים" מזדקנים, דימויים פורנוגרפיים לעולם אינם מזדקנים.

כתוצאה מכך, הצופים הנחשפים באופן קבוע לפורנו מושפעים לרעה מדימויי הגוף המוצגים בו. יש להם סיכוי גבוה יותר להרגיש רע לגבי המראה שלהם עצמם ולמראה של בני זוגם, זאת אפילו לאחר חשיפה לפורנו "רך".

הבעיה עמוקה יותר ממראה חיצוני בלבד. ברוב סוגי הפורנו האדם אינו שווה יותר מסך חלקי גופו. אנשים(ובעיקר נשים) מצטמצמים להיות גוף בלבד, כלי לסקס. אין שום התייחסות לאופי, למחשבות או לרגשות של אותן דמויות, אין זה משנה אם הם מצחיקים, חכמים ,נחמדים או מעניינים. במרוצת השנים, חצתה הפורנוגרפיה את הגבולות וזלגה לתרבות המיינסטרים. התכנים החזותיים בטלוויזיה, בקולנוע, במגזינים ובפרסומות נעשו מיניים ובוטים יותר ויותר. כך, לא מפתיע לגלות שכאשר בני נוער נחשפים למדיה בעלת אופי מיני (פרסומות, סדרות טלוויזיה וכדומה), גם הבנים וגם הבנות מפנימים באופן חזק ומובהק שנשים הן אובייקט מיני.

פורנו מעוות לחלוטין את התפיסה של הצופה לגבי יחסי מין. הצופה לא יודע שסצנת פורנו ממוצעת, באורך 45 דקות, דורשת שלושה ימי צילומים והפקה. הצופה מרגיש שכל מה שראה על המסך קרה ברצף וללא הפסקה. במציאות יחסי מין נראים ומתרחשים אחרת לגמרי כך שנוצר פער בין מה שהצופה רואה על המסך ומה שהוא חווה בחיי המין האמיתיים שלו. הפער הזה עשוי בקלות להשפיע על התפיסות של הצופה לגבי מין בכלל ועל הציפיות שלו מבן/ת הזוג, מתוך הרצון להתנסות ולהידמות למה שמוצג על המסך. מעבר לכך, בפורנו נראה שכל מעשיו של הגבר גורמים לאישה עונג, זאת למרות שרוב האקטים המיניים המוצגים הינם משפילים ואלימים. הצופה שמושפע ממה שרואות עיניו יכול בקלות לחשוב שאלו אקטים מיניים לגיטימיים.

מפתה לחשוב שפורנוגרפיה היא רק עוד חוויה מינית. לא טובה או גרועה מכל חוויה מינית אחרת, שהרי התחושה די דומה. אולם, חושינו יכולים לתעתע בנו.

לצורך ההמחשה, דמיינו שהרגע סיימתם ריצה ביום חם. אתם נכנסים לביתכם ועל שולחן המטבח עומדות שתי כוסות, האחת מכילה מי ברז רגילים והשנייה מכילה מי מלח. שתי הכוסות נראות אותו הדבר, ושתיהן מכילות מים. אך בעוד ששתיית כוס אחת תרווה את צימאונכם ותחזיר לגופכם נוזלים, שתיית הכוס השנייה תגרום לגופכם להתייבש אפילו עוד. מדוע רעיון זה תקף לגבי מערכות יחסים אמיתיות ופורנו?

פורנו מלא ברעיונות ואמונות שהם ההפך המושלם לאלו שמערכות יחסים אמיתיות, יחסי מין מציאותיים ואהבה מתבססים עליהן.

מערכת יחסים בריאה בנויה על שוויון, כנות, כבוד ואהבה. בפורנו האינטראקציות בין המשתתפים מבוססות על שליטה, חוסר כבוד, התעללות, אלימות וניתוק. אפילו חווית הצריכה של הפורנו היא ההפך מחוויה של מערכת יחסים רומנטית אמיתית. מערכת יחסים אמיתית מבוססת על חיבור רגשי, אמון ובילוי זמן משותף - אפשר לחוש ולהרגיש את האדם שלצידכם, ניתן להריח אותו ולשמוע את צחוקו. התענוג הפיזי שבקיום יחסי מין הינו חלק מהחוויות המשותפות בין בני הזוג. לעומת זאת , בפורנוגרפיה אין צורך ליצור קשר עם אדם אחר. מין נחווה כפעולה שנעשית לבד דרך צפייה באנשים אחרים מבצעים אקטים מיניים שונים, בחיפוש מתמיד אחר גירוי חזק יותר בצורה של דימויים חדשים, ש"מפתיעים" את הצופה ואף מזעזעים אותו.

ככל שאדם צורך יותר פורנוגרפיה, חווה באמצעותה מין ומקבל את הרעיונות, התפיסות והדימויים המוצגים בה כך גובר עבורו הקושי לקיים מערכת יחסים אמיתית או אפילו חיי מין אמיתיים.

כמו שלמדו הפרפרים, פורנוגרפיה לא רק מטעה אלא גם מונעת מאיתנו לקיים את מערכות היחסים האמיתיות אותן היא מנסה לחקות (ראו "פורנו הורג אהבה"). מסתבר שדייט עם חתיכת קרטון זה לא משהו בכלל.