הקדמה: בעיה או התמכרות?

הקדמה: בעיה או התמכרות?

הבעיה של תאווה בעידן האינטרנט, הפכה ב-20 השנים האחרונות לבעיה כלל-עולמית. כבר מזמן אין מדובר רק על איסור הלכתי חמור, אלא על מגיפה של ממש, המאיימת על חיי המשפחה, ההספק במקום העבודה, המצב הנפשי ושלל היבטים אחרים אצל מיליוני אנשים בכל העולם. גרוע מכך – כבר אין מדובר בבעיה של הרגל רע, אפילו לא הרגל שקשה להיגמל ממנו, אלא לאפשרות שהשימוש בתאווה הופך למצב של התמכרות לכל דבר ועניין.

לפני שאנו נכנסים להגדרות של התמכרויות והדרכים השונות לטיפול בהן, חשוב להבהיר שהדבקת תווית של "מכור" על עצמנו, היא מעשה הדורש זהירות רבה, ומוטב שייעשה בעזרת איש מקצוע המכיר את הנושא היטב. בכל מקרה – חשוב שצעירים לא יגדירו את עצמם כמכורים, גם אם אינם מצליחים להפסיק את השימוש בתאווה, ואפילו הם רוצים להשתמש בכלים המיועדים לגמילה מהתמכרויות, ובמקום זאת ידברו על הבעיה שלהם וחוסר היכולת להפסיק.

מהי התמכרות? אם נצטרך לסכם זאת בצורה הקצרה ביותר, הרי שלכל התמכרות יש שלושה מאפיינים: א. חוסר יכולת להפסיק את השימוש למרות ההשלכות שלו (רגשות שליליים, חשש מחשיפה, הפסד שעות עבודה ולימודים, וכן הלאה). ב. צורך להגדיל את הכמות או/ו האיכות של השימוש (יותר שעות על המחשב, תאווה מפורשת יותר, וכן הלאה). ג. קושי להמשיך בלי השימוש (הרגשה של דחף כפייתי לשימוש, תחושה של "חובה" להשתמש, וכן הלאה).

בדרך כלל, כאשר אנו שומעים את המילה "מכור", עולה לנו בראש מחשבה על שיכור או מסומם הזרוק בפינת רחוב, בלי משפחה ובית, אבל המצב הזה רחוק מאוד מהתיאור האמיתי של מכור – כל מכור. גם בין המכורים לאלכוהול ולסמים, רבים מאוד עדיין שומרים על חזות חיצונית סבירה, בעלי משפחה, מקום עבודה, חברים וקהילה, ורק הם (ואולי מעט אנשים נוספים) יודעים שלמעשה הם מכורים. הם אינם יכולים להפסיק, הם צריכים להגדיל את הכמות כל הזמן, וכאשר אינם מקבלים את המנה שלהם – הם חווים קושי גדל והולך.

כל הכלים עד לשלב זה, עסקו באנשים רגילים שנקלעו למצב לא נעים בו הם מתמודדים עם קושי להפסיק להשתמש בתאווה. ניתן לקרוא לזה יצר הרע, הרגל מגונה או התמודדות בשמירת העיניים, אבל בסופו של דבר מדובר על התמודדות שניתן להכריע. אם נניח שעל כף המאזניים יהיה פירוק המשפחה או המשך השימוש בתאווה – המתמודד הרגיל יבחר במשפחתו ויצליח להימנע מחזרה לשימוש. זה אולי לא יהיה קל, וגם לא חף ממעידות, אך אם המטרה תהיה חשובה מספיק והאדם יגייס לכך את כל כוחותיו והכלים שהצענו – הוא יצליח.

מכאן ואילך, איננו מדברים עוד על כלים ועל גיוס כוח הרצון. מכאן ואילך אנו מדברים על התמודדות מליגה אחרת לגמרי, אנו מדברים על התמכרות.