כ"ט תמוז התשע"ז

אקסטרים רגשי, לא לבעלי לב חלש

מאז ומעולם הייתי רגיש בצורה יוצאת דופן. לקח לי הרבה זמן להבין שמה שאני מרגיש וחווה לא חייבת להיות המציאות לאשורה. לקבל את העובדה הבסיסית כל כך, שרגשות אינן עובדות. זה יכול להיות בכל שטחי החיים. אירועים החורגים מן השגרה במעט עלולים לסחוף אותי למחוזות רחוקים. במשך השנים ובמיוחד עם המודעות העצמית שגרמה התכנית אני מצליח לראות כיצד המנגנון הזה פועל וכיצד מתפתחות בתוכי סערות רגשיות.

כפועל יוצא מכך היה מתבקש מאד שאתרחק מכל דבר שיכול לטלטל אותי רגשית. דא עקא שפתאום התברר לי שאני נמשך דווקא לדברים מסוג זה. יותר מדי פעמים מצאתי את עצמי צופה בסרטוני זוועה מבית היוצר של דאעש או בכאלו הסוחטים דמעות. רפרטואר השירים האהוב ביותר שלי מורכב גם הוא מסגנון עצוב ודכאוני, מסוג שמסוגל לסחוט את לשד רגשותי ודמעותי. פתאום הבנתי שאני פשוט מכור לכאב רגשי. מסתבר שיש קוים מקבילים בין הבריחה לתאווה ולכאב רגשי. זהו אותו כוח שמושך אותי לנפילה רגשית ולאלמנטים תאוותניים.

למעשה זה די מבלבל כיון שכיהודי שומר תורה ומצוות יש משקל חשוב לעבודת הלב. מבחינה כלשהי ניתן לומר שהמדד לעבודת ה' הוא ההתלהבות והרגש. הפירוש שהורגלתי לתת לדברים כל השנים היה שככל שאני נכנס למצב רגשני עמוק יותר כך אני עושה את זה טוב יותר. אם אפשר לבכות בתפילה כי אז הצלחתי לעשות את זה, הרי כידוע שערי דמעות לא ננעלו, הרבה פעמים הייתי מודד את רמת הרוחניות ועבודת ה' שלי לפי רף הרגשות שהצלחתי להגיע אליו.

היום אני יודע ששפיטה על פי רגשות לא ממש משקפת את האמת, יכולה להטעות ואף מסוכנת לפעמים. אני לומד לשמור על עצמי מפני רגשות שליליים גם אם הם נראים חיוביים לכאורה. המבחן הוא לאן זה לוקח אותי. אם כתוצאה מהיסחפות רגשית אני מאבד את כושר השיפוט שלי והתפקוד שלי נפגע זה כנראה לא טוב. מה שנראה רע ומרגיש רע הוא כנראה גם רע.

בימים טרופים אלו זה הולך וגובר. הסחרחורת המטלטלת של אימה ופחד יכולה להכניס אותי מהר מאד לכאוס רגשי מסוכן. אני מרגיש איך אני נמשך לחפש את הידיעות המסעירות ביותר. איך היד מושטת לכתבות מחרידות על הפיגוע. משהו לא טוב בתוכי רוצה את הריגוש הזה של המתח והכאב. התחושה שאחרי הזוועה לא רחוקה כל כך מאותן תחושות מרוקנות של אחרי צפיה בתאווה. זה משאיר אותי חסר אונים בלי כח לניהול חיים תקין וזה לא טוב.

אם חפץ חיים אני עלי לשמור על שפיות רגשית ולברוח מכל דבר שיכול לערער אותה. השפיות הזו היא הדבר ששומר על כל החיים כולם, הרוחניים והגשמיים. אין לי ממש יכולת לשנות את המצב בחוץ אבל יש לי את היכולת לשנות אותו בפנים, בתוכי. אסור לי להכנס לספורט אקסטרים רגשי זה מסוכן מדי בשבילי.