י' ניסן התשע"ז

מעבדות לחירות - הרב ד"ר אברהם טברסקי

דברים שאמר הרב ד"ר אברהם טברסקי, בכנס השנתי השלישי של שמור עיניך:

אנחנו אומרים על פסח שהוא 'זמן חירותנו', זה לכאורה נראה כמו יום העצמאות של היהודים, אבל פסח זה לא יום העצמאות. ביום העצמאות יש תהלוכות מסיבות וזיקוקים וזהו. מי שמע על יום העצמאות שנמשך 7 ימים שבהם אסור לאכול את זה ואסור לעשות את זה, זה קצת יותר מדאי. אבל בואו נניח שפסח הוא כן יום העצמאות שלנו שנמשך 7 ימים, הרי כל ליל שבת אנחנו עושים קידוש 'זכר ליציאת מצרים', תפילין, וציצית גם 'זכר ליציאת מצרים', כמעט כל המצוות קשורות לזכירת יציאת מצרים, זה קצת יותר מדאי בשביל 'יום העצמאות'.

היה בחור צעיר שהיה מכור לסמים שבא אלי למרכז ההחלמה ב'פיטסבורג', הוא התחיל להחלים אצלנו, אבל ידעתי שאני לא יכול לשלוח אותו חזרה ל'ניו-יורק' כי ברגע שהוא יהיה שוב עם החברים שלו הוא ייפול חזרה להתמכרות. הוא בא אלי יום אחד וביקש לחזור להורים שלו הביתה לעשות יחד איתם את 'ליל הסדר'. אחרי פסח הוא חזר ואמר לי שכאשר אבא שלו התחיל לומר "עבדים היינו" הוא עצר אותו ושאל: "אבא אתה יכול לומר על עצמך "עבדים היינו"? אני יכול לומר לך מה זה אומר 'להיות עבד', כי כל השנים הללו שבהם הייתי בהתמכרות הפעילה הייתי עבד, איבדתי את הבחירה שלי, עשיתי בחיי דברים שמעולם לא העליתי על דעתי שאני מסוגל לעשות אותם, אבל הייתי מוכרח לעשות אותם כי ההתמכרות שלי דרשה אותם ממני.

באותו זמן הבנתי למה יש לנו כל כך הרבה מצוות שנועדו להזכיר לנו את 'יציאת מצרים',

אתה יכול להיות עבד לפרעה, אתה יכול להיות עבד לאלכוהול, אתה יכול להיות עבד להימורים, אתה יכול להיות עבד לסמים, אתה יכול להיות עבד לאוכל, אתה יכול להיות עבד למין, אתה יכול להיות עבד לכעס, אתה יכול להיות עבד לכסף, אתה יכול להיות עבד לכבוד, אתה יכול להיות עבד לכל דבר.

והסיבה שיש לנו תזכורת ליציאת מצרים כל כך הרבה פעמים, היא כדי למנוע מאתנו להפוך לעבדים.

ב 1961 הלכתי למפגש הראשון שלי ב AA (אלכוהוליסטים אנונימיים) והבנתי באותו זמן שב AA לא מדברים על אלכוהול, וכך גם ב SA (מכורים למין) לא מדברים על מין ובNA (מכורים לסמים) לא מדברים על סמים. מה שתכנית 12 הצעדים עושה זה לעזור לאדם לשנות את עצמו. בפגישה שלי אז שמעתי אדם שחגג את השנה ה – 35 שלו של מפוכחות מההתמכרות שלו לאלכוהול, והוא אמר "האדם שפעם הייתי שתה, והאדם שפעם הייתי ימשיך לשתות גם היום".

באותו רגע הבנתי את הרמב"ם שאומר בהלכות תשובה שאומר "מה זה תשובה? עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא עוד". והמפרשים שואלים איך יכול להיות שה' יעיד על אדם שלא ישוב לחטא הזה עוד, כאשר עדיין יש הרי לכל אדם בחירה? אלא שהבנתי שהרמב"ם לא אומר שה' יעיד על האדם שהוא לא יעשה שוב את העבירה הזאת, עבירה תמיד תקרה כאשר האדם נמצא במצב שהוא 'ראוי' לעשות את העבירה הזאת, הרמב"ם אומר שאדם שחטא, כדי לחזור בתשובה לא מספיק שהוא יתחרט על מעשיו, הוא צריך להשתנות, הוא צריך להפוך לאדם שאינו נמצא במצב לעשות את העבירה הזאת. אם אדם עשה עבירה, והוא שינה את עצמו כך שהוא לא נמצא במצב ההוא שהביא אותו לחטוא, זה נקרא לעשות תשובה. ייתכן שהוא ייפול בעתיד מהמצב הזה ויחזור למצב הקודם, וייעשה שוב את העבירה הזאת, אבל ה' מעיד עליו כאשר עשה תשובה שהיום הוא השתנה והוא היום במצב אחר, ואם יישאר במצב שלו היום בשעת התשובה הוא לא ייעשה שוב את העבירה הזאת.

אתם יודעים ש"ביל ווילסון" פיתח את 12 הצעדים, אם הוא היה חי היום הייתי תובע אותו בבית המשפט על גניבה מספרי המוסר שלנו.

"יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו" – מדובר על כל אדם בעולם, אין יוצא מן הכלל הזה, בין אם הוא בן תורה רב למדן או לא, לכל אדם יש יצר הרע שמנסה להרוס אותו, ואין שום דרך להימלט ממנו "ואלמלא הקב"ה עוזרו לא יכול לו". בכל אחד מהצעדים אם נבדוק נגלה דברי מוסר, הכל שם זה ספר מוסר, ואם כן לא מובן מדוע יש אנשים שלמדו מוסר כל חייהם ועדיין התמכרו לדברים הרסניים, למה ספרי המוסר לא עזרו להם ורק הצעדים עזרו להם? התשובה היא שאם היינו לומדים מוסר כמו שר' ישראל מסלנט למד מוסר זה היה עוזר לנו, אדם שיוצא ממפגש של 12 הצעדים ויודע שאם הוא יעזוב את התכנית הזאת הוא ימות התכנית תעבוד בשבילו. כמו שאנחנו אומרים בתפילה "כי הם חיינו", האם אנחנו ממש מתכוונים לזה? אם אדם היה יוצא משיעור מוסר בידיעה שאם הוא יעזוב את המוסר הוא ימות, המוסר היה עובד בשבילו. זה העוצמה בתכנית 12 הצעדים, כשאני מבין שהחיים שלי תלויים בזה.

אז בשביל עצמי, תכנית 12 הצעדים עזרה לי להבין איך ללמוד מוסר כמו שצריך, ואני מאמין שלעבוד את התכנית להשתתף בפגישות ולעשות כל מה שהתכנית אומרת לעשות, ואגב יש משפט אחד לא מדויק בתכנית – המשפט שאומר "חצי עבודה לא תיתן חצי תוצאה", זה יכול לתת רושם שלעשות את התכנית ב 90% זה יותר טוב, אבל האמת היא שגם לעשות את התכנית ב 90% לא ייתן תוצאה, רק כשעושים אותה בצורה מלאה – ב 100% אז זה עובד ורואים תוצאות ושיפור.

אז תכנית 12 הצעדים לא רק עוזרת לך לשלוט על ההתמכרות שלך, אלא גם מאפשרת לך להפוך להיות האדם שאתה אמור להיות. וזאת הסיבה שתכנית 12 הצעדים טובה לכולם, גם לאנשים מכורים וגם לאנשים שאינם מכורים.