כלי 12 – קבלות, שבועות ונדרים

כלי 12 – קבלות, שבועות ונדרים

שימו לב: הכלי הבא יכול להיות יעיל ומסייע, אך יכול גם להיות מסוכן וכואב. ההבדל נעוץ בשימוש נכון ומושכל, לעומת שימוש פזיז וחסר אחריות. לכן, אל תשתמש בכלי זה ברגע שלאחר הנפילה, כשאתה כואב ומיואש, אלא המתן מעט לרגע של יישוב הדעת, וגם אז אל תשתמש בו בטרם שקלת היטב את הדברים.

שבועה, קבלה או נדר - אף אחד מהם אינו מיועד עבורנו לשימוש כדי שלא ניפול יותר לעולם. אנחנו לא נשבעים להישאר נקיים כל החיים, לא נודרים שלא ליפול לעולם, ולא מקבלים על עצמנו לתת סכום גדול לצדקה אם אי-פעם ניפול. אם נשתמש בשבועות למטרה זו, הסיכויים שנרוויח מכך אפסיים, ובמקום זאת נהיה מתוסכלים יותר כאשר גם נפלנו וגם עברנו על האיסור החמור של שבועת שווא. זאת, כיוון שהתאווה לעתים קרובות חזקה מאוד, חזקה אפילו יותר מכפי שחשוב לנו שלא לעבור עבירה חמורה שכזאת.

מה שכן, אנו יכולים להשתמש בהם לחיזוק הגדרות שלנו. נקודת ההנחה היא שאיננו רוצים ח"ו לעבור על שבועה, והאיסור הזה חמור עבורנו, ולכן אנו יכולים להיעזר בשבועה במהלך ההתמודדות שלנו.

הניסיון של רבים מוכיח שהאופן המוצלח ביותר לשימוש בכלי הנוכחי הוא בשילוב הכלי הקודם. לדוגמה: נניח שהחלטנו שלא ניפול לפני שנצא לריצה של עשר דקות, אבל בפועל, בכל פעם שמגיע הגל של התאווה, איננו מצליחים לעמוד בכך ופשוט נופלים בלי לצאת לריצה המובטחת. במקרה כזה, השבועה שלנו לא תהיה "לא ליפול", אלא נישבע שלא ניפול לפני היציאה לריצה המדוברת (או לימוד הגמרא או כל פעולה אחרת שהחלטנו עליה). באופן כזה, השבועה יכולה להיות אפקטיבית, כיוון שלא מדובר במאבק של שבועה מול תאווה, אלא ביציאה לריצה מול האיסור של עבירה על השבועה.

חשוב מאוד שהשבועה תהיה ספציפית ומוגבלת בזמן (כמובן, מתוך מטרה לחדש אותה לאחר מכן), כדי למנוע בעיות שלבסוף רק יעיקו לנו יותר על המצפון ויגררו אותנו נמוך יותר.

יש סוגים שונים של שבועות ונדרים, והחשוב ביותר הוא למצוא את הנוסח המדויק המתאים למצבך כעת, כדי שאכן תקבל את מירב התועלת מכך, ולא חס וחלילה תסתבך עם שבועה בעייתית או הבטחה למשהו שאינך יכול לעמוד בו. לכן, הקדש מחשבה מעמיקה לפני שאתה נוקט צעד זה, וכן קרא את הנספח להלן.

קבלות, שבועות ונדרים – נספח

בגלל חומרת העניין של שבועה או נדר, ובגלל מורכבות הדברים, כדאי לקרוא את הנספח הבא לפני כל החלטה על שימוש בכלי הנוכחי.

א.      מכיוון שנושא השבועות מסובך ומסוכן, וכל שינוי לשון יכול לשנות את השבועה כולה ולגרום סיבוכים הלכתיים או שאלות קשות, חשוב שלא להחליט לבד על נוסח השבועה, אלא להתייעץ קודם לכן עם אדם בעל ניסיון בנושא ספציפי זה. ב"שמור עיניך" נצבר ניסיונם של חברים רבים, ונשמח לחלוק אותו עימכם. אתה מוזמן לשלוח אלינו את נוסח השבועה שלך (כמובן באופן אנונימי) לדוא"ל help@gye.org.il, ואנו נעזור לך לקבל על עצמך שבועה יעילה ומפוכחת, במקום שבועה מסוכנת.

ב.      יש סוגים שונים של שבועות ונדרים. נציג דוגמה לנוסח שבועה כללי, אותו תוכל לשנות כרצונך:

אני נשבע כי עד לתאריך (מלא את התאריך הרצוי) אם תהיה לי נפילה, שתוגדר על-פי אחד המצבים הבאים:

1. אוציא במתכוון זרע לבטלה כשאני ער; 2. ארכוש במתכוון חומר מיני למבוגרים, מודפס או דיגיטלי (מגזינים, סרטים וכדומה); 3. אגלוש במתכוון באתרים, פורומים או צ'אטים, לתכנים מיניים (תמונות, ציורים, קטעי וידאו, אודיו או חומר קריאה אירוטי), ואצפה או אקשיב לחומרים לא ראויים במשך למעלה מחצי דקה; לא כולל שום תמונה של הצעות או כל דבר הקשור בפגישות; 4. אשתמש בשירותים מיניים מכל סוג,

אזי, אם בתוך 120 הדקות שלפני הנפילה, התקשרתי לאחד החברים ב"שמור עיניך" או לקו החם של "שמור עיניך" ודיברתי בטלפון עם מישהו וסיפרתי על הרצונות שלי לפעול על התאווה, ועשיתי פעילות ספורט הכוללת מאמץ (יכול להיות גם הליכה מהירה) במשך כחצי שעה, וקראתי עשרה מזמורי תהילים, אזי בתוך שבוע, אשלח תרומה של 300 ש"ח לאדם שמבקש צדקה או גמ"ח. בשבת ובימים טובים לא אצטרך להתקשר בטלפון.

אם לא עשיתי את שלושת הדברים הללו (או שני הדברים בשבת וימים טובים) ב-120 הדקות שלפני הנפילה, אזי בתוך שבוע, אשלח תרומה של 1,500 ש"ח לקרן גמ"ח או לאדם שמבקש צדקה.

אם הייתי צריך לשלם את הקנס של 300 ש"ח יותר משלוש פעמים במסגרת הזמן שקבעתי לשבועה זו, אזי השבועה תהיה בטלה מאותו הרגע והלאה. אם הייתי צריך לשלם את הקנס של 1,500 ש"ח אפילו פעם אחת במסגרת הזמן שקבעתי לשבועה זו, אזי השבועה תהיה בטלה מאותו רגע והלאה. אם נפלתי ולא זכרתי שנשבעתי את השבועה הזאת או חלק ממנה, יהיה עליי לשלם רק קנס של 300 ש"ח. אם באמת ובתמים אינני בטוח שאכן נפלתי, לא יחול עליי אף קנס. אם יהיה חוסר בהירות לגבי כל פרט בשבועה זאת, יהיה בכוחו של נציג מ"שמור עיניך" לפרש ולהכריע לפי שיקול דעתו.