הקדמה

הקדמה

כן, אפשר לצאת מזה ולחיות חיים נקיים מתאווה.

זה כיף, וזה כואב, וזה עוד פעם כיף, ושוב כואב, וזה קורע אותך מבפנים, אבל זה כל כך קל ופשוט, אבל זה כל כך הפוך ומסבך. אבל זה אסור. אבל אני לא יכול בלי זה.

וכבר הבטחת לעצמך להפסיק, אבל לא ידעת איך, וחזרת לשם שוב. ושוב. ושוב. למרות כל הכאב.

כן, אנחנו מכירים את הרגשות הללו היטב. גם אנחנו היינו שם - עד שהגענו ל"שמור עיניך". כאן למדנו שיש דרכים להתמודד עם התאווה ולזכות למתנת הניקיון.

במדריך שלפניכם קיבצנו את השיטות העיקריות שעזרו לנו. לא תמצאו כאן תיאוריות מורכבות, גם לא הפחדות ולא הבטחות, אלא בעיקר כלים מעשיים ופשוטים לביצוע. הכלים מסודרים מן הקל אל הכבד, לפי חומרת הבעיה. הכלים נכתבו על-פי ניסיונם של אלפי חברים, מכורים ושאינם מכורים, ומתוארים באופן פשוט ובהיר.

אז אם אתה מחפש מוצא - קרא את המדריך הזה. לנו זה עשה טוב. בהצלחה!

הקדמה

בכל הדורות התמודדו אנשים עם התאווה. נראה שזהו רצונו של אלוקים וכך יימשך הדבר עד סוף כל הדורות. ההיסטוריה שלנו מלאה בסיפורים על גיבורים שהתגברו על עצמם, כמו גם על אלו שלא הצליחו במשימה וכשלו, כשהם גורמים להם ולסביבתם כאב וצער. מבחינה זו, דומה שאין חדש תחת השמש.

אך למרות זאת, שני העשורים האחרונים גרמו לשינוי משמעותי ביותר בתחום, בעיקר בעקבות ההתקדמות האדירה של הטכנולוגיה, שהביאה עמה נוסף על חידושים רבים מבורכים, גם סכנות חדשות. אפילו מאמצי חלק מהחברה הדתית-חרדית להימנע משימוש בכלים טכנולוגיים מסוימים, או לחלופין - להשתמש רק בכלים מסוננים וכשרים, לא נראה שעצרו או אפילו האטו את התפשטות השימוש במכשירים אלו, וגם לא את הקושי שהם מביאים עמם.

אם בעבר, צפייה בתמונות לא ראויות הייתה משימה לא פשוטה שכללה שבירה של כמה מחסומים, הסתכנות בחשיפה ואף יותר מכך, היום הכול נמצא במרחק קליק, ובתוך רגע התמונות יכולות להופיע על מסך המחשב או בסמארטפון. כך הדברים בנוגע לתמונות, וכך בנוגע לביטויי תאווה מפורשים יותר, שהדרך אליהם התקצרה מאוד בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית העולמית.

השילוב בין הרצון הרגיל לתאווה, שהיה קיים בכל הדורות, ובין הזמינות והקלות שבהן ניתן לממש רצון זה בדורנו, הפכו את הנפילות למגיפה. אין מדובר עוד באנשים בודדים שחצו את כל הגבולות, אלא בתופעה רחבת-היקף שממנה סובלים מאות מיליונים בעולם כולו, ועשרות אלפים מתוכם הם יהודים שומרי תורה ומצוות, בעלי משפחה, עובדים לפרנסתם או אברכי כולל, נושאים במשרות חינוכיות או אנשי מקצוע. בכולם פגע הנגע והם נופלים בשימוש בתאווה באינטרנט.

אבל לא רק השימוש בתאווה באינטרנט עצמו הוא הבעיה, משום שבדרך כלל הוא מאיץ את התפתחותם של שימושים נוספים. בראש הרשימה נמצאת האוננות, שהאינטרנט מגביר הן בכמות והן באיכות, ובעיקר מקשה מאוד על הניסיון להפסיק אותה.

