כ"ה תשרי התשע"ב

פעילות גופנית – הצעד ה-13

פעילות גופנית – הצעד ה-13

כשאנו מדברים על החלמה ובריאות רגשית, גופנו הוא מרכיב חשוב במשוואה. שינה מספקת, אכילה נכונה ובמיוחד התעמלות, מוסיפים למיקוד הרוחני שלנו ולרווחה הרגשית הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב.

לעתים קרובות ההתמכרות שלנו ניזונה מחוסר איזון רגשי עמוק בתוכנו. מכורים, כאשר הם מדוכאים או לחוצים, יברחו לסם המועדף עליהם – במקרה הזה, תאווה. פעילות גופנית יכולה להועיל מאוד להשקיט חרדות, לחץ ודיכאון, שעל פי המדענים נוצָרים הרבה פעמים בשל חוסר איזון של נוירוטרנסמיטורים במוח. התעמלות משפיעה לא רק על  אנדורפינים (ההורמונים שגורמים לנו להרגיש טוב), אלא גם מגבירה את רמות הסרוטונין והדופמין, ויוצרת מצב מאוזן יותר. הדבר הזה מייצר את התופעה הידועה בשם "היי של מתעמלים", מפחית חרדות ומייצר תחושת רוגע באופן כללי.

כולם שמעו על תכנית 12 הצעדים המפורסמת להתמודדות עם התמכרויות. יש מומחים המכנים התעמלות בשם "הצעד ה-13". בכל רמות המאבק/ההתמכרות, כדאי מאוד לעסוק בהתעמלות ובפעילות גופנית על בסיס קבוע, מספר פעמים בשבוע לכל הפחות. הניסיון מראה כי סדר קבוע של התעמלות יכול לעזור מאוד במלחמה בהתמכרות, ובמיוחד בהתמודדות עם העצבנות והלחץ המלווים את תופעות הגמילה.

הוכח כי התעמלות יומיומית משפיעה על המכור באופן חיובי גם במובנים נוספים. למשל, כאשר אנחנו בהתמכרות פעילה, אנחנו בקלות יכולים לאבד את סדר היום ומבנהו, ולהרגיש חוסר משמעות. התעמלות קבועה ממלאה את הזמן ומעסיקה את המחשבה. הוכח כי התעמלות מעלה ערך עצמי וביטחון עצמי. בנוסף נמצא, כי המשמעת העצמית הנדרשת והנלמדת כאשר עוסקים בפעילות גופנית קבועה "זולגת" גם לתחומי חיים אחרים ויכולה לעזור לשנות הרגלים רעים. התעמלות משפיעה השפעה חיובית על שינה ותפקוד קוגניטיבי ומפחיתה תשוקות. היא משפרת את איזון הגוף-נפש ומפחיתה תופעות של מחלות. הפעילות הגופנית מספקת שחרור בריא לתסכולים, אכזבות, כעסים ואנרגיה שלילית, וגורמת לנו לחוש יותר שמחים באופן כללי. אנשים שמתעמלים הם אנשים אופטימיים ושמחים יותר מאלו שמנהלים חיים ללא פעילות גופנית. מחקרים נוספים טוענים כי שריפה של 350 קלוריות, שלוש פעמים בשבוע, בפעילות מוגדרת הגורמת להזעה יכולה הרבה פעמים להפחית תופעות של דיכאון באותה יעילות של תרופות נוגדות דיכאון.

פעילות גופנית מכל סוג שהוא יכולה לסייע לכם לחזק את עמידתכם מול נטיות ההתמכרות – בין אם מדובר בריצה, רכיבת אופניים, הליכה או חדר כושר (בהנחה שזהו חדר כושר כשר, אחרת זה יהיה יותר מזיק מאשר מועיל).

הרבה פעמים אנחנו משכנעים את עצמנו שאנחנו עייפים מדי, או שאין לנו מספיק אנרגיה בשביל להתחייב לפעילות גופנית סדירה. הדרך היחידה להתגבר על דפוס החשיבה הזה היא פשוט לעשות. התחילו להניע את גופכם. אולי לא מתחשק לכם לצעוד או לרוץ, אבל אם תכריחו את עצמכם לצאת מהבית ולצעוד על המדרכה, לפני שתרגישו כבר תהיו בחזרה בבית, מתנשמים ומתנשפים ומרגישים מלאי חיים. במילים אחרות, זה לא שיום אחד תרגישו נהדר ותחליטו לצאת לרוץ או לצעוד – הסדר הוא הפוך. קודם צריך לצאת ולעשות את זה, על אף ההתנגדות, ואז אפשר להביט לאחור ולראות איך השגרה החדשה הכניסה חיוניות לחייכם ועזרה לכם להישאר נקיים.