כלי 17 – 12 הצעדים

כלי 17 – 12 הצעדים

אם הפנמנו את הצעד הראשון (הכלי הקודם) והודינו בפני עצמנו שאנו חסרי אונים מול התאווה, אזי תכנית 12 הצעדים לגמילה מהתמכרויות יכולה להתאים לנו ולהיות הדרך שלנו לחיים שפויים ונורמליים יותר. זכור שהתכנית איננה מתאימה למי שמסוגל להתמודד עם הבעיה לבדו, או למי שמחפש פתרון חד-פעמי, אלא לאלו מאיתנו שהגיעו למסקנה שלבד לא נוכל, ואנו מוכנים לקראת צעדים משמעותיים ביותר.

מה הם בעצם 12 הצעדים? מדובר בסדרה של פעולות פשוטות (אם כי לא קלות), הנובעות מתוך ההבנה שההתמכרות הינה רק קצה הקרחון לבעיות שגרמו לנו להשתמש, בעיות שלבד לא נוכל להתמודד איתן. הצעדים מחולקים לקבוצות שונות: בין אדם למקום, בין אדם לעצמו ובין אדם לחברו, וכשהם מבוצעים כהלכה, הם מעניקים לנו שחרור מפגמי האופי שלנו, שלווה ומפוכחות, וממילא מייתרים את הצורך לברוח אל התאווה שתספק לנו תחליפים רעועים.

תכנית 12 הצעדים פותחה כאמור על-ידי אלכוהוליסטים, שניסו כל דרך אפשרית להפסיק את השתייה ההרסנית אך בלא הצלחה. בעזרת סדרת הצעדים הללו, הם החלימו. לאחר מכן, היא אומצה גם על-ידי מכורים בתחומים נוספים, כגון סמים, הימורים ואוכל, וכמובן גם מכורים למין ולתאווה. מיליוני אנשים בכל העולם החלימו בעזרת הכלים של התכנית הזאת, והיא נחשבת הדרך הבסיסית לגמילה במוסדות גמילה בעולם כולו.

הנה לפנינו 12 הצעדים:

1. הודינו כי אנו חסרי אונים מול התאווה, וכי אבדה לנו השליטה על חיינו. 2. הגענו לאמונה כי כוח גדול מאיתנו יוכל להביא אותנו לשפיות. 3. החלטנו למסור את רצוננו ואת חיינו להשגחת אלוקים כפי שאנו מבינים אותו. 4. ערכנו ספירת מלאי מוסרית של עצמנו, נוקבת וחסרת פחד. 5. התוודינו בפני אלוקים, בפני עצמנו ובפני אדם נוסף, על טיבם המדויק של פגמינו. 6. היינו נכונים לחלוטין כי ישחרר אותנו אלוקים מפגמים אלה באופיינו. 7. ביקשנוהו בענווה כי ישחרר אותנו מחסרונותינו. 8. ערכנו רשימה של כל האנשים בהם פגענו ונעשינו נכונים לכפר בפניהם כולם. 9. כיפרנו במישרין בפני אנשים, בכל מקום שניתן, פרט למקרים שמעשה זה יפגע בהם או באחרים. 10. המשכנו בספירת המלאי האישית, וכאשר שגינו, הודינו בכך מיד. 11. חיפשנו בדרך של תפילה והרהורים לשפר את מגענו ההכרתי עם אלוקים כפי שאנו מבינים אותו, כשאנו מתפללים רק לדעת את רצונו מאיתנו, ומבקשים ממנו את הכוח לבצע זאת. 12. כשעברה עלינו התעוררות רוחנית כתוצאה מצעדים אלה, ניסינו להעביר מסר זה למכורים אחרים, ולנהוג על-פי עקרונות אלה בכל תחומי חיינו.

כמובן, כדי לבצע את התכנית הזאת יש צורך בהרבה יותר מאשר המדריך הנוכחי. יחד עם זאת, הניסיון של החברים מוכיח שכדי להתחיל את הדרך יש צורך בשלושה דברים בלבד: כנות, פתיחות ונכונות. כאשר אנו מגיעים לתכנית, דברים רבים אינם מובנים לנו, יש לנו שאלות רבות ואנו גם חשים התנגדות פנימית לחלק מהדברים. אל דאגה, כולם התחילו כך, אך אם יש לנו כנות, פתיחות ונכונות, נוכל להתגבר ולהגיע להחלמה.