בחן את עצמך: האם אני מכור לתאווה?

בחן את עצמך: האם אני מכור לתאווה?

השאלה שאתה בוודאי שואל את עצמך כעת היא: "כיצד אדע אם אני מכור?". זאת שאלה טובה, והמענה עליה לא יהיה קל ופשוט, אבל העבודה שעשית עד כה יכולה לעזור לך. אם ניסית באמת ובתמים את כל הכלים שהוצעו, השקעת בהם את כל כוח הרצון שלך, ולמרות הכל אתה ממשיך ליפול, זאת אינדיקציה טובה לכך שייתכן שאתה מכור. אלא שחוסר היכולת להפסיק – אין  די בו לקבוע מי מאיתנו מכור. לשם כך, נצטרך לבדוק כמה פרמטרים נוספים. אנשי מקצוע המתעסקים עם מכורים למין ולתאווה פיתחו שאלונים שיעזרו לך לקבוע לאיזו קטגוריה אתה שייך.

כל השאלונים מבוססים על עקרונות דומים, וכאן נציג אחד מהם[1]:

  1. אתה מנסה שוב ושוב להתנגד לדחפים המיניים המושכים אותך להתנהגויות מסוימות שאינך רוצה בהן, אך נכשל בכך.
  2. העיסוק המיני (עם עצמך, בצפייה באינטרנט או בכל דרך אחרת) נמשך על פני יותר זמן או בתדירות גבוהה יותר ממה שרצית או הגבלת את עצמך.
  3. יש בך רצון מתמיד או שאתה עסוק בניסיונות חוזרים ונשנים להפסיק, לצמצם או לשלוט בהתנהגות המינית שלך.
  4. אתה משקיע המון זמן בהתנהגות המינית שלך - או בניסיון להפסיק את ההתנהגות הזאת.
  5. בזמן ההתנהגות המינית שלך או בזמן ההכנה לה, אתה שקוע לגמרי בכך.
  6. לעתים קרובות אתה נמשך לעיסוק המיני גם בזמן שאתה צריך למלא חובות אחרות, כגון לימודים, עבודה או חובות משפחתיות וחברתיות אחרות.
  7. ההתנהגות המינית שלך נמשכת, אף שאתה מודע לכך שאתה סובל מבעיה כרונית או חוזרת ונשנית מבחינה חברתית, כלכלית, פסיכולוגית או פיזית שנגרמה או החמירה בעקבות התנהגות זו.
  8. יש לך צורך להגביר את העוצמה, התדירות, מספר הפעמים או רמת הסיכון של ההתנהגות המינית שלך, כדי להשיג את האפקט הרצוי.
  9. ההתנהגות המינית שלך משמשת לבריחה מבעיות או להפגת רגשות כמו אשמה, בושה, חוסר  אונים ודיכאון.
  10. כאשר אינך יכול להמשיך בהתנהגות המינית שלך, אתה חווה מצוקה, חרדה, חוסר מנוחה או עצבנות.

בין אנשי המקצוע מקובל לומר שמי שענה בחיוב על כשליש מהתשובות – הוא מכור. יחד עם זאת, רבים מאיתנו חשבו בתחילה שיש להם פחות תסמינים של התמכרות, ורק לאחר תקופה מסוימת של עבודה על עצמם, גילוי שבעצם המצב גרוע מכפי שהעריכו, וזאת כיוון שההכחשה הינה חלק בלתי נפרד מכל התמכרות. לכן, נסה להיות כן עם עצמך ככל האפשר כאשר אתה עונה על השאלון, וזכור שהדבר החשוב ביותר הוא לא מספר התשובות החיוביות או השליליות, אלא דווקא ידיעת המצב לאשורו.


[1]  השאלון הנוכחי מבוסס על שאלוןSAST  (Sexual Addiction Screening Test) כפי שמופיע בספר Facing the Shadow מאת פרופ' פטריק קארנס.