זה אמיתי: אני המפתח

קראתי את הסיפור הזה הרבה יותר מידי פעמים, אבל מסתבר שהוא נשאר נכון וימשיך לפעול גם כאשר אני מכיר אותו בעל פה. בספר הלבן (ספר הבסיס לתכנית הגמילה מהתמכרות למין בשיטת 12 הצעדים), ישנו סיפור בשם "אני המפתח" (ע' 133 בהוצאה החדשה). קראתי אותו כאשר הייתי צריך, הקראתי אותו לחברים שהיו זקוקים, למדתי אותו לבד וביחד, חשבתי עליו והייתי בטוח שאני מיישם אותו, אבל מסתבר שלמרות הכל - אני נותר המפתח, מה שאומר שיש לי עוד הרבה מה לעשות בעסק הזה.

הרעיון של הסיפור הוא שכאשר אני צודק (באמת!) ורוצה מאוד לשנות את מי שמסביבי שיתחיל לעשות את מה שאני רוצה או מה שאני חושב שנכון עבורו לעשות, אז יש לי דרך מאוד פשוטה לעשות את זה: להשתנות בעצמי... נכון שאני כאן זה שכאילו צודק, אז ברור שאני רוצה לשנות את הזולת, אבל אם אני מוכן לוותר על האגו ולעזוב את הטעויות של השני ובמקום זה להשתנות בעצמי - זה הסיכוי היחיד שלי שהמצב ישתפר.

הענין הוא שהשתמשתי בזה הרבה פעמים בתור "טריק". זה עבד בערך ככה: אני צודק, אשתי טועה. אני לא יכול לשנות אותה אז אני יהיה יותר צדיק וככה היא תשתנה. הבעיה היא שזה לא ממש עבד, כי במצב הזה הגישה שלי לא באמת השתנתה, ולא באמת הבנתי שאני המפתח, אלא שפשוט ניסיתי לשנות אותה בדרך קצת שונה מהרגיל, אבל עדיין הייתי תקוע בתוך הראש שלי עצמי עם האגו שלי. כדי שהעסק הזה יעבוד, אני צריך באמת להפסיק לצפות לכל שינוי אפשרי, ובאמת להתמקד רק בעצמי ובחלק שלי בסיפור. אם מישהו אחר יחליט לעשות שינוי בעצמו בעקבות כך - זה בפירוש לא הכוונה שלי כאשר אני לוקח אחריות.

ביום שישי היתה לי הזדמנות לכך. נכנסתי שוב לתוך דרך ללא מוצא, כשבעצם כל התגובות שלי מונחות כדי לשנות את אשתי (המקום הכי קשה לקחת אחריות כמובן...). שנתיים ושלושה חודשים בהחלמה, אבל עדיין לא הבנתי באמת איך זה עובד. כל פעם שאמרו לי לזוז ממקומות שבעייתים עבורי, זה היה מתוך חריקת שיניים וציפיה שהיא תשתנה. הפעם זה היה אחרת, זזתי בשקט, בלי ציפיות, לא טרקתי דלת ולא עשיתי מוניפולציות, לא המתנתי שהיא תעשה את המהלך הבא, אלא זזתי כדי שאני אוכל להירגע. הדגש היה עליי, לא עליה.

כאשר הבנתי שאני המפתח לשלווה שלי, התגובה שלה לא היתה הדבר החשוב הבא, כי מה שהיה חשוב זה אני. כאשר באמת הבנתי שאני המפתח, סובבתי את המפתח והדלת נפתחה. פתאום היה שקט אמיתי שהביא איתו מסר: אני עושה את הדבר הנכון.

האם גם היא הגיבה בשינוי גישה? זאת שאלה לא רלוונטית. אני המפתח ואני זה שצריך להשתנות.