כ"ו תשרי התשע"ח

מה מדליק אותי?

לפעמים זה יכול להיות ממש ממש מוזר. אני ביום טוב, מחובר, השמים כחולים והציפורים מצייצות (זה סתם נכתב כדי שיהיה מעניין...), ופתאום משום מקום, בום טראח! אני מרגיש את התאווה מגיעה לביקור. היא לא דופקת בדלת בצורה מנומסת ושואלת אם אני מוכן לתת לה להיכנס היום, ממש לא. היא פשוט נכנסת, מתרווחת במקומה ומתחילה לתפוס פיקוד על העסק. החושים שלי נדרכים, אני מרגיש עוררות, המחשבות שלי מתחלפות בפנטזיות, ובתוך שניות אני עומד על קצה הצוק ומתנדנד קדימה ואחורה במחשבה ההזויה: אולי כדאי להתרסק לחתיכות והפעם זה יהיה כיף?

מאיפה לעזאזל זה הגיע פתאום? לא מדובר על מצב שבו אני נתקל באיזה תאווה מאוד מפורשת, או לחילופין ביום שבו הכל לא הולך לי ואני מחפש מפלט זמין וקל לברוח אליו ולשכוח מהכל, אלא על זמן שבו לכאורה אין לי שום סיבה הגיונית ללכת לתאווה וגם לא נראה שום דבר שיכול היה להיות טריגר עבורי.

בספר הלבן (ספר הבסיס לשיטת 12 הצעדים לגמילה מהתמכרות למין) כתוב שאנחנו פשוט יצרנו לעצמו אין סוף "מנגנוני הפעלה" שמדליקים אותנו, למרות שאנחנו בכלל לא מודעים לכך. יש הרבה דברים שלוחצים לנו על הכפתורים מבלי שאנחנו רואים שזה קורה, אבל התוצאה היא מיידית וברורה. זה יכול להיות כל דבר שהוא החל ממראה, קול, ריח, מקום מסויים וכן הלאה. אבל איך זה עובד?

כרגיל, הטוב ביותר הוא להבין את זה במושגים של מחלה רגילה לכל דבר וענין. בדיוק כפי שאנחנו מנסים להבין מה גורם לאדם לחלות בסוכרת או בסרטן (ולא מסתפקים בחיפוש המקום בו יש לנו צורך להתחזק מבחינת תורה ומצוות), כך גם במחלה הזאת, מחלת ההתמכרות.

בספר The Addicted Brain מובא בפירוט מחקר שנערך על עכברי מעבדה, והוא יכול לשפוך אור על מנגנוני ההפעלה שלנו. המחקר היה פשוט: לקחו עכברים וחיברו להם מחט שהזרימה סם ממכר למוח שלהם, בכל פעם שהם לחצו על ידית שהיתה בכלוב שלהם, אלא שביחד עם אספקת הסם הופעל גם רעש ספיצפי או אור מסויים שנדלק בתא בכל פעם בו הם לחצו על הידית. כמובן, העכברים נהנו מאוד מהסם ולחצו שוב ושוב ושוב עד שהפכו למכורים. בשלב מסויים הפסיקו את אספקת הסם, העכברים המשיכו ללחוץ על הידית בתקווה לקבל את המנה שלהם, עד שלבסוף התאיישו.

אחרי שעברה תקופה בה העכברים "נגמלו" מהסם שלהם, השמיעו להם שוב את אותו רעש שהופיע בכל פעם בו הם קיבלו את הסם שלהם. מה שהעכברים עשו כשהם שמעו את הרעש היה לרוץ שוב ללחוץ על הידית, זאת למרות שהם כבר "יודעים" שהלחיצה על הידית לא תזרים להם את הסם אליו הם משתוקקים. מה שהתרחש זה בעצם שהתת-מודע שלהם פעל והניע אותם לעשות פעולה שהיא נגד המודע שלהם. התת מודע כמובן חזק יותר מהמודע, ולמרות שבמודע השכל אומר שאין טעם ללחוץ שוב על הידית, התת-מודע גורם ללחיצה אוטומטית.

לכל אחד מאיתנו יש כל מיני קולות פנימיים או חיצוניים שהפכו להיות מנגנוני הפעלה. חלקם מוכרים לנו (מראה תאווה מסויים) וחלקם נמצאים רק בתת-מודע שלנו. אלו שאנחנו מודעים להם, קל יותר להתמודד איתם כי אנחנו יכולים להימנע מלהפעיל אותם, אבל אלו שנמצאים בתת-מודע, אין לנו דרך לדעת שהם בכלל קיימים, ולכן הם מסוכנים כל כך. לכן יכול להיות יום טוב שאין בו לכאורה שום דבר "מדליק" ובכל זאת הכפתורים שלי נלחצים. זה יכול להיות מקום מסויים, תקופה במעגל השנה, ריח ספיציפי, מילה ששמעתי או כל דבר אחר.

עם הטריגרים הפנימיים האלו אין לי דרך להתמודד בצורה ישירה, ולכן אני צריך לחיות את ההחלמה 24/7. רק כשאני מחובר ומודע לחוסר האונים שלי, אני יכול לפנות לכח גדול ממני ולבקש עזרה. לבדי לא אוכל, אבל ישנו אחד שלו מלא הכח, מי יתן ואמצאנו היום.