כלי 9 – קפיצת אמונה: מסע בן 90 יום

כלי 9 – קפיצת אמונה: מסע בן 90 יום

שמונת הכלים הקודמים עסקו בעיקר בצדדים שונים של ההתמודדות, אבל באופן כללי, לא התעסקנו בהתמודדות עצמה, אלא בחלקים אחרים של חיינו שהשינוי בהם יכול להשפיע באופן עקיף על הבעיה המרכזית שלנו. כך, למשל, התעמלות או מימוש עצמי, ואפילו רישום לאימייל יומי, הינם כלים צדדיים שיכולים לסייע לנו בכך שלא נצטרך בכלל לפעול באופן ישיר מול התאווה התוקפת אותנו.

אלו מאיתנו שסובלים מהתאווה ברמות הנמוכות שלה, יכולים להסתפק בכלים הקודמים, מתוך תקווה שיספיקו עבורם. לעומתם, אם ניסית כבר את כל הכלים הקודמים אך לא ראית תוצאות בשטח, הגיע הזמן להתקדם הלאה.
הפעם אנחנו עומדים מול הבעיה עצמה, ומנסים "ללכת על כל הקופה" ולהפסיק את השימוש לחלוטין. הכלי הנוכחי יכול לעזור, רק במקרה בו אנו מוכנים נפשית להשקעה רבה שתימשך על פני תקופה, אך לא אם אנחנו מחפשים טריק קסמים או שאיננו מוכנים לאתגר ממשי, אתגר שיתפרס על פני 90 הימים הקרובים.

למה דווקא 90 יום? כיוון שנראה שפרק הזמן הדרוש לשינוי התנהגות מסוימת הוא 90 יום.

הדברים היו ידועים לחכמינו ז"ל כבר לפני אלפי שנים, כאשר קבעו שלאחר 90 פעמים של אמירת משפט מסוים, משתנה ההרגל הקודם ומושרש הרגל חדש. המדע בימינו מחזק את הדברים, כאשר מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות גילו שהזמן הנדרש לשינוי הנתיבים העצביים במוח הוא 90 יום, כשלאחריהם ההרגל הישן אמנם נותר, אך נוצר גם הרגל חדש, ומתאפשרת הבחירה בהרגל החדש והבריא על פני ההרגל הישן והבעייתי.

למרות הבשורה שמביא בכנפיו הכלי הנוכחי, עלינו לזכור שלא מדובר בכלי קל ליישום, כיוון שבמהלך 90 הימים נתמודד עם ההרגל הישן שלנו, ואי-השימוש בתאווה יכול לגרום לנו למתח, חרדה, דיכאון, חוסר חשק ועוד, וזאת כמובן נוסף על הקושי המרכזי של העמידה בפני הפיתוי עצמו. כדי לעבור את 90 הימים האלו בנקיות, נצטרך לגייס את כל כוח הרצון שלנו, כמו גם עזרים נוספים (רובם מופיעים בכלים הקודמים, כמו פעילות גופנית, מימוש עצמי ועוד).

יקל עלינו אם נזכור שרוב התסמינים המופיעים בגלל חוסר השימוש בתאווה הולכים ונחלשים ככל שעובר הזמן, ובדרך כלל הם אינם מופיעים (לפחות לא בעוצמה רבה) לאחר מכן. לעומת זאת, הפיתוי של התאווה עצמה – אינו נחלש ובוודאי אינו נעלם. חשוב שנזכור זאת, כדי שלא ננוח על זרי הדפנה כאשר נסיים את המסע החשוב הזה, ונישאר עירניים מול כל התמודדות. זיכרו שלמרות העובדה שניתן להפסיק להשתמש בתאווה, לא ניתן להפסיק להיות בני אדם, וההתמודדות תלווה אותנו (ברמה כזו או אחרת) במשך כל ימי חיינו.

מומלץ מאוד לעבור את המסע לאחר רישום לטבלת ה-90 יום המופיעה באתר "שמור עיניך", ומעניקה תמריץ של תחרותיות, הישגיות והשלמת משימות, המסייעים לעבור את הימים יותר בקלות. כך גם נקבל חיזוק בדרך, כאשר על כל שלב שנעבור נקבל מדליה וירטואלית ונתקדם שלב בטבלה.