* * *

נשתמש בדוגמה מעולם האוכל. הרצון לאכול טבוע בבני האדם מטבע בריאתם, ובלעדיו לא ניתן להתקיים. אך למרות זאת, בדורות עברו כמעט לא היו אנשים שסבלו מהשמנה, בוודאי לא בממדים שלהם אנו נחשפים היום. מה השתנה? ובכן, בעבר היה קשה עד בלתי אפשרי להשיג את כמות האוכל הדרושה על מנת להשמין. כמויות אוכל גדולות לא היו בנמצא, וכדי לאכול, נדרשו הרבה זמן ואנרגיה לאיסוף האוכל ולבישולו באמצעים פרימיטיביים, מה שגרם כמובן לדחיית דחף בלתי נשלט לאכילה.

כאשר הפך האוכל לזמין בכמות גדולה, החלו אנשים לצרוך כמויות אוכל גדולות בצורה לא בריאה. אם בעבר אנשים אכלו כדי למלא את הרצון לאכול שטבע בנו אלוקים כדי שנתקיים, הרי שבמאה האחרונה אנשים אוכלים נגד טבעם, ומסיבות אחרות: תענוג, התמודדות עם מצבים נפשיים, וכן הלאה.

אם תרצו, כך קרה להתמודדות עם התאווה. מאז בריאת העולם השתמשו בני-אדם בתאווה שטבע בנו אלוקים כדי להתחבר, ובלעדיה לא היה מתקיים העולם. בימים עברו, כדי להפוך את התאווה להרסנית, היה על האדם להשקיע מאמצים רבים, וגם אז לא תמיד היה הדבר בהישג ידו. ואז הגיע האינטרנט והפך את התאווה לזמינה הן בקלות ההשגה בלי לחשוש מחשיפה, והן בכמות שניתן להשיג מבלי צורך בפעולות קשות וארוכות.

אבל דבר נוסף התרחש. בדיוק כשם שהאוכל כבר מזמן איננו אוכל בלבד, והוא משמש אותנו למגוון רחב של שימושים, בהם גם כאלו שמנוגדים לחלוטין לייעודו המקורי ואף הרסניים ומסוכנים לנו, כך גם התאווה כבר איננה רק הרצון לחיבור ולאיחוד בין איש לאשתו. היום התאווה היא כלי עצום לקידום מכירות, התאווה היא מנגנון כספי ענק (שטח הפעילות הרווחי ביותר באינטרנט), והיא גם פועלת בניגוד גמור לייעוד המקורי שלה: התאווה הורסת את החיבור בין איש לאשתו, והיא אינה משמשת לחיבור כי אם לניתוק והפרדה.

כך נולדה בעיה חדשה: חלק מהנופלים לא סובלים מ"סתם" יצר הרע או רצון חזק לתאווה, אלא מהתמכרות. בעוד בעבר, מי שנפלו בדרך כלל רצו בכך מלכתחילה, היום רוב הנופלים הם דווקא אלו שאינם רוצים בכך. אם אינם רוצים, מדוע הם נופלים? התשובה היא כי הם מכורים. הם סובלים מהפרעה נפשית הגורמת להם לעשות פעולות הרסניות נגד השכל הישר ונגד רצונם.

הידע שלנו על התמכרויות גדל מאוד בשנים האחרונות, והיא נחשבת כיום להפרעה נפשית מוכרת, שניתן לפתח לסוגים רבים של שימושים, הן התמכרות לחומרים כמו אלכוהול וסמים, והן התמכרות להתנהגויות הרסניות כמו הימורים, אכילה וכמובן: תאווה.

* * *

התרחבות התופעה לא גרמה לה להיות פחות כואבת וגם לא פחות גרועה. כל מי שמתמודד עם השימוש בתאווה, נאלץ להתמודד עם כמה בני לוויה מאוד לא נעימים, ובהם פחד, בושה, אשמה, חרטה, הרגשת פיצול אישיות ועוד. ואם אין די בכך, מסביב לכל אחד שנופל וסובל, יש בני משפחה שסובלים אף הם, בין אם הם יודעים על ההתנהגות ההרסנית ובין אם לא.

אם אתה קורא את המדריך הזה, אתה כנראה מתמודד עם הבעיה בעצמך, או שאדם קרוב אליך סובל, ואתה מעוניין לעזור לו. לצורך כך בדיוק נועד המדריך: לעזור למתמודדים ברמות השונות להפסיק את ההתנהגות ההרסנית והכואבת הזאת, ולהתחיל לחיות בצורה בריאה ואחראית.

המדריך נכתב לאור ניסיונם של מאות ואלפים, חלקם צעירים שהתמודדו עם יצר נעורים מוגבר, אחרים כאלו שנפלו ברשת כמה פעמים והחליטו לעשות הכול כדי שלא להישאב פנימה, וכמובן המכורים, אלו שכבר ניסו הכול כדי להפסיק, אבל לא הצליחו. המדריך לא בא לקבוע לאיזה תחום שייך הקורא, אלא להעניק את

הכלים המתאימים לכל הרמות השונות, כשהוא בנוי מן הקל אל הכבד, החל בכלים פשוטים, וכלה בכלים החזקים יותר, המתאימים לאלו הזקוקים להם.

* * *

"שמור עיניך" הוא ארגון בלא כוונות רווח, שמטרתו היחידה היא לעזור לאלו הרוצים עזרה בתחום ההתמודדות עם התאווה. אין ב"שמור עיניך" דמי חבר, ואין לנו עניין או דעה במחלוקות ציבוריות כאלו ואחרות, ואפילו לא בתחום השימוש בתאווה או הכלים להתמודדות אתה. אנו משמשים פלטפורמה לכל דרך או כלי שיעזור לסובלים להפסיק לסבול.

לכן רשימת הכלים מגוונת, ומתבססת על ניסיונם של חברים שונים בעלי רקע שונה והשקפת עולם שונה. מה שעובד לאחד – לא בהכרח יעבוד לאחר. קח את מה שעובד עבורך, והתעלם ממה שאינו מתאים לך.

אם מצאת כלי יעיל שעובד עבורך – נשמח לשמוע ממך. כמו–כן, אם יש לך הערות בנוגע לכלי זה או אחר במדריך, נשמח לקבל את הערותיך ולהשתמש בהן במידת האפשר בהוצאה הבאה. זכור כי המדריך הוא בעצם ניסיונם של החברים עצמם, שאף אתה חלק מהם, ולכן יש לניסיון שלך חשיבות רבה.

* * *

מילה אישית לסיום:

בתור כאלו שעברו את התהליך בעצמם, אנו יודעים עד כמה קשים הצעדים הראשונים בהתמודדות הזאת שלך. אנו מכירים היטב את החשש מפני הבלתי נודע, רגש הבושה להודות בכך שאנו סובלים מהבעיה הזאת, והאומץ הנדרש כדי להתגבר על הכל, להוריד את המדריך ולקרוא בו.

אבל למרות זאת, עשית זאת והנה אתה כאן, קורא ומבין – אולי לראשונה בחייך – שאינך לבד בהתמודדות הזאת.

אנו פונים אליך, בלב אכפתי ואוהב, ומבקשים: אנא, אל תפסיק כעת. קרא את הכלים המוצעים, סמן לעצמך במה תרצה להיעזר, ומצא את הדרך שלך לחיים טובים יותר. זאת ההזדמנות שלך – אל תפספס אותה.

חברי "שמור עיניך"

 המדריך כתוב כולו בלשון זכר, אך הוא מיועד גם לנשים. רוב החברים ב"שמור עיניך" הם גברים, אך יש קבוצות מיוחדת (וכן פורום סגור) לנשים ובנות המתמודדות עם התאווה .