ז' ניסן התשע"ז

ומה עם פסיכולוג?

בעקבות השיתופים על כך היום בקבוצה, חשבתי לכתוב מעט על הדברים מהזווית ראיה שלי. אני הגעתי אל הצעדים דרך פסיכולוג, איש ישר דרך ויקר שלא היסס לשלוח אותי לתכנית אחרת גם במחיר הפסד הפרנסה שלו, כיון שהוא ידע שזה מה שיועיל לי. הוא אמר לי מפורשות שאם אני הולך לצעדים אני לא צריך לחזור אליו, ורק לכן המשכתי להגיע אליו כל שבוע, כי האמת שבו דיברה אליי. אחרי חצי שנה של טיפול פסיכולוגי לקחתי הפסקה ומאז אני מגיע רק כאשר יש צורך מיוחד.

האם הפסיכולוג הוציא אותי מההתמכרות? בודאי ללא שום ספק. האם הטיפול הפסיכולוגי הוציא אותי מההתמכרות? בודאי שלא. כן, ההמלצה של הפסיכולוג על דרך הצעדים שינתה את חיי, אבל הטיפול הפסיכולוגי לא היה יכול בשום פנים ואופן לעשות את אותו דבר. קיבלתי המון מהטיפול הפסיכולוגי כיון שההתמכרות שלי איננה הבעיה היחידה, ועזר לי מאוד לחפור למעמקי הנפש ולטפל במה שמצאתי שם. אם היה לי מספיק כסף וזמן, הייתי ממשיך גם היום בטיפול פסיכולוגי כי אני חושב שהרווח מכך הוא רב ביותר. אבל כל זה הוא רק כתוספת על הטיפול המרכזי והעיקרי - דרך הצעדים.

בקבוצות בהן השתתפתי בחו"ל נראה היה שלכל חבר יש פסיכולוג אצלו הוא מטופל, ומשיחות עולה שהפסיכולוגים תומכים בדרך הצעדים ומבינים את תפקידם כמשלימים ומטפלים בשלל הבעיות הנוספות. זהו מצב אידיאלי כי כך ניתן להינות משני העולמות: גם להיות בצעדים וגם לקבל טיפול פסיכולוגי, מבלי שהפסיכולוג ינסה להפסיק את הצעדים, ומבלי שהקבוצות ישפיעו להפסיק את הטיפול הפסיכולוגי.

היכן עזר לי הטיפול הפסיכולוגי? אתן שתי דוגמאות. בזמן השימוש קיימתי יחסים גם עם גברים והדבר הטריד אותי, בשאלה מה זה אומר עליי. אצל הפסיכולוג הגענו לשורש הדברים והבנתי את החסכים שיש בי שגרמו לי להימשך גם לגברים וכך יכולתי להשתחרר מההרגשה המבלבלת שליוותה אותי (למשיכה עצמה לא התייחסתי כיון שהיא לא היה מעשית במילא בזמן ההחלמה). גם בתוך הבית היו לי (ויש לי) דברים לא פשוטים לעבור ואחד מהם הוא היחסים המורכבים ביני לבין אשתי בגלל כל שנות השימוש בתאווה, מה שגרם לתלות קשה בין שנינו. לכך היינו צריכים טיפול פסיכולוגי (גם פרטי וגם זוגי) שיעזור לנו ליישם את הדברים של התכנית בתוך החיים עצמם.

אז נכון שעשיית התכנית והצעדים השפיעה בצורה מדהימה על כל החיים, אבל זה לא אומר שאין לי צורך ללכת ברופא כאשר כואבת לי השן, או שאין לי צורך בפסיכולוג כאשר יש לי בעיה הדורשת טיפול.

כמובן לא מדובר בהמצאה שלי, ובספר הגדול (ספר הבסיס לתכנית הצעדים) בפרק של "המשפחה לאחר מכן" נכתב כי למרות שהתכנית עוזרת גם לריפוי פיזי וגם נפשי, אבל מי שצריך רופא או פסיכולוג - שלא יהסס ויפנה לקבלת עזרה נוספת. "אלוקים העניק לעולם שפע של רופאים טובים, פסיכולוגים ומומחים מכל הסוגים. אל תהסס להביא את בעיותיך הבריאותיות בפני אנשים אלו. נסו לזכור שלמרות שאלוקים עיצב ניסים למעננו, אין עלינו להפחית מערכו של רופא טוב או פסיכיאטר